Rozwój kompetencji edukatorow osob doroslych.pdf

(6078 KB) Pobierz
„Rozwój kompetencji edukatorów
osób dorosłych”
Podręcznik szkoleniowy przeznaczony
do pracy samodzielnej i grupowej.
EDEC: Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów osób dorosłych
Numer projektu:
2018-1-PL01-KA204-050789
Rezultat 2:
„Pakiet szkoleniowy”
Autorzy:
Grażyna Knitter, Izabela Mleczko, Simon Dawson, Katarzyna Jaszczuk,
Alessandro La Pegna, Alberto Biondo
Partnerzy:
Fundacja Innowacja i Wiedza
(Polska)
Centro Per Lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci Onlus Associazione
(Włochy)
Kuratorium Oświaty w Warszawie
(Polska)
Sysco Business Skills Academy
(Wielka
Brytania)
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
2
Spis treści
WPROWADZENIE
MODUŁ 1: UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNE W PRACY EDUKATORA OSÓB DOROSŁYCH
1.1 Ogólne informacje na temat komunikacji
1.2 Definicje
1.3 Dlaczego umiejętność komunikacji z klientem jest ważna?
1.4 Jakie uczestnik otrzyma efekty uczenia się?
1.5 Działania edukacyjne
1.6 Narzędzia diagnostyczne
1.7 Bibliografia
1.8 Program szkolenia (8 godzin)
MODUŁ 2:BUDOWANIE RELACJI Z KLIENTEM W PRACY EDUKATORA OSÓB DOROSŁYCH
2.1 Ogólne informacje na temat budowania relacji z klientem
2.2 Definicje
2.3 Dlaczego budowanie relacji z klientem jest ważne?
2.4 Jakie uczestnik otrzyma efekty uczenia się?
2.5 Działania edukacyjne
2.6 Narzędzia diagnostyczne
2.7 Bibliografia
2.8 Program szkolenia (8 godzin)
MODUŁ 3: DIAGNOZOWANIE I PRACA NAD PRZEKONANIAMI OGRANICZAJĄCYMI KLIENTA
3.1. Ogólne informacje na temat przekonań
3.2 Definicje
3.3 Dlaczego praca z klientem nad przekonaniami ograniczającymi jest ważna?
3.4 Jakie uczestnik otrzyma efekty uczenia się?
3.5 Działania edukacyjne
3.6 Narzędzia diagnostyczne
3.7 Bibliografia
3.8 Program szkolenia (8 godzin)
5
9
9
10
12
12
13
35
36
37
39
39
41
45
49
50
67
80
81
90
90
93
93
94
94
126
129
131
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
3
MODUŁ 4: DIAGNOZOWANIE POTRZEB EDUKACYJNYCH I TWORZENIE ŚCIEŻKI
ROZWOJU KLIENTA
4.1. Ogólne informacje na temat potrzeb edukacyjnych i tworzenia ścieżek rozwoju dla klienta
4.2 Definicje
4.3 Dlaczego umiejętność diagnozowania potrzeb edukacyjnych i tworzenia
ścieżki rozwoju są ważne?
4.4 Jakie uczestnik otrzyma efekty uczenia się?
4.5 Działania edukacyjne
4.6 Narzędzia diagnostyczne
4.7 Bibliografia
4.8 Program szkolenia (8 godzin)
MODUŁ 5: RYNEK USŁUG EDUKACYJNYCH W POLSCE
5.1 Ogólne informacje na temat rynku usług edukacyjnych w Polsce
5.2 Definicje
5.3 Dlaczego znajomość rynku usług edukacyjnych jest ważna?
5.4 Jakie uczestnik otrzyma efekty uczenia się?
5.5 Działania edukacyjne
5.6 Narzędzia diagnostyczne
5.7 Bibliografia
5.8 Program szkolenia (8 godzin)
146
146
147
167
168
169
171
171
173
184
185
185
202
205
207
141
141
145
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
4
WPROWADZENIE
Opis projektu
Głównym celem projektu „Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów osób dorosłych”
(https://
fiiw.pl/)
jest poszerzenie dostępu do różnych ofert i form edukacyjnych dla osób o niskich kwalifikacjach
poprzez rozwój kompetencji wśród specjalistów kształcących osoby dorosłe (np. doradców zawo-
dowych, edukatorów osób dorosłych, doradców kariery, coachów, nauczycieli osób dorosłych itp.).
Projekt wspiera rozwój nowych metod w pracy edukatora osób dorosłych, których celem jest
zrozumienie potrzeb i motywacji klienta/ucznia, wspieranie go na każdym etapie pracy w osią-
ganiu zamierzonych celów edukacyjnych. Dzięki kompleksowemu podejściu do klienta/ucznia,
jego współpraca z edukatorem zyska na jakości i efektywności, a to przełoży się na podniesienie
kwalifikacji klientów/uczniów.
W ramach projektu przeanalizowano różne formy, systemy i  aktywności podejmowane na
rynku edukacji osób dorosłych, które funkcjonują w  krajach partnerskich. Dzięki tej analizie
Partnerzy projektu wspólnie wypracowali propozycje zwiększania kompetencji edukatorów
osób dorosłych, które są niezbędne w ich pracy. Wyniki analizy dostępne są w publikacji „Raport
dotyczący funkcjonowania systemów edukacji dorosłych w krajach partnerskich”.
(https://fiiw.pl/wp-content/uploads/2019/04/R
aport-dotycz%C4%85cy-funkcjonowania-
system%C3%B3w-edukacji-os%C3%B3b-doros%C5%82ych-w-wybranych-krajach-Europy-1.pdf)
W ramach projektu opracowany został pakiet szkoleniowy prezentowany w niniejszym dokumencie.
Przeznaczenie materiału szkoleniowego
Materiały szkoleniowe zawarte w niniejszym pakiecie przeznaczone są dla osób, które zajmują
się edukacją dorosłych, w szczególności dorosłymi o niskich kwalifikacjach lub umiejętnościach.
Każdy moduł szkoleniowy może zostać wykorzystany w  dwóch formach: jako materiał do
pracy z  grupą szkoleniową lub do samodzielnego kształcenia się edukatorów. Treści mate-
riałów edukacyjnych koncentrują się na pięciu kluczowych obszarach tematycznych, które są
niezbędne w pracy edukatora: komunikacja, budowanie relacji z klientem, praca z ogranicze-
niami klienta, diagnozowanie potrzeb i tworzenie ścieżki rozwoju klienta oraz kompleksowe
informacje na temat rynku usług edukacyjnych. Dobór obszarów tematycznych konsultowany
był bezpośrednio z przedstawicielami środowiska edukatorów i doradców. Materiał zostanie
również przetestowany podczas szkoleń pilotażowych a następnie udostępniony szerokiemu
gronu odbiorców na stronie
www.fiiw.pl.
The European Commission support for the production of this publication does
not constitute an  endorsement of the contents which reflects the views only
of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained therein.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin