Table of Contents
Omówienie zawartości pakietu 5
Bibliografia 15
AUSCHWITZ
PAMIĘĆ DLA PRZYSZŁOŚCI
WARSZAWA 2003
TEKI EDUKACYJNE IPN
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA
SCENARIUSZE LEKCJITEMATY ESEJÓWBIBLIOGRAFIA
AUSCHWITZ -PAMIĘĆ DLA PRZYSZŁOŚCI
Wprowadzenie: Teresa i Henryk Świeboccy
Kalendarium, biogramy, słownik pojęć, wybór materiałów, opracowanie: Agnieszka Bajor-Zagórska, Piotr Setkiewicz
Scenariusze lekcji: Agnieszka Bajor-Zagórska, Alicja Białecka, Wiesława Młynarczyk
Redakcja: Dorota Mazek, Anna Piekarska
Korekta: Monika Olejniczak
Projekt graficzny: Krzysztof Findziński
Redakcja techniczna: Andrzej Broniak
Skład: SEMAFIC
Druk: Profesja-Druk S.C. Marcin Zamarlik, Adam Heinrich ul Ogrodowa 28/30, 00-896 Warszawa
Zdjęcia wykorzystane na pierwszej i ostatniej stronie teczki zbiorczej oraz na marginesach broszur pochodzą z Archiwum IPN.
Pakiet powstał we współpracy z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
© Copyright by Instytut Pamięci Narodowej
Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
ISBN 83-89078-05-8
SPIS TREŚCI
Scenariusze lekcji 6
Przykładowe tematy esejów 14
OMÓWIENIE ZAWARTOŚCI PAKIETU
Pakiet edukacyjny Auschwitz - pamięć dla przyszłości przygotowany został wspólnie przez Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej i Muzeum Państwowe Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Publikacja ta przedstawia pięcioletnią tragiczną historię KL Auschwitz - od momentu utworzenia do wyzwolenia.
Wydaje się, że pomimo istnienia wielu publikacji dotyczących tych zagadnień trzeba przypomnieć je raz jeszcze w formie przystępnej dla młodego pokolenia i pomocnej dla nauczyciela w pracy na lekcjach. Mamy nadzieję, że nasza publikacja spełni tę funkcję i będzie przestrogą przed fanatycznymi ideologiami pozbawiającymi jednostkę jej elementarnych praw oraz przed rozwiązywaniem konfliktów drogą wojny.
Pakiet podzielony jest na dwie części: materiały dla ucznia oraz dla nauczyciela. Materiały dla ucznia obejmują esej omawiający powstanie i funkcjonowanie obozu, słownik pojęć, biogramy, tablicę synchronistyczną i różnorodny materiał źródłowy: fragmenty wspomnień i relacji ofiar i oprawców, dokumenty oraz zdjęcia. Niektóre teksty i zdjęcia mogą wydawać się zbyt drastyczne. Uważamy jednak, że bez nich historia obozu nie byłaby prawdziwa, a taką właśnie powinni poznawać uczniowie - zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych. Większość materiałów można także odpowiednio omówić i wykorzystać na poziomie gimnazjalnym.
W części dla nauczyciela znalazły się trzy scenariusze lekcji sporządzone na podstawie wyboru źródeł. W scenariuszach lekcji języka polskiego proponuje się wykorzystanie dramy, a ostatni z nich może pomóc podsumować zwiedzanie muzeum Auschwitz. Bogaty materiał źródłowy daje nauczycielowi możliwość prowadzenia lekcji według własnych pomysłów. Pakiet zawiera też propozycje esejów i bibliografię pozwalającą poszerzyć wiedzę na temat obozu.
Mamy nadzieję, że przygotowany materiał ułatwi przekazanie uczniom niezbędnej wiedzy o zbrodni dokonanej na setkach tysięcy niewinnych ludzi na mocy prawa ustanowionego przez Trzecią Rzeszę.
omówienie zawartości pakietu
SCENARIUSZ LEKCJI HISTORII DLA UCZNIÓW SZKÓŁGIMNAZJALNYCH I PONADGIMNAZJALNYCH
AGNIESZKA BAJOR-ZAGÓRSKA - BEP
scenariusze lekcji
KL Auschwitz-Birkenau - „kombinat śmierci”
Wstęp
KL Auschwitz-Birkenau (Oświęcim-Brzezinka) działający w latach 1940-1945 to największy z obozów koncentracyjnych i obozów zagłady zakładanych przez hitlerowców w Trzeciej Rzeszy i w państwach okupowanych. Stał się narzędziem terroru wobec ludności krajów podbitych, źródłem taniej siły roboczej, a także miejscem masowej zagłady. Był podzielony na obóz koncentracyjny Auschwitz, w którym więźniowie mieli szansę przeżycia nawet paru lat, oraz obóz zagłady Birkenau, w którym więźniów uśmiercano stopniowo przez wyniszczającą pracę lub w sposób natychmiastowy w komorach gazowych (90 proc. ofiar stanowili Żydzi). Ponadto obóz składał się z ponad 40 tzw. podobozów tworzonych przede wszystkim na Śląsku, przy zakładach przemysłowych korzystających z pracy więźniów. Szacuje się, że spośród ok. 1,3 mln deportowanych z całej Europy, zginęło w nim ok. 1,1 mln osób.
Lekcja została pomyślana jako omówienie (w wielkim skrócie wymuszonym ramami czasowymi) genezy obozu, warunków życia więźniów, eksterminacji, ruchu oporu oraz konsekwencji pobytu w obozie dla samych więźniów i ich oprawców po wyzwoleniu.
Cele lekcji
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
• znać przyczyny i okoliczności utworzenia KL Auschwitz-Birkenau,
• umieć wskazać na mapie miejsce powstania KL Auschwitz-Birkenau oraz państwa, z których przybywały do obozu transporty więźniów,
• znać przyczyny osadzania w obozie i umieć opisać dzień więźnia,
• znać sposoby eksterminacji stosowane w obozie i ich skalę,
• znać podstawowe informacje na temat obozowego i przyobozowego ruchu oporu,
• wiedzieć, jakie skutki (także te odczuwane po latach) miał dla więźniów i oprawców pobyt w obozie,
• wiedzieć o tragedii i ogromnych cierpieniach więźniów KL Auschwitz,
• umieć określić, jakie znaczenie ma dla współczesnych pokoleń wiedza o nazizmie i KL Auschwitz.
Uwagi dotyczące prowadzenia lekcji
• temat będzie realizowany na jednej godzinie lekcyjnej,
• na wcześniejszej lekcji uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, każda w ramach pracy domowej dostaje teksty źródłowe do przeczytania w domu (patrz pkt. 4). Z kartami uczniowie zapoznają się dopiero na lekcji właściwej.
Metody
• praca z mapą,
• „burza mózgów”,
• praca w grupach,
• analiza materiałów źródłowych pisanych i ikonograficznych.
Środki dydaktyczne
• teksty źródłowe i zdjęcia zamieszczone w pakiecie,
• mapa ścienna Europa podczas II wojny światowej, wyd. PPWK im. E. Romera SA.
Przebieg lekcji
Nauczyciel pokazuje na mapie miejsce usytuowania obozu oraz granice Trzeciej Rzeszy i Generalnego Gubernatorstwa, podaje datę utworzenia obozu i jego wyzwolenia przez Armię Czerwoną. Posługując się kartami nr 1 i 2, opisuje poszczególne części obozu.
Stosując „burzę mózgów”, nauczyciel prosi uczniów o podanie powodów, jakimi kierowali się hitlerowcy, zakładając obóz w Auschwitz. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów - powinien uwypuklić położenie obozu, jego usytuowanie poza zwartą zabudową miasta (możliwość odizolowania obozu od świata zewnętrznego) oraz dogodne połączenia komunikacyjne z wieloma polskimi miastami i pobliskim przejściem granicznym.
Uczniowie, wykorzystując kartę nr 40, wymieniają państwa, z jakich przyjeżdżały do obozu transporty Żydów, pokazują je na mapie ściennej.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Uczniowie (na podstawie tekstów źródłowych, z którymi zapoznali się w domu, oraz materiału ikonograficznego) przygotowują krótkie wypowiedzi dotyczące następujących zagadnień:
• grupa 1 - przyczyny osadzania w obozie, przybycie do obozu, opis jednego dnia z życia więźnia; teksty nr: 1, 3, 4, 7, 15 i karty nr: 6, 8, 9, 10, 11, 13, 19;
• grupa 2 - sposoby eksterminacji pośredniej i bezpośredniej, liczby obrazujące wielkość zbrodni; teksty nr: 6, 8, 9, 13, 14 i karty nr: 12, 14, 15, 16, 17, 24, 36;
• grupa 3 - obozowy i przyobozowy ruch oporu, jego formy i metody działania, pomoc udzielana więźniom, losy zbrodniarzy oświęcimskich; teksty nr: 16, 17, 18, odpowiedni fragment eseju wprowadzającego oraz karty nr: 18, 20, 24, 33, 35, 36, 39.
Po kilku minutach przedstawiciele grup wypowiadają się na forum klasy.
Nauczyciel, podsumowując lekcję, uzupełnia wypowiedzi uczniów. W tym celu może wykorzystać pozostałe karty zamieszczone w pakiecie.
Praca domowa
• dla uczniów szkół gimnazjalnych - Przygotowanie w formie pisemnej lub ustnej odpowiedzi na pytanie: Jakie skutki (także te odczuwane wiele lat później) miał dla więźniów i oprawców pobyt w obozie?
• dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - Uczniowie wybierają z bibliografii zamieszczonej w pakiecie jedną pozycję wspomnieniową. Po przeczytaniu piszą pogłębiony esej dotyczący jednego z podjętych w książce zagadnień obozowych.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGODLA UCZNIÓW KLASY MATURALNEJSZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ
Romeo i Julia z Auschwitz
WIESŁAWA MŁYNARCZYK - OBEP WARSZAWA
• znać historię miłości Edka Galińskiego i Mali Zimetbaum w KL Auschwitz,
• rozumieć tragizm tej miłości,
• poznać fragmenty rzeczywistości obozowej KL Auschwitz.
• temat realizowany będzie na dwóch godzinach lekcyjnych (90 minut);
• lekcja powinna być przeprowadzona po lekturze Opowiadań Tadeusza Borowskiego i Medalionów Zofii Nałkowskiej;
• uczniowie, odpowiednio wcześniej, w ramach pracy domowej dostają do przeczytania artykuł Adama Cyry Romeo i Julia naszych czasów (opublikowany w Romeo i Julia z Auschwitz. Historia miłości Polaka Edka Galińskiego i Żydówki Mali Zimetbaum. Materiały historyczne dla nauczycieli, wybór i oprac. Adam Cyra i Lucyna Filip, Oświęcim 2000) oraz wybrane przez nauczyciela fragmenty wspomnień Wiesława Kielara (W. Kielar, Anus mundi, Kraków 1980 lub Marek Miller, Europa według Auschwitz. Kronika-reportaż, [b.m. i d.w.]);
• wskazana jest wcześniejsza wycieczka do Muzeum Auschwitz.
• dyskusja,
• elementy dramy (uczeń w roli, wywiad w roli, scenka improwizowana).
• utwór muzyczny zespołu Dire Straits pt. „Romeo i Julia”,
• artykuł Adama Cyry Romeo i Julia naszych czasów,
• fragmenty wspomnień Wiesława Kielara i innych więźniów KL Auschwitz,
• duży arkusz szarego papieru,
• małe kartki samoprzylepne.
Zaproponuj uczniom wysłuchanie utworu muzycznego zespołu Dire Straits pt. „Romeo i Julia”, następnie poproś o wypisanie na dużym arkuszu papieru skojarzeń z nim związanych. Uwaga: celem tego ćwiczenia jest stworzenie odpowiedniego klimatu i nastroju zajęć; uczniowie powinni skojarzyć utwór z dramatem Williama Szekspira ...
Maggia