Mysle_wiec_jestem_50_lamiglowek_wspomagajacych_obiektywne_myslenie_my5obi.pdf

(965 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE.
Jak myśleć obiektywnie?
Łamigłówki
o NISKIM
stopniu trudności.
Rozgrzewka
Łamigłówki
o
ŚREDNIM stopniu trudności.
Trening
Łamigłówki
o WYSOKIM
stopniu trudności.
Wycisk
WYZWANIE
ODPOWIEDZI
Zalecana literatura i bibliografia
Notatki
O autorze
6
11
29
49
67
73
93
94
96
Kup książkę
Poleć książkę
JAK MYŚLEĆ OBIEKTY WNIE?
Co zazwyczaj robisz, gdy stajesz przed jakimś wyborem? To, czego chcą od
Ciebie inni? A może wybierasz takie rozwiązanie, które jest najkorzystniej-
sze dla Ciebie, ale nie dla całej reszty? Na pewno czasami się zastanawiasz,
co sprawia, że podejmujesz tę, a nie inną decyzję, albo że dochodzisz do
określonych wniosków. Być może chciałbyś zyskać większy dystans do
samego siebie — zrobić krok do tyłu i z szerszej perspektywy spojrzeć
na swój styl myślenia.
Wszyscy staramy się być obiektywni. Jeżeli chcesz podejmować właściwe
decyzje, wybierać najlepsze opcje albo nawet tylko uświadomić sobie
własne pragnienia, musisz się postarać, aby Twoje myśli były jasne i pozba-
wione emocji. A to może wymagać pewnego treningu umysłu i nauczenia
się nowych stylów myślenia.
Złe myślenie.
Wiele ugruntowanych wzorców myślowych jest pozbawio-
nych obiektywizmu. Przede wszystkim często bardziej cenimy te informa-
cje, które potwierdzają to, w co już wierzymy — nazywamy to „efektem
potwierdzenia”. Ta tendencja często jest widoczna w dyskusjach na tematy,
które budzą duże emocje, takie jak polityka czy religia: rozmówcy są uzbro-
jeni w fakty, które potwierdzają ich przekonania, a jednocześnie ślepi na
dowody, które są sprzeczne z tymi przekonaniami. Ponadto ludzie często
prezentują konformistyczną postawę — pragnienie, aby zadowolić innych,
jest naturalne dla każdego z nas. Chcemy być w tym samym obozie co
reszta. Niestety to pragnienie czasami powoduje, że działamy wbrew sobie.
Łatwe do zaakceptowania.
Naukowcy dowiedli, że wolimy pewne rze-
czy — a nawet jesteśmy skłonni bardziej w nie uwierzyć — jeśli są łatwe
do zrozumienia. Psychologowie nazywają to „płynnością poznawczą”.
Firmy, które mają chwytliwe, łatwe do zapamiętania nazwy, odnoszą więk-
sze sukcesy na giełdzie. Gdy jakieś wyrażenia się rymują, ładnie brzmią
albo podobają nam się z jakiegoś innego powodu, jesteśmy bardziej gotowi
uwierzyć w ich prawdziwość niż w przypadku fraz, które nie są takie łatwe
do wymówienia lub zapamiętania. Lubimy rzeczy, które w jakiś sposób
są — lub wydają się — znajome.
W
proWadzenie
6
Kup książkę
Poleć książkę
To sprawia, że dużo chętniej skupiamy energię na rozwiązywaniu prostych,
zrozumiałych problemów niż takich, które są trudne i skomplikowane.
Drugi skutek jest taki, że wszyscy cierpimy na coś, co nazywa się „zmęcze-
niem decyzyjnym” — gdy musimy coś głęboko przemyśleć i podjąć kilka
trudnych decyzji, nasza zdolność do dokonywania właściwych wyborów
z czasem coraz bardziej maleje.
Rekiny i terroryści.
Boimy się czegoś bardziej, jeśli potrafimy sobie to
wyobrazić z pełną dokładnością. Jest to zjawisko znane jako „heurystyka
dostępności”. Wielu ludzi bardzo się boi, że zostaną zaatakowani przez
rekina, choć takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko (aż cztery razy bar-
dziej prawdopodobne jest to, że utoniesz we własnej wannie, niż to, że
zostaniesz zabity przez rekina). A strach bardzo zaburza myślenie. Ataki
na World Trade Center z 11 września 2001 roku sprawiły, że ludzie zaczęli
bać się latać samolotami — wielu z nich wybierało podróż samochodem,
jeśli tylko mieli taką możliwość, mimo że statystycznie na świecie dużo
więcej osób ginie w wypadkach samochodowych niż na skutek porwania
samolotu. Emocje to potężna siła, która wpływa na nasze myślenie. Trzeba
umieć je rozpoznać i nad nimi zapanować.
Odwróć sytuację.
Możemy wykorzystać tę wiedzę, aby nauczyć się myśleć
bardziej obiektywnie. Świadomość istnienia takich zjawisk jak heurystyka
dostępności czy zmęczenie decyzyjne pomaga nad nimi zapanować. Jeśli
masz do podjęcia trudną strategiczną lub taktyczną decyzję, poczekaj, aż
Twój umysł będzie świeży, zanim coś zadecydujesz. Analizuj swoje myśli.
Pytaj sam siebie: „Czy odczuwam silne emocje na myśl o tej opcji dlatego,
że w głowie mam żywe wyobrażenie o niej? Jak bardzo prawdopodobne
jest to, że ta sytuacja w ogóle się wydarzy?”.
Postaw na głowie koncepcję płynności poznawczej. Ludzie zazwyczaj
dokładniej badają sprawy, które nie są proste ani oczywiste. Jeśli masz do
zrobienia korektę jakiegoś raportu, zmień jego czcionkę na dużo mniejszą
albo na taką, która jest mniej czytelna — dzięki temu będziesz musiał
uważnie przyglądać się każdemu słowu, czytając ten raport. Jeżeli pracujesz
razem z kimś nad jakimś trudnym projektem, spróbuj formułować swoje
opinie w „niepłynny sposób”, używając słów, które do siebie nie pasują
W
proWadzenie
7
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin