ABC_inwentaryzacji_w_firmie_e_557a.pdf

(141 KB) Pobierz
INWENTARYZACJI
W FIRMIE
ABC
W opracowaniu m.in.:
Cel inwentaryzacji to weryfikacja rzetelności prowadzonej ewidencji
Firmy prowadzące księgi powinny przeprowadzić inwentaryzację
Instrukcja inwentaryzacyjna to przewodnik dla jednostki i jej pracowników
Inwentaryzację można podzielić na IV etapy
Można wykorzystać trzy metody inwentaryzacji
Obowiązki zespołu spisowego w związku z zakończeniem spisów z natury
Wskazówki dotyczące inwentaryzacji metodą weryfikacji
Przedsiębiorca powinien przechowywać dokumenty inwentaryzacyjne
Nadwyżki inwentaryzacyjne jako przychody podatkowe
Szanowny Czytelniku
Właściwie przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na ustalenie w sposób udokumentowany
rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. Przeprowadzenie, a później wyniki
inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych.
Trzeba pamiętać,
że
ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w
księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
W opracowaniu zamieszczamy niezbędne informacje, które pomogą bezbłędnie przygotować i
przeprowadzić inwentaryzację krok po kroku.
Zapraszam do lektury.
Lidia Pogodzińska
redaktor miesięcznika
„Nowe standardy sprawozdawczości”
Kup książkę
Spis treści:
1. Cel inwentaryzacji to weryfikacja rzetelności prowadzonej ewidencji………………………...3
2. Firmy prowadzące księgi powinny przeprowadzić inwentaryzacje……………………………3
3. Remanent warto przeprowadzać przy zastosowaniu zasad dotyczących spisu z natury……….3
4. Instrukcja inwentaryzacyjna to przewodnik dla jednostki i jej pracowników………………….6
5. Inwentaryzacje można rozłożyć w czasie……………………………………………………....7
6. Inwentaryzacje można podzielić na IV etapy…………………………………………………10
6.1. Przygotowanie do inwentaryzacji ………………………………………………………..10
6.2. Kontrola i zakończenie inwentaryzacji …………………………………………………..16
6.3. Etap poinwentaryzacyjny…………………………………………………………………17
7. Można wykorzystać trzy metody inwentaryzacji……………………………………………..17
7.1. Inwentaryzacja metodą spisu z natury…………………………………………………..18
7.2. Spis z natury zapasów …………………………………………………………………...21
7.3. Spis z natury
środków
pieniężnych ……………………………………………………..23
7.4. Spis z natury
środków
trwałych …………………………………………………………24
8. Obowiązki zespołu spisowego w związku z zakończeniem spisów z natury………………...25
9. Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda …………………………………………………26
9.1.Potwierdzenie salda z bankiem …………………………………………………….……31
9.2.Porównanie zapisów w księgach rachunkowych z dokumentacją ………………………31
10. Wskazówki dotyczące inwentaryzacji metodą weryfikacji…………………………………...34
10.1.Środki trwałe w budowie ………………………………………………………….…….35
10.2.Zobowiązania…………………………………………………………………………….35
10.3.Rozliczenia międzyokresowe ………………………………………………………........35
10.4.Ujęcie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych ………………………………………...35
11. Przedsiębiorca powinien przechowywać dokumenty inwentaryzacyjne………………..........40
11.1.Inwentaryzacja a podatek VAT ………………………………………………………...40
12. Nadwyżki inwentaryzacyjne jako przychody podatkowe……………………………….. ….41
12.1.Niedobory inwentaryzacyjne nie zawsze będą kosztem uzyskania przychodów ……. 42
Kup książkę
Firmy prowadzące księgi powinny
przeprowadzić inwentaryzacje
Jednym z elementów rachunkowości, zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości (dalej:
UoR) jest okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i
pasywów. Przeprowadzenie tych czynności jest jednym z podstawowych warunków uzyskania
rzetelnych informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdania finansowego.
Zatem obowiązek przeprowadzenia prac inwentaryzacyjnych ciąży na wszystkich podmiotach
prowadzących księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. A zatem dotyczy przede
wszystkim:
wszystkich osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości
prawnej,
osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek cywilnych i osobowych
prawa handlowego, jeśli prowadzą obowiązkowo (po przekroczeniu progu 1,2 mln euro
przychodów) lub dobrowolnie księgi rachunkowe,
osób zagranicznych, oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, w
rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej;
jednostek niewymienionych wcześniej, jeżeli otrzymują one na realizację zadań zleconych
dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub
funduszów celowych,
jednostek sektora finansów publicznych.
Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji dotyczy także podmiotów, które przygotowują
sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości
Finansowej/Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości. Regulacje te nie zawierają przepisów
związanych między innymi z prowadzeniem ksiąg rachunkowych i innych aspektów organizacyjno-
technicznych, a zatem na podstawie art. 2 ust. 3 UoR należy w tym zakresie stosować wymogi
wynikające z ustawy o rachunkowości.
Remanent warto przeprowadzać przy
zastosowaniu zasad dotyczących spisu z natury
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nieprowadzące ksiąg rachunkowych
przeprowadzają remanent. Jest to w praktyce wykorzystanie inwentaryzacyjnej metody spisu z natury
w celu określenia stanu ilościowego i wartościowego towarów handlowych, materiałów (surowców)
podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i
odpadów. Można i warto wykorzystać tu wskazówki dotyczące spisu natury, ponieważ dzięki nim
remanent na koniec roku lub na inny dzień określony przepisami prawa podatkowego staje się
wiarygodny.
Pamiętać też należy,
że
regulacje prawne, które mają zastosowanie w jednostkach prowadzących
księgi rachunkowe, to nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także:
a) Dział piąty ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21,
poz. 94 ze. zm.),
b) rozporządzenie Rady Ministrów z 10 października 1975 r. w sprawie warunków
odpowiedzialności materialnej pracowników za szkodę w powierzonym mieniu (tekst jedn:
Dz.U. z 1996 r. nr 143, poz. 662),
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin