Symbolika_stosowana_w_reklamach_e_0316.pdf

(479 KB) Pobierz
www.e-bookowo.pl
Marta Bluszcz:
Symbolika stosowana w reklamach na przykładzie telewizyjnych reklam wyrobów
czekoladowych
Marta Bluszcz
53B
SYMBOLIKA STOSOWANA W REKLAMACH
NA PRZYKŁADZIE TELEWIZYJNYCH REKLAM
WYROBÓW CZEKOLADOWYCH
Copyright by Marta Bluszcz & e-bookowo 2008
Projekt okładki: Ewa Toczkowska
ISBN 978-83-61184-09-6
www.e-bookowo.pl
HU
U
Kontakt: wydawnictwo@e-bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I
2008
www.e-bookowo.pl
Kup książkę
2
SPIS TREŚCI
WSTĘP ............................................................................................................................. 5
I. REKLAMA W MARKETINGU ............................................................................. 8
1. Istota i rola reklamy w procesie komunikacji z klientem docelowym ................... 8
1.1. Definicja i cechy reklamy ........................................................................................ 8
1.2. Funkcje reklamy ..................................................................................................... 10
1.3. Typy reklam ............................................................................................................ 12
1.4. Cele reklamy ........................................................................................................... 15
1.5. Reklama a pozostałe narzędzia marketingu.............................................................. 17
2. Media reklamowe i ich skuteczność na rynku klienta indywidualnego ............... 21
2.1. Reklama telewizyjna .............................................................................................. 23
2.2. Reklama radiowa .................................................................................................... 26
2.3. Reklama prasowa .................................................................................................... 28
2.4. Reklama zewnętrzna (outdoor) ............................................................................. 29
3. Instrumenty (elementy) reklamy i zasady tworzenia skutecznych przekazów .... 31
3.1. Reklama jako proces komunikacji............................................................................ 31
3.2. Struktura reklamy ................................................................................................... 33
3.2. Obraz 35
3.3. Język reklamy ......................................................................................................... 36
3.4. Czas i przestrzeń w reklamie ................................................................................. 39
3.5. Człowiek w reklamie .............................................................................................. 39
3.6. Narracja ................................................................................................................... 41
3.7. Humor w reklamie .................................................................................................. 42
II. REKLAMA JAKO NARZĘDZIE ODDZIAŁYWANIA NA KONSUMENTA
......................................................................................................................................... 44
1. Psychologia reklamy a jej skuteczność na rynku dóbr konsumpcyjnych ............. 44
1.1. Reklama a wizerunek produktu w świadomości odbiorcy ....................................... 44
1.2. Oddziaływanie reklamy na emocje odbiorcy ........................................................... 46
1.3. Odbiorca reklamy – reklama wąska a reklama szeroka ........................................... 49
2. Symbolika stosowana w reklamach a percepcja adresata ...................................... 52
2.1. Systemy wartości w reklamie ................................................................................ 52
2.2. Mitologiczne odwołania w reklamie ........................................................................ 54
2.3. Erotyka w reklamie ................................................................................................ 56
3. Badanie skuteczności reklamy w procesie oddziaływania na konsumenta .......... 58
3.1. Warunki skuteczności reklamy ............................................................................. 58
3.2 Badanie skuteczności reklamy ............................................................................... 60
3.2.1. Metody badania stopnia dotarcia środków reklamy do adresatów ........................ 61
3.2.2. Metody badania stopnia dotarcia środków reklamy do świadomości adresatów .. 62
3.2.3. Metody badania wpływu reklamy na zmianę stosunku jej odbiorcy do produktu i
firmy
65
3.2.4. Metody badania skuteczności reklamy poprzez jej wpływ na wielkość sprzedaży66
www.e-bookowo.pl
Kup książkę
Marta Bluszcz:
Symbolika stosowana w reklamach na przykładzie telewizyjnych reklam wyrobów
czekoladowych
III. SYMBOLIKA STOSOWANA W WYBRANYCH REKLAMACH
TELEWIZYJNYCH I ICH ODDZIAŁYWANIE NA RYNEK WYROBÓW
CZEKOLADOWYCH ................................................................................................. 69
1.Identyfikacja podmiotów sektora wyrobów czekoladowych .................................. 69
2. Miejsce reklamy telewizyjnej w strukturze kampanii reklamowej badanych firm 74
3. Skuteczność telewizyjnych kampanii reklamowych na rynku wyrobów
czekoladowych w opinii konsumentów. ...................................................................... 80
3.1. Znajomość marek wyrobów czekoladowych. .......................................................... 82
3.2. Zachowania nabywcze konsumentów na rynku wyrobów czekoladowych. ............ 83
3.3. Cechy i emocje najczęściej kojarzone z czekoladą .................................................. 88
3.4 Atrakcyjność reklam telewizyjnych w opinii konsumentów ..................................... 90
3.5 Wnioski końcowe .................................................................................................... 98
BIBLIOGRAFIA ........................................................................................................ 103
SPIS TABEL ................................................................................................................ 106
SPIS RYSUNKÓW ...................................................................................................... 106
SPIS WYKRESÓW ..................................................................................................... 106
ANEKS ......................................................................................................................... 107
ANKIETA ..................................................................................................................... 107
www.e-bookowo.pl
Kup książkę
4
Marta Bluszcz:
Symbolika stosowana w reklamach na przykładzie telewizyjnych reklam wyrobów
czekoladowych
WSTĘP
0B
Reklama była znana już w świecie starożytnym. Od zawsze pełniła funkcje
informacyjne, a także służyła wzbudzeniu zainteresowania i zachęceniu do zakupu
określonych towarów lub usług, tudzież zwróceniu uwagi na danego producenta,
placówkę, markę.
Od XX w. jako odmiana sztuki użytkowej stała się elementem kultury maso-
wej, korzystając z wszelkich nowoczesnych środków przekazu: prasy, radia, telew i-
zji, filmu, trafiła także na plakaty, neony, opakowania, wystawy. Stała się nieo d-
łącznym elementem życia we współczesnym świecie. Istnieje szereg korzyści płyną-
cych z podjęcia tematu symboliki reklamowej i przedstawienia go w formie zwartej
dysertacji.
Celem pracy jest ukazanie skutecznych środków stosowanych w reklamach
wyrobów czekoladowych służących przekonaniu konsumentów do jakości marki,
a co za tym idzie – do zakupu produktu. Przekazy reklamowe korzystają z całej ga-
my symboli dobrze znanych odbiorcom, gdyż są one stale obecne w kulturze.
Po drugie – praca ta ma zachęcić przedsiębiorców do korzystania z reklamy
telewizyjnej celem zwiększania sprzedaży czy pozyskiwania nowych klientów;
uświadomić im ogromną siłę oddziaływania telewizyjnych komunikatów reklamo-
wych i ich wpływ na potrzeby i zachowania konsumentów.
Po trzecie - praca może wskazać pomysłodawcom reklam pewne obszary
i dziedziny wiedzy, z których mogą czerpać inspirację przy tworzeniu obrazów r e-
klamowych, zwrócić ich uwagę na pewne mechanizmy, prawidłowości i motywy
postępowania konsumentów w procesie podejmowania przez nich decyzji o zakupie -
co stanowi cel utylitarny pracy.
Wreszcie - niniejsza praca ma ukazać rozległość obszaru zainteresowań re-
klamy jako zjawiska powszechnego, wszechobecnego we współczesnym świecie;
podkreślić jej interdyscyplinarność.
Zakładać można, iż nadawcy reklamy czekolady i wyrobów czekoladowych
chcąc wzbudzić w konsumentach potrzebę zakupu prezentowanego produktu, wyk o-
www.e-bookowo.pl
Kup książkę
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin