Jak_usprawnic_komunikatywnosc_Trening_komuni.pdf

(361 KB) Pobierz
Jak usprawniæ
komunikatywnoϾ? Trening
Autorzy: Martha Davis, Kim Paleg, Patrick Fanning
T³umaczenie: Anna ¯ak
ISBN: 978-83-246-0939-0
Tytu³ orygina³u:
The Messages Workbook: Powerful
Strategies for Effective Communication at Work and Home
Format: B5, stron: 344
Sprawnie ujmij myœli w s³owa
Masz problem z dogadaniem siê ze swoim dzieckiem albo starszym rodzicem?
W czasie k³ótni wybuchasz agresj¹ lub — przeciwnie — chowasz siê w swojej skorupie?
Nie lubisz przemawiaæ publicznie i nawet pogawêdki w mniejszym gronie nie sprawiaj¹
Ci przyjemnoœci? Nie potrafisz w pe³ni wyraziæ siebie — swojego poczucia humoru,
emocji, pogl¹dów, doœwiadczeñ? Czas na kompleksowy program efektywnej komunikacji,
czyli przygotowane przez specjalistów æwiczenia, scenariusze i arkusze, które pozwol¹
Ci nawi¹zaæ ze œwiatem niæ porozumienia.
Nasze otoczenie sk³ada siê z komunikatów, które wysy³amy do innych osób lub sami
odbieramy. Zrozumienie intencji prze³o¿onych, wspólne fale z partnerem, jednoœæ myœli
wœród przyjació³ oraz zamienione w s³uch audytorium — to wszystko zapewni Ci
efektywna komunikacja. Nie zale¿y ona tylko od wrodzonych predyspozycji. Zdolnoœæ
sprawnego dogadania siê ze œwiatem mo¿na te¿ wypracowaæ. Krok po kroku, rozmowa
po rozmowie zaczniesz zauwa¿aæ, jak zjednujesz sobie ludzi i poprawia siê jakoœæ
Twojego ¿ycia.
• Nawi¹¿ kontakt z nastolatkiem i osob¹ starsz¹
• Trzymaj emocje na wodzy
• K³óæ siê uczciwie
• Zachowaj delikatnoœæ i asertywnoœæ
• Opanuj sztukê perswazji
• Zostañ elokwentnym mówc¹ publicznym
Kompleksowy program efektywnej komunikacji
Spis treści
Wprowadzenie
5
C
ZĘŚĆ
I
P
ODSTAWY SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Słuchanie, czyli jak naprawdę słyszeć to, co inni mają
do powiedzenia
Otwieranie się — gdzie, co i komu ujawniać na swój temat
Wyrażanie samego siebie — tworzenie czytelnych
i skutecznych komunikatów
13
39
53
C
ZĘŚĆ
II
R
ADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI ROZMOWAMI I SYTUACJAMI
Rozdział 4.
Rozdział 5.
Rozdział 6.
Kontrolowanie emocji, czyli radzenie sobie z silną złością
Bycie asertywnym — między agresją a biernością
Uczciwa kłótnia, czyli jak spierać się z bliskimi osobami
77
95
117
4
Jak
usprawnić komunikatywność? Trening
Rozdział 7.
Rozdział 8.
Rozdział 9.
Negocjowanie konfliktów — wygrywanie bez zastraszania
lub poddawania się
135
Nie dawaj za wygraną, czyli jak radzić sobie z silniejszymi 155
Radzenie sobie z silnymi emocjami — komunikowanie się
z cierpiącymi osobami
171
C
ZĘŚĆ
III
W
ŚRÓD
LUDZI
PRZYJACIELE
,
RODZINA I PRACA
Rozdział 10.
Rozdział 11.
Rozdział 12.
Rozdział 13.
Rozdział 14.
Rozdział 15.
Rozdział 16.
Rozdział 17.
Uwrażliwianie się na płeć, czyli jak zrozumieć osoby płci
przeciwnej
Nawiązywanie kontaktów — poznawanie nowych ludzi
i pielęgnowanie przyjaźni
Rozmowy o seksie — pokonywanie zahamowań
i komunikowanie własnych potrzeb
Rozmawianie z dziećmi — jak zrozumieć dzieci i sprawić,
by one nas rozumiały
Rozmawianie z nastolatkami —
łagodzenie
konfliktu
pokoleń
Rozmawianie z osobami starszymi — utrzymywanie
kontaktu ze starszymi członkami rodziny
Jak zaistnieć w rozmowie, czyli komunikowanie się
w niewielkich grupach
Przezwyciężanie tremy — jak efektywnie przemawiać
przed publicznością
Bibliografia
191
213
231
247
273
289
305
321
335
3
Wyrażanie samego siebie
— tworzenie czytelnych
i skutecznych
komunikatów
Jasny i efektywny sposób wyrażania się niesie ze sobą następujące korzyści:
wzajemne zrozumienie,
współpracę ze strony innych osób,
zaspokojenie Twoich potrzeb,
większą zażyłość.
Przytoczona poniżej rozmowa pomiędzy Justyną i Markiem obrazuje to, co
dzieje się, gdy komunikacja nie jest ani jasna, ani efektywna. Jest sobotnie
popołudnie. Justyna i Marek jadą samochodem do sklepu spożywczego na
cotygodniowe zakupy. Oboje do późna pracowali w tym tygodniu, więc jest to
jeden z tych nielicznych momentów, gdy są zmuszeni ze sobą rozmawiać.
54
Jak usprawnić komunikatywność? Trening
Justyna:
Czy chciałbyś zjeść lunch w meksykańskiej knajpce?
Marek:
Nie. Chcę wrócić i skosić trawnik.
Justyna:
Możesz zrobić to później.
Marek:
Nie. Muszę też wyczyścić dach i rynny. Ponadto obiecałem Stefanowi,
że
mu pomogę z jego komputerem.
Justyna:
Cóż, straszny pracuś z ciebie ostatnio. Już nie masz w ogóle czasu dla
nas. W twoim
życiu
jest już tylko jedno: praca, praca, praca!
Marek
(podnosząc głos): To niesprawiedliwe. Robię to dla nas, a Stefan na-
prawdę potrzebuje mojej pomocy! Tyle dla nas robi. Chcę mu się od-
wdzięczyć. Zawsze musisz mi jakoś dokuczyć.
Justyna
(wzdychając): Jedyne, o co prosiłam, to odrobina czasu sam na sam
z tobą. A tak dla twojej wiadomości, to umieram z głodu! Nie jedli-
śmy
od siedmiu godzin. Zawsze robisz z igły widły!
Jak widzisz, jakiekolwiek szanse na mile spędzony wspólny czas zostały
zaprzepaszczone. Zarówno Justyna, jak i Marek poczuli się jak ofiary, nie-
słusznie zaatakowane przez drugą stronę. Gdyby Justyna od początku wyra-
żała
się jaśniej, Marek zrozumiałby jej punkt widzenia i nie przyjąłby postawy
obronnej.
Komunikat pełny
a komunikat niekompletny
Ważne dla Ciebie osoby mogą zrozumieć Cię i stwierdzić, czy jest sens współ-
pracy z Tobą jedynie wtedy, gdy dzielisz się z nimi swymi spostrzeżeniami
w sposób bezpośredni. Oznacza to konieczność udzielania precyzyjnej infor-
macji zwrotnej na temat tego, co zaobserwowałeś, jasnego wyrażania Twoich
opinii, ujawnianie Twoich uczuć oraz informowanie innych osób o tym, czego
chcesz. W tym rozdziale nauczysz się przekazywać
pełne komunikaty,
na które
składają się następujące cztery elementy:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin