Podstawy w 3ds max_6.pdf

(1211 KB) Pobierz
Początek pracy z programem 3D Studio Max
Program 3D Studio Max jest programem służącym do modelowania i animacji obiektów 3D.
W chwili obecnej firma Discreet wypuściła siódmą wersję tego programu.Po otworzeniu
programu ukaże na się okno podzielone na 4 mniejsze okna , oraz paski narzędzi(rys1).
rys 1. Główne okno programu 3D Studio Max.
Okno główne dzieli na się 4 okna widoków. Standardowo są to widoki : lewy, przedni, górny
oraz perspektywiczny. Okna te można zmieniać według własnych potrzeb za pomocą menu
rozwijanego poprzez najechanie kursorem na lewy górny róg każdego z okien i wciśnięcie
prawego przycisku myszki(2). W menu View mamy dostępne wszystkie możliwe widoki,
łącznie
z widokiem z kamery o ile taka została zdefiniowana w scenie.
rys2. Menu Widoku okien.
Na samej górze mamy dostępne menu tekstowe, udostępniające nam narzędzia programu.
Oprócz menu tekstowego program udostępnia paski narzędziowe w postaci graficznej(2)
rys 3. Główny Pasek narzędziowy
Na głównym pasku mamy dostępne następujące narzędzia:
- Undo
- Redo
- Select and Link (narzędzie do selekcji i
łączenia
obiektów)
- Unlink Selection (narzędzie do rozdzielania połączonych obiektów)
- Bind to Space Warp (narzędzie do przyłączania obiektu do pola sił)
- Selection Filter (narzędzie filtrujące w scenie widoczne obiekty )
- Select Object (narzędzie służące do wskazywania obiektów)
- Select by Name (narzędzie służące do wskazywania obiektów po nazwie)
- Rectangular Selection Region
- Windows/Crossing
- Select and Move (narzędzie służące do selekcji i przesuwania obiektu- możliwe jest
edycja okna i przesuwanie obiektu poprzez podanie wartości przesunięcia wzdłuż osi
XYZ. Edycja następuje po najechaniu kursorem na ikonę narzędzia i przyciśnięcie
prawego przycisku myszki)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Select and Rotate (narzędzie służy do selekcji i obracania obiektu.Obrót jest możliwy
poprzez podanie wartości kąta o jaki obiekt ma być obrócony wokół osi XYZ.Edycja
okna tak samo jak w przypadku narzędzia Select and Move)
Select and Uniform Sclae (narzędzie służące do selekcji i skalowania obiektu.Do
wyboru mamy : skalowanie jednorodne oraz dwa typy skalowania niejednorodnego)
Reference Coordinate System
Use Pivoit Point Center (narzędzie służące do edycji i zmianiy
środka
obrotu obiektu)
Select and Manipulate
Snap 3D Togle (narzędzie służy do przyciągania prostych do punktów w przestrzeni
3D)
Angle Snap Togle
Percent Snap
Spinner Snap Togle
Name Selection Sets
Mirror Selected Object (narzędzie służy do zastosowania odbicia lustrzanego do
zaznaczonych obiektów)
Array (szyk. Umożliwia rozmieszczenie elementów w przestrzeni.Możliwe jest
zdfiniowanie ilości elementó, oraz kąt wypełnienia)
Align
Layer Manager
Curve Editor(narzędzie edycji krzywych animacji)
Open Schematic View (narzędzie otwiera schematyczny widok połączeń obiektów
sceny)
Material Editor (edytor materiałów i tekstur)
Render Scene (narzędzie służące do wykonywania renderingu sceny)
Render Type ( narzędzie służy do wskazywania typu renderingu)
Quic Render (szybki rendering wykorzystywany w produkcji)
To są wszystkie narzędzia z głównego paska.
Poza głównym paskiem istnieją paski udostępniające narzędzia do tworzenia obiektów(4)
rys 4.Paski narzędzi
Pierwsza zakładka – Create zawiera w sobie narzędzia do tworzenia obiektów w scenie.
Mamy do wyboru następujące opcje:
- Geometry
- Standard Primitives (obiekty podstawowe)
- Extended Primitives (obiekty rozszerzone)
- Compound Object (obiekty złożone)
- Partlice Systems (systemy cząsteczek)
- Patch Grids
- NURBS Surfaces
2. Shapes
- Splines
- NURBS Curve
3. Lights
- Standard
- Photometric
4. Cameras
- Standard
5. Helpers
- Standard
- Atmospheric Apparatus
- Camera Match
- Particle Flow
- VRML
6. Space Warps
- Forces
- Deflectors
- Geometric/Deformable
- Particles&Dynamics
7. Systems
- Standard
Każdy z działów zawiera obiekty bądź mechanimy pomagające w uzyskaniu pewnych
efektów.Na rys 3 widać
że
dział Standard zawiera w sobie narzędzia do tworzenia
podstawowych brył 3D: boxa, sfery, cylindra, stożka, dzbanka do kawy, rury, piramidy,
płaskiego obszaru (plane), obwarzanka (torus).Każda z brył ma określone opcje dostępne po
jej wybraniu.
Kolejna zakładka Modifier służy do modyfikacji parametrów istniejących obiektów(5).
rys 5. Zakładka Modifier
Należy pamiętać
że
zmiana parametrów przyniesie efekt, tylko wtedy jeżeli dokonamy jej w
zakładce Modifier.
Poza modyfikacją parametrów, zakładka udostępnia nam listę modyfikatorów(6
rys 6. Lista modyfiaktorów
Modyfikatory są narzędziami umożliwiającymi wpływanie na wygląd i zachowanie obiektów.
Operacje Boolowskie na obiektach
Jednymi z podstawowych operacji na obiektach są operacje logiczne zwane operacjami
Boolowskimi. Operacje te dostępne są w zakładce Create/Compound Object/Boolean(7)
rys 7. Menu Compound Object
Zgłoś jeśli naruszono regulamin