dodatek-zatanczmy.pdf

(9469 KB) Pobierz
Biblioteka
pomocy
Zatańczmy!
dydaktycznych
Grzegorz Nazaruk
Program nauczania „Wczoraj i dziś” dla klas IV–VI
Dodatek do nauki tańca
Roczny plan pracy dla klasy IV
dla klas 4–6 szkoły
podstawowej
4-6
4
SZKOŁA PODSTAWOWA
Grzegorz Nazaruk
Zatańczmy!
Dodatek do nauki tańca dla klas 4–6 szkoły podstawowej
Materiały pomocne w przygotowaniu lekcji muzyki z elementami tanecznymi
szczegółowe omówienia tańców narodowych, ludowych i popularnych
ilustrowane opisy kroków i figur tanecznych
listy przykładowych utworów muzycznych nawiązujących do formy tańca
propozycje układów tanecznych do zrealizowania na zajęciach
© Copyright by Nowa Era Spółka z o.o.
Warszawa 2013. ISBN: 978-83-267-1483-2
Koordynacja prac: Marcin Januszewski. Redakcja merytoryczna: Łukasz Bernady.
Konsultacje merytoryczne: Anna Idkowiak. Redakcja j´zykowa: Marcin Januszewski.
Współpraca redakcyjna: Anna Gumowska, Jarosław Błochowiak. Opracowanie graficzne: Wojtek Urbanek.
Rysunki: Marcin Strzembosz. Fotoedycja: Agata Reclaf. Realizacja projektu graficznego: studio Straszyn.
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146 D, 02-305 Warsz wa,
www.nowaera.pl, e-mail: nowaera@nowaera.pl, tel. 801 88 10 10
Zdjęcia pochodzą ze zbiorów
Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego (fot. Norbert Kurdziel – s. 6, 10, 11, 14, 20, 24, 25, 30, 33)
oraz agencji fotograficznej:
Piotr Kamionka/Reporter/East News (okładka).
Spis
treÊci
Dodatek „Zatańczmy!” został podzielony na pięć części. We „Wstę-
pie” zamieszczono praktyczne wskazówki dotyczące korzystania
z  publikacji na lekcjach muzyki oraz ogólne uwagi teoretyczne
na temat roli elementów tanecznych w kształceniu muzycznym.
Trzy następne rozdziały – „Tańce narodowe”, „Tańce regionalne”
oraz „Muzyka taneczna i użytkowa” – zawierają omówienia naj-
ważniejszych tańców ludowych i popularnych oraz szczegółowe
instrukcje ułatwiające realizację nauki konkretnych sekwencji ta-
necznych na zajęciach muzycznych w szkole. Na ostatniej stronie
dodatku znajduje się bibliograficzny spis publikacji, dzięki którym
nauczyciele będą mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat funkcji
tańca w edukacji.
Informacje zawarte
w trzech rozdziałach
poświęconych omówieniu
najważniejszych tańców
umożliwią zaplanowanie
ciekawej lekcji muzyki
z elementami ruchu.
1
Wstęp
2
Tańce narodowe
3
5
Polonez
..........................................................................................................................................................................................................................................
5
Krakowiak
..............................................................................................................................................................................................................................
10
Mazur
..........................................................................................................................................................................................................................................
14
Kujawiak
..................................................................................................................................................................................................................................
19
Oberek
........................................................................................................................................................................................................................................
24
3
Tańce regionalne
29
Taniec góralski z Podhala
.......................................................................................................................................................................................
29
Trojak ze Âlàska
..............................................................................................................................................................................................................
31
Taniec kaszubski – koseder
..................................................................................................................................................................................
33
4
Muzyka taneczna i użytkowa
36
Polka
............................................................................................................................................................................................................................................
36
Walc
...............................................................................................................................................................................................................................................
39
Marsz
...........................................................................................................................................................................................................................................
40
5
Bibliografia
42
Wst´p
3
1
Wstęp
Dodatek „Zatańczmy!” ułatwi nauczycielom korzystającym z  pod-
ręczników z serii „Lekcja muzyki” i „I gra muzyka” wypełnienie za-
pisów nowej podstawy programowej dotyczących wprowadzania
informacji na temat tańca jako ważnego elementu kultury. Publikacja
zawiera omówienia wszystkich polskich tańców narodowych oraz
wybranych tańców regionalnych i popularnych, w tym szczegółowe
opisy poszczególnych kroków i  figur oraz propozycje konkretnych
układów tanecznych do wykonania na zajęciach. Rozwiązania przed-
stawione w  dodatku umożliwią realizację ciekawych lekcji muzyki,
opartych na wykorzystaniu właściwej dzieciom potrzeby aktywności
fizycznej oraz zakładających harmonijny rozwój umiejętności muzycz-
nych i motorycznych ucznia.
y
Taniec na lekcjach muzyki
Do podstawowych potrzeb dziecka zaliczamy po-
trzebę ruchu. Może być ona zaspokajana w róż-
norodnych formach, takich jak zabawy, gry czy
spontaniczna aktywność. Ważnym elementem
pracy dydaktycznej w szkole podstawowej jest roz-
wijanie tej naturalnej predyspozycji uczniów oraz
jej wykorzystanie w działaniach edukacyjnych, np.
podczas realizacji elementów ruchowych i tanecz-
nych. Najdogodniejszą przestrzenią dla tego typu
przedsięwzięć są oczywiście lekcje muzyki. Aktyw-
ność przy muzyce stanowi funkcjonalną część tych
zajęć: umożliwia dzieciom lepsze zrozumienie nie-
których z omawianych zagadnień, dotyczących np.
rytmu, metrum, tempa czy dynamiki. Jej dodatko-
wą zaletą jest fakt, iż ruch podczas lekcji sprawia
dzieciom wiele radości, dzięki czemu nawet powta-
rzanie poszczególnych ćwiczeń nie powoduje ich
znużenia i zniechęcenia.
Szczególnie ważnym elementem aktywizującym
stosowanym na lekcjach muzyki jest wspólny ta-
niec. Jego wartość jest niepodważalna: wykształ-
ca wszak on u uczniów kompetencje niezbędne do
funkcjonowania w grupie, uczy ich samodzielności
oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
poszerzając jednocześnie świadomość własnego
ciała i rozwijając zdolność ekspresji ruchowej. Pod-
czas zajęć tanecznych uczniowie przekonują się,
jaki sens ma przestrzeganie ustalonych zasad oraz
jakie jest znaczenie porządku. Taniec przyczynia
się do ogólnego rozwoju dziecka: kształtuje prawi-
dłową postawę, poprawia kondycję fizyczną oraz
koordynację ruchową. Kształtuje także wrażliwość
estetyczną ucznia.
W  nowej podstawie programowej przedmiotu
muzyka
– określonej w Rozporządzeniu
Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
w  sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w po-
szczególnych typach szkół
(DzU Nr 4, poz. 17
z  dnia 15 stycznia 2009 r.) oraz obowiązującej
w klasach IV–VI od 2012 r. – konkretne zapisy
poświęcono nauce polskich tańców narodowych
oraz tańców regionalnych. Autorzy dokumentu
zwrócili uwagę na aspekt nie tylko teoretyczny,
lecz także praktyczny.
I ETAP EDUKACYJNY: KLASY I–III
[...]
3. Edukacja muzyczna. Uczeń kończący klasę III
[...]
tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka,
polki oraz innego, prostego tańca ludowego.
[...]
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV–VI
[...]
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych
w nich informacji. Uczeń:
[...]
5) określa charakterystyczne cechy polskich tań-
ców narodowych (poloneza, krakowiaka, ma-
zura, kujawiaka i oberka)
[...]
2. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:
5) odtwarza ruchem i  gestodźwiękami proste
rytmy i schematy rytmiczne, wykonuje kroki,
figury i układy taneczne poloneza i krakowia-
ka, tańców ludowych (szczególnie własnego
regionu) oraz podstawowe kroki tańców towa-
rzyskich
[...]
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
[...]
4) rozpoznaje charakterystyczne cechy polskich
tańców narodowych (poloneza, krakowiaka,
mazura, kujawiaka i oberka)...
Dodatek „Zatańczmy!”
zawiera pomysły
na atrakcyjne zajęcia
muzyczne wykorzystują-
ce i rozwijające natural-
ną u uczniów potrzebę
aktywności.
4
Wst´p
y
Dodatek „Zatańczmy!” w działaniach dydaktycznych
Dodatek „Zatańczmy!” do podręczników „Lekcja
muzyki” oraz „I gra muzyka” to publikacja wspo-
magająca realizację wymagań określonych w pod-
stawie programowej. Stanowi odpowiedź na postu-
laty nauczycieli sygnalizujących brak praktycznych
opracowań dotyczących nauki tańca. W dodatku
umieszczono opisy polskich tańców narodowych
(poloneza, krakowiaka, mazura, kujawiaka, obe-
rka) oraz wybranych tańców regionalnych (tań-
ca góralskiego, trojaka, kosedera) i towarzyskich
(polki, walca oraz marsza, będącego formą chore-
ograficzną z pogranicza tańca). Ważnymi elemen-
tami publikacji są także zamieszczone propozycje
wykorzystania konkretnych układów tanecznych
podczas zajęć w szkole.
Każde omówienie rozpoczyna się od ogólnej cha-
rakterystyki tańca, zawierającej informacje o jego
genezie, historii, rytmie i  metrum oraz krótki
opis strojów tancerzy wzbogacony o barwne ilu-
stracje. Dołączona do tak skonstruowanego wpro-
wadzenia lista stylizowanych utworów z muzyki
polskiej i obcej z pewnością ułatwi nauczycielowi
dobór odpowiednich nagrań do wykorzystania
na lekcji. W dalszej części następuje prezentacja
podstawowych kroków i  figur, opatrzona odpo-
wiednimi rysunkami przedstawiającymi w sposób
schematyczny tancerzy podczas wykonywania da-
nej sekwencji. Omówienie kończy szczegółowa in-
strukcja wykonania tańca, w której zostaje przed-
stawiony konkretny układ choreograficzny. Opisy
tanecznych sekwencji są ilustrowane przez proste
schematy graficzne.
Instrukcje zaprezentowane w dodatku „Zatańcz-
my!” zostały opracowane w taki sposób, aby na-
uczyciel miał możliwość dostosowania materiału
do własnych potrzeb lub zrealizowania własnych
oryginalnych pomysłów, zainspirowanych zamiesz-
czonymi propozycjami. Opisy poszczególnych se-
kwencji choreograficznych zakładają udział ośmiu
par, możliwa jest jednak modyfikacja liczby tan-
cerzy. Do każdego omówienia układu dołączono
konkretną propozycję nagrania znajdującego się
w „Płytotece nauczyciela muzyki” wydawnictwa
Nowa Era, jednak poszczególne sekwencje można
dostosować do dowolnie wybranej muzyki (dlatego
właśnie nie podano dokładnej liczby taktów przy-
padających na figury i kroki).
Również o ubiorze uczniów podczas zajęć i wystę-
pów tanecznych decyduje nauczyciel. W dodatku
opisano tylko stroje najczęściej używane podczas
wykonywania danego tańca, faktem jest jednak,
iż niewiele szkół jest wyposażonych w zestawy po-
dobnych kostiumów. Podczas ćwiczeń ubiór nie od-
grywa dużej roli – ważne jedynie, aby był wygodny
i nie krępował ruchów. Jednak podczas ewentual-
nego występu przed publicznością tancerki i tan-
cerze powinni wyglądać jednolicie, zwiększy to
bowiem atrakcyjność estetyczną prezentacji. Jeśli
grupa w ogóle nie dysponuje odpowiednimi stroja-
mi, można zastosować tylko wybrane elementy da-
nego ubioru tradycyjnego. Tańczący mogą również
wystąpić w strojach uniwersalnych: u dziewczynki
jest to kolorowa spódnica, biała bluzka i wstążka
lub wianek, a u chłopca – ciemne spodnie i bia-
ła koszula z wpiętym kolorowym kotylionem lub
wstążką na kołnierzyku.
Praktyka dydaktyczna wskazuje, że nauczyciel
nie może niestety poświęcić całej lekcji na naukę
tańca. Warto jednak wprowadzać elementy ruchu
przy muzyce, aby twórczo spożytkować omówio-
ne wcześniej predyspozycje psychiczne i fizyczne
dzieci. Czas poświęcony na ćwiczenia motoryczne
można z pewnością uznać za dobrze wykorzystany,
również z uwagi na satysfakcję uczniów, którzy
z radością przyjmują tego typu urozmaicenie lek-
cji. Do uzyskania pozytywnych efektów wystarczy
przećwiczenie jednego lub dwóch prostych elemen-
tów – opracowanie całego układu choreograficz-
nego jest ciekawym pomysłem na zajęcia poza-
lekcyjne, których cykl może zostać zwieńczony
publiczną prezentacją tańca.
Dodatek „Zatańczmy!” jest adresowany do na-
uczycieli muzyki w klasach IV–VI, ale z zawartych
w nim omówień mogą korzystać również nauczy-
ciele wychowania fizycznego i instruktorzy tanecz-
ni pracujący z dziećmi w wieku szkolnym. Mamy
nadzieję, że publikacja okaże się praktyczną po-
mocą nie tylko dla pasjonatów tańca, lecz także
dla tych nauczycieli, którzy z różnych powodów
obawiają się zajęć tanecznych.
Jesteśmy przekonani, że warto zachęcać uczniów
do tańca, przyczynia się on bowiem do ich rozwoju,
pozwala im się otworzyć na innych ludzi i wyrazić
w sposób pozytywny własne emocje.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin