klucz-odpowiedzi-do-zeszytu-cwiczen.pdf

(2138 KB) Pobierz
1
„TAJEMNICE PRZYRODY” DLA KLSY 4
ZESZYT ĆWICZEŃ – klucz odpowiedzi
1. POZNAJEMY WARSZTAT PRZYRODNIKA
Nr
zadania
1. Przyroda i jej składniki
a)
Elementy przyrody ożywionej: ludzie, rośliny, zwierzęta
Elementy przyrody nieożywionej: Słońce, powietrze, skały, woda
b) Hasło:
Przyroda
– wszystko, co nas otacza, oprócz obiektów stworzonych
przez ludzi.
Odpowiedź indywidualna.
1. odżywianie się
2. rozmnażanie
3. oddychanie
4. wzrost i rozwój
5. wydalanie
6. ruch
Oczekiwana odpowiedź
1.
2.
3.
4.
Ola nie ma racji. Hałda powstała na skutek działalności człowieka, nie jest więc częścią przyrody.
2. Jak poznawać przyrodę?
1.
2.
a) A. słuch
B. dotyk
C. węch
b) cytryna – B, C, D, E;
róża – B, C, D;
Odpowiedź indywidualna.
Kolejno od lewej:
Niewłaściwe zachowanie
– dzieci: 1, 4
Bezpieczne zachowanie
– dzieci: 2, 3, 5
Pytanie
Hipoteza
Przygotowanie materiałów
Przebieg doświadczenia
4.
Obserwacje
Wniosek
Jak sól wpływa na rośliny?
Sól powoduje zamieranie roślin.
Potrzebuję dwóch słoików wypełnionych do połowy
wodą, łyżki soli i dwóch tulipanów.
Do jednego słoika wsypuję sól i dokładnie mieszam.
Następnie ten słoik oznaczam. Do obu słoików
wkładam po jednej roślinie.
Po czterech dniach tulipan w słoiku ze słoną wodą
usechł, a tulipan w słoiku z czystą wodą nie zmienił
wyglądu.
Sól powoduje, że rośliny zamierają.
D. wzrok
skała – B, D;
E. smak
kot – A, B, D
3.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2020
2
3. Przyrządy i pomoce przyrodnika
a) mapa, lupa, notes, kompas, aparat fotograficzny, taśma miernicza, lornetka
b) Kolejno od lewej:
lornetka, mapa, taśma miernicza, lupa
c) notes – służy do robienia notatek, szkiców i zapisywania danych
kompas – wskazuje kierunki geograficzne
aparat fotograficzny – umożliwia ilustrowanie (dokumentowanie) obserwacji
i doświadczeń
mikroskop – C, D
lupa – A, B, E
Odpowiedź indywidualna.
Wykonanie preparatu i obserwacja zgodnie z instrukcją.
Odpowiedź indywidualna.
1.
2.
3.
4.
5.
4. Określamy kierunki geograficzne
1.
2.
Hasło:
Widnokrąg
– linia pozornego zetknięcia nieba z powierzchnią Ziemi.
północ, zachód, południowym, północno-wschodnim, południowy wschód
a, b)
3
4
Za jego pomocą można wyznaczyć kierunek północy.
Jego działanie zakłócają metalowe przedmioty.
Nie można z niego korzystać w pochmurny dzień.
Można z niego korzystać bez względu na porę dnia.
Kiedy wyznaczymy za jego pomocą północ, możemy
określić pozostałe kierunki geograficzne.
Jego najważniejszą częścią jest igła magnetyczna.
Aby prawidłowo działał, musi leżeć poziomo.
kompas
gnomon
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2020
3
Może nim być każdy prosty patyk.
Jest prostym przyrządem, który rzuca cień.
Sprawdź się. Podsumowanie działu 1
a) Składniki przyrody ożywionej: Ewa, mama, drzewa, ptaki
Składniki przyrody nieożywionej: chmury, słońce, woda, ziemia, kamyk
Wytwory działalności człowieka: fontanna
b)
Zmysł
Narząd zmysłu
Odbierane informacje
oko
kolor liści
1.
Wzrok
Słuch
ucho
śpiew ptaków
Dotyk
skóra
zimne krople wody spadające na głowę
Węch
nos
zapach wilgotnej ziemi
c) Nie został opisany zmysł smaku. Indywidualne zakończenie opowiadania.
1) książek, obserwacji, internetu
2) kompasu
3) oddychanie, wzrost i rozwój
2.
4) wniosku
5) mikroskopu
6) południe
3.
2. POZNAJEMY POGODĘ I INNE ZJAWISKA PRZYRODNICZE
Nr
zadania
1. Substancje wokół nas
1.
2.
Indywidualna odpowiedź ucznia.
Od góry: kreda, plastelina, gumka
Oczekiwana odpowiedź
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2020
4
3.
4.
Nie mają własnego kształtu.
Mają określony kształt.
Mogą być plastyczne, sprężyste lub kruche.
Przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują.
Zajmują całą dostępną przestrzeń.
Zajmują określoną ilość miejsca w przestrzeni
4
Indywidualne dane uzyskane w czasie doświadczenia.
Wniosek: W wyższej temperaturze gaz zajmuje więcej miejsca
gazy ciecze ciała stałe
2. Woda występuje w trzech stanach skupienia
1.
Stan skupienia: stały; postać: lód
Stan skupienia: ciekły; postać: woda
Stan skupienia: gazowy; postać: para wodna
a) parowanie – B, topnienie – A, skraplanie – C, krzepnięcie – D
b)
2.
a)
3.
b) termometr C
c) 1. wielkość powierzchni parowania, 2. ruch powietrza
4.
Obserwacje: Na talerzu zostało mniej wody.
Wniosek: Im większa jest powierzchnia wody, tym więcej wody paruje.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2020
5
3. Składniki pogody
1.
Od góry: B, A, C, E, D
a) 1. śnieg
2. rosa
3. grad
4. szron
5. szadź
6. deszcz
b) Hasło:
Gołoledź
– warstwa lodu tworząca się na ziemi, gdy temperatura powietrza spada
poniżej 0
o
C, a równocześnie pada deszcz.
a) A – szron, B – szadź, C – rosa
b) A – Powstaje z pary wodnej, która po zetknięciu z zimną powierzchnią zamienia
się w kryształki lodu.
B – Powstaje z kropelek wody tworzących mgłę, które po zetknięciu z zimną
powierzchnią zamarzają w kryształki lodu.
C – Powstaje w wyniku skraplania pary wodnej po zetknięciu z zimną
powierzchnią
c) Od góry: C, B, A
Hasło:
Zachmurzenie
– stopień pokrycia nieba przez chmury.
Od B do A – z kierunku wschodniego, wiatr wschodni
Od C do D – z kierunku południowo-zachodniego, wiatr południowo-zachodni
Od D do C – z kierunku północno-wschodniego, wiatr północno-wschodni
Od D do E – z kierunku północnego, wiatr północny
Huragan – bardzo silny wiatr, który zrywa dachy z domów, łamie drzewa i wyrywa je z
korzeniami. Powstaje, gdy różnica ciśnień między dwoma obszarami jest bardzo duża.
Zamieć – powstaje, gdy obfitym opadom śniegu towarzyszy silny wiatr.
2.
3.
4.
5.
6.
4. Obserwujemy pogodę
a) temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie powietrza, wiatr
b)
Składnik pogody
Przyrząd
Jednostka miary
meteorologiczny do
jego pomiaru
Temperatura powietrza termometr
stopień Celsjusza (
o
C)
Zachmurzenie
Opady
deszczomierz
milimetr (mm)
Ciśnienie powietrza
barometr
hektopaskal (hPa)
Wiatr
wiatromierz
metry na sekundę (m/s) lub
kilometry na godzinę (km/h)
c) osady atmosferyczne
2.
Odpowiedź indywidualna.
1.
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2020
Zgłoś jeśli naruszono regulamin