DWFRing-ModelKartonowy.pdf

(366 KB) Pobierz
Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego
Danziger Waggonfabrik Tw269 „Ring”
Model kartonowy gdańskiego tramwaju z 1930 roku
Elementy arkusza
1.
2.
3.
4.
5.
Pudło wagonu tramwajowego wraz z podwoziem – 1 sztuka
Skrzynie oporów elektrycznych na dach – 2 sztuki
Sprzęgi umożliwiające połączenie z drugim wagonem – 2 sztuki (na przód i tył wagonu)
Podstawa pantografu – 1 sztuka
Pantograf, czyli odbierak prądu z sieci trakcyjnej – 1 sztuka
Uwagi wstępne
1.
Przed rozpoczęciem budowy modelu, prosimy o dokładne przeczytanie instrukcji!
2.
Model tramwaju Ring, w porównaniu z wcześniejszymi modelami wydawanymi przez PSSTM,
jest modelem trudniejszym, z większą liczbą zagięć i detali.
3.
Instrukcja nie zwalnia z myślenia! W instrukcji nie da się zapisać wszystkiego, więc prosimy o względną
kreatywność i samodzielne myślenie przy składaniu modelu.
4.
W razie dużych wątpliwości przy składaniu modelu, sugerujemy przeglądnięcie zdjęć prawdziwego
tramwaju „Ring” w Internecie – pomoże to lepiej zrozumieć bryłę wagonu i prawidłowo pozaginać
elementy.
5.
Dla uzyskania lepszej jakości modelu, sugerujemy użycie grubszego papieru lub podklejenie tekturą.
Instrukcja montażu
1.
Wytnij wszystkie elementy. Nie zapomnij ich nazw, to bardzo ważne! Natnij także arkusz w każdym
z czterech miejsc pomiędzy cyfrą „2” na świetliku (miejscu na tablice), a początkiem dachu wagonu.
2.
Złóż pudło wagonu z podwoziem, zaginając odpowiednio ścianki i skrzydełka do klejenia. Boki należy
lekko nagiąć w linii kierunkowskazów. Podłoga pod frontami wagonu powinna być przyklejona równo
z dolną krawędzią obrysu pod zderzakami. Uważaj, żeby nie zagiąć przypadkiem progów wejściowych.
Szczególną uwagę zwróć na skomplikowany świetlik. Po upewnieniu się, że wszystkie elementy zostały
poprawnie spasowane, sklej pudło i podwozie, nakładając klej na kolejne skrzydełka i dociskając
do odpowiednich miejsc. Zacznij od świetlików i dachu – najpierw sklej ze sobą boczne krawędzie dachu,
a następnie przed dach wsuń tylne ściany świetlików.
3.
Sprzęgi złóż wzdłużnie na pół, nadrukiem na zewnątrz. Sklej sprzęgi wzdłuż wykonanych zagięć,
aby stanowiły czarne belki. Skrzydełka montażowe odegnij w drugą stronę, aby później mogły zostać
przyklejone do gotowego pudła wagonu. Wystające, końcowe część sprzęgów, które nie miały drugiej
połówki przy zgięciach na początku tego punktu instrukcji, uformuj w pętlę, a ich końcówki przyklej
do sprzęgów. Pętle na końcach sprzęgów będą służyć możliwości doczepienia kolejnych wagonów.
4.
W wyciętym pantografie sklej ze sobą miejsca mocowania pantografu do jego podstawy. Następnie
pozaginaj go w zaznaczonych przerywaną linią miejscach, aby uformować z niego coś na kształt
sześciennej kostki. Pamiętaj, że ślizg pantografu, czyli górna część dotykająca sieci trakcyjnej, powinien
być umieszczony równolegle do dachu tramwaju, a sam pantograf powinien być symetryczny.
Aby zwiększyć jego wytrzymałość, można go podkleić dodatkową tekturą lub patyczkami.
5.
Gotowe sklejone pudło z podwoziem ustaw chwilowo „kołami do góry”, aby do spodniej części wagonu
móc przykleić sprzęgi w wyznaczone miejsca.
6.
Postaw wagon na kołach. W opisane miejsca na dachu przyklej złożone uprzednio skrzynie oporów.
Pamiętaj o skierowaniu boków skrzyń z widocznymi oporami frontem do przodu/tyłu wagonu,
co jest również zaznaczone w opisie na dachu.
7.
W wyznaczone miejsce na dachu przyklej podstawę pantografu, a następnie do niej przymocuj pantograf.
8.
Ciesz się gotowym modelem!
Opracował Cezary Kamiński
Zgłoś jeśli naruszono regulamin