KonstalTypN-ModelKartonowy.pdf

(308 KB) Pobierz
Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego
Konstal Chorzów Typ N
Model kartonowy gdańskiego tramwaju z 1952 roku
Elementy arkusza
1.
2.
3.
4.
Pudło wagonu tramwajowego wraz z podwoziem – 1 sztuka
Tarcze na dach z numerem linii „2” – 2 sztuki (na przód i tył wagonu)
Sprzęgi umożliwiające połączenie z drugim wagonem – 2 sztuki (na przód i tył wagonu)
Pantograf, czyli odbierak prądu z sieci trakcyjnej – 1 sztuka
Uwagi wstępne
1. Przed rozpoczęciem budowy modelu, prosimy o dokładne przeczytanie instrukcji!
2. Instrukcja nie zwalnia z myślenia! W instrukcji nie da się zapisać wszystkiego,
więc prosimy o względną kreatywność i samodzielne myślenie przy składaniu modelu.
3. W razie dużych wątpliwości przy składaniu modelu, sugerujemy przeglądnięcie zdjęć
prawdziwego tramwaju typu N w Internecie – pomoże to lepiej zrozumieć bryłę
wagonu i prawidłowo pozaginać elementy.
4. Dla uzyskania lepszej jakości modelu, sugerujemy użycie grubszego papieru
lub podklejenie tekturą.
Instrukcja montażu
1. Wytnij wszystkie elementy. Nie zapomnij ich nazw, to bardzo ważne!
2. Złóż pudło wagonu z podwoziem, zaginając odpowiednio ścianki i skrzydełka
do klejenia. Po upewnieniu się, że wszystkie elementy zostały poprawnie spasowane,
sklej pudło i podwozie, nakładając klej na kolejne skrzydełka i dociskając
do odpowiednich miejsc.
3. Wycięte tarcze z numerem „2” zegnij na styku kół. Sklej ze sobą powierzchnie
nienadrukowane okrągłych tarcz. Nie nakładaj kleju z tyłu szarych powierzchni! One
posłużą do późniejszego przyklejenia tarcz do dachu gotowego tramwaju.
4. Sprzęgi złóż wzdłużnie na pół, nadrukiem na zewnątrz. Sklej sprzęgi wzdłuż wykonanych
zagięć, aby stanowiły czarne belki. Skrzydełka montażowe odegnij w drugą stronę,
aby później mogły zostać przyklejone do gotowego pudła wagonu. Wystające,
końcowe część sprzęgów, które nie miały drugiej połówki przy zgięciach na początku
tego punktu instrukcji, uformuj w pętlę, a ich końcówki przyklej do sprzęgów. Pętle na
końcach sprzęgów będą służyć możliwości doczepienia kolejnych wagonów.
5. Sklej ze sobą miejsca mocowania pantografu. Następnie pozaginaj go
w zaznaczonych jaśniejszym kolorem miejscach, aby uformować z niego coś na kształt
sześciennej kostki. Pamiętaj, że ślizg pantografu, czyli górna część dotykająca sieci
trakcyjnej, powinien być umieszczony równolegle do dachu tramwaju,
a sam pantograf powinien być symetryczny. Aby zwiększyć jego wytrzymałość, można
go podkleić dodatkową tekturą lub patyczkami.
6. Gotowe sklejone pudło z podwoziem ustaw chwilowo „kołami do góry”,
aby do spodniej części wagonu móc przykleić sprzęgi w wyznaczone miejsca.
7. Postaw wagon na kołach. W wyznaczone miejsce na dachu przyklej pantograf.
8. Na końcach dachu wagonu przyklej tarcze z numerem „2”. Za skrzydełka montażowe
służą szare powierzchnie pod numerami, które na dachu tramwaju powinny zakryć
napis „Tarcza”. Pamiętaj, że prawidłowa „dwójka” powinna być skierowana
na zewnątrz, a jej lustrzane odbicie w stronę pantografu. Tarcze po przyklejeniu nagnij
lekko, aby znajdowały się w pionie.
9. Ciesz się gotowym modelem!
Opracował Cezary Kamiński
Zgłoś jeśli naruszono regulamin