geografia-2020-kwiecien-probna-rozszerzona-odpowiedzi.pdf
(
276 KB
)
Pobierz
PRÓBNY EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
GEOGRAFIA
POZIOM ROZSZERZONY
FORMUŁA OD 2015
(„NOWA MATURA”)
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
DLA ARKUSZY
MGE-R1, MGE-R2, MGE-R4, MGE-R7
KWIECIEŃ
2020
Uwaga: Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki
zadania.
Zadanie 1.1. (0–1)
Wymagania ogólne
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
Wymagania szczegółowe
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […]
i społeczno-gospodarczego […].
Schemat punktowania
1 p.
– za poprawną
odpowiedź.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Poprawna odpowiedź
B.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 1.2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […]
i społeczno-gospodarczego […].
Schemat punktowania
1 p.
– za poprawną
odpowiedź.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Poprawna odpowiedź
D.
Zadanie 2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […].
Schemat punktowania
1 p.
–
za podanie dwóch poprawnych cech.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Przykładowe odpowiedzi
−
duże deniwelacje
−
duże nachylenie stoków wzniesień
−
obecność ostańców skalnych (form skalnych)
−
obecność wzniesień
−
brak dolin rzecznych.
Strona
2
z
19
Zadanie 3. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […]
i społeczno-gospodarczego […].
Schemat punktowania
1 p.
–
za podanie dwóch poprawnych różnic między obszarami pokrytymi lasami.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Przykładowe odpowiedzi
−
Las Szeligowiec jest położony na obszarze równinnym, a las Bienia
– na wzniesieniu.
−
W
lesie Bienia deniwelacje przekraczają 60 m, a w lesie Szeligowiec 20 m.
−
Tylko w lesie Szeligowiec występują strumienie (rzeki/cieki).
−
Tylko przez las Bienia przebiega droga wojewódzka (796) i droga asfaltowa.
−
Tylko na obszarze lasu Szeligowiec znajduje się pole namiotowe oraz pojedyncze
zabudowania.
Zadanie 4.1. (0–2)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska […] społeczno-gospodarczego
[…].
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Schemat punktowania
2 p.
– za poprawne
przyporządkowanie zakładów przemysłowych do trzech grup przemysłu.
1 p.
–
za poprawne przyporządkowanie do dwóch grup przemysłu.
0 p.
– za odpowiedź,
która nie spełnia powyższych kryteriów.
Przykładowe odpowiedzi
Przemysł paliwowo-energetyczny:
−
Koksownia „Przyjaźń” Spółka z o.o.
−
Elektrownia „Łagisza”
Przemysł mineralny:
−
Huta Szkła „Zawiercie”
−
Fabryka Cementu „Wysoka”
Przemysł metalurgiczny:
−
ArcelorMittal Poland oddział Dąbrowa Górnicza d. Huta Katowice”
(uznaje się „Huta
Katowice”)
−
Huta Stali CMC
Strona 3 z
19
Zadanie 4.2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska […] społeczno-gospodarczego
[…].
9.8) Zdający wskazuje wpływ czynników
lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie
i rozwój wybranych branż.
Schemat punktowania
1 p.
–
za poprawną odpowiedź.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Przykładowe odpowiedzi
−
Bliskość
rynku zbytu (huty ArcelorMittal Poland / „Huty Katowice”).
−
Obecność
infrastruktury (linii kolejowej).
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 5. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
2.4) Zdający oblicza wysokość górowania
Słońca w dowolnym miejscu na Ziemi
w
dniach równonocy i przesileń.
Schemat punktowania
1 p.
–
za poprawny sposób obliczenia i poprawny wynik.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego
kryterium.
Poprawna odpowiedź
Szerokość geograficzna 50°22'
90°
−
50°28'
=
39°32'
Wysokość Słońca 39°32'
Zadanie 6.1. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
2.1) Zdający wyjaśnia cechy budowy
i określa położenie różnych ciał niebieskich
we Wszechświecie.
2.2) Zdający charakteryzuje ciała niebieskie
tworzące Układ Słoneczny.
Schemat punktowania
1 p.
–
za poprawne wyjaśnienie uwzględniające różnicę warunków tworzenia się planet.
0 p.
– za
odpowiedź, która nie spełnia powyższego
kryterium.
Strona 4 z
19
Przykładowe odpowiedzi
−
Wysoka temperatura panująca bliżej Słońca umożliwiła kondensację ciężkich
pierwiastków, dlatego planety grupy ziemskiej są
zbudowane
głównie z metali
i krzemianów w
przeciwieństwie do planet olbrzymów położonych dalej od Słońca.
W
zimniejszych rejonach mogły kondensować lekkie pierwiastki wodoru i helu, dlatego są
to planety gazowe.
−
Budowa planet
jest
uzależniona od warunków termicznych, w których tworzyły się
planetozymale. Ciężkie pierwiastki (metale) gromadziły się bliżej Słońca, tam gdzie
temperatura była najwyższa, dlatego planety typu ziemskiego położone bliżej Słońca mają
metaliczne jądro. W niższej temperaturze mogły się gromadzić lekkie atomy gazów, dlatego
planety
olbrzymy położone dalej od Słońca są zbudowane z gazów.
Zadanie 6.2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
2.1) Zdający […] określa położenie różnych
ciał
niebieskich we Wszechświecie.
2.2) Zdający charakteryzuje ciała niebieskie
tworzące Układ Słoneczny.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Schemat punktowania
1 p.
– za trzy poprawne odpowiedzi.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego
kryterium.
Poprawne odpowiedzi
P, F, P
Zadanie 7. (0–1)
IV etap edukacyjny
I.
Dostrzeganie prawidłowości dotyczących
środowiska przyrodniczego […].
IV etap edukacyjny
2.3) Zdający
wskazuje konsekwencje
ruchów Ziemi.
Schemat punktowania
1 p.
– za
poprawną odpowiedź.
0 p.
–
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Poprawna odpowiedź
największym
Przykładowe uzasadnienie
Podczas ruchu obiegowego Ziemia znajduje się najdalej od Słońca w lipcu (latem).
Wtedy jest
bardziej oświetlona półkula północna niż półkula południowa (na obszarach okołobiegunowych
panuje dzień polarny), ponieważ Słońce góruje w zenicie nad zwrotnikiem Raka.
Strona
5
z
19
Plik z chomika:
ChomikP2P
Inne pliki z tego folderu:
geografia-2020-lipiec-matura-rozszerzona-mapa.pdf
(7993 KB)
geografia-2020-czerwiec-matura-rozszerzona-mapa.pdf
(14602 KB)
geografia-2020-kwiecien-probna-rozszerzona-mapa.pdf
(6027 KB)
geografia-2020-lipiec-matura-rozszerzona.pdf
(2970 KB)
geografia-2020-kwiecien-probna-rozszerzona.pdf
(2211 KB)
Inne foldery tego chomika:
2001- 2011
2021
Informatyka szkoła podstawowa - ćwiczenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin