geografia-2020-kwiecien-probna-rozszerzona-odpowiedzi.pdf

(276 KB) Pobierz
PRÓBNY EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
GEOGRAFIA
POZIOM ROZSZERZONY
FORMUŁA OD 2015
(„NOWA MATURA”)
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
DLA ARKUSZY
MGE-R1, MGE-R2, MGE-R4, MGE-R7
KWIECIEŃ
2020
Uwaga: Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki
zadania.
Zadanie 1.1. (0–1)
Wymagania ogólne
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
Wymagania szczegółowe
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […]
i społeczno-gospodarczego […].
Schemat punktowania
1 p.
– za poprawną
odpowiedź.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Poprawna odpowiedź
B.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 1.2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […]
i społeczno-gospodarczego […].
Schemat punktowania
1 p.
– za poprawną
odpowiedź.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Poprawna odpowiedź
D.
Zadanie 2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […].
Schemat punktowania
1 p.
za podanie dwóch poprawnych cech.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Przykładowe odpowiedzi
duże deniwelacje
duże nachylenie stoków wzniesień
obecność ostańców skalnych (form skalnych)
obecność wzniesień
brak dolin rzecznych.
Strona
2
z
19
Zadanie 3. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska przyrodniczego […]
i społeczno-gospodarczego […].
Schemat punktowania
1 p.
za podanie dwóch poprawnych różnic między obszarami pokrytymi lasami.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Przykładowe odpowiedzi
Las Szeligowiec jest położony na obszarze równinnym, a las Bienia
– na wzniesieniu.
W
lesie Bienia deniwelacje przekraczają 60 m, a w lesie Szeligowiec 20 m.
Tylko w lesie Szeligowiec występują strumienie (rzeki/cieki).
Tylko przez las Bienia przebiega droga wojewódzka (796) i droga asfaltowa.
Tylko na obszarze lasu Szeligowiec znajduje się pole namiotowe oraz pojedyncze
zabudowania.
Zadanie 4.1. (0–2)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska […] społeczno-gospodarczego
[…].
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Schemat punktowania
2 p.
– za poprawne
przyporządkowanie zakładów przemysłowych do trzech grup przemysłu.
1 p.
za poprawne przyporządkowanie do dwóch grup przemysłu.
0 p.
– za odpowiedź,
która nie spełnia powyższych kryteriów.
Przykładowe odpowiedzi
Przemysł paliwowo-energetyczny:
Koksownia „Przyjaźń” Spółka z o.o.
Elektrownia „Łagisza”
Przemysł mineralny:
Huta Szkła „Zawiercie”
Fabryka Cementu „Wysoka”
Przemysł metalurgiczny:
ArcelorMittal Poland oddział Dąbrowa Górnicza d. Huta Katowice”
(uznaje się „Huta
Katowice”)
Huta Stali CMC
Strona 3 z
19
Zadanie 4.2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
1.3) Zdający odczytuje i opisuje cechy
środowiska […] społeczno-gospodarczego
[…].
9.8) Zdający wskazuje wpływ czynników
lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie
i rozwój wybranych branż.
Schemat punktowania
1 p.
za poprawną odpowiedź.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Przykładowe odpowiedzi
Bliskość
rynku zbytu (huty ArcelorMittal Poland / „Huty Katowice”).
Obecność
infrastruktury (linii kolejowej).
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 5. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
2.4) Zdający oblicza wysokość górowania
Słońca w dowolnym miejscu na Ziemi
w
dniach równonocy i przesileń.
Schemat punktowania
1 p.
za poprawny sposób obliczenia i poprawny wynik.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego
kryterium.
Poprawna odpowiedź
Szerokość geograficzna 50°22'
90°
50°28'
=
39°32'
Wysokość Słońca 39°32'
Zadanie 6.1. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
2.1) Zdający wyjaśnia cechy budowy
i określa położenie różnych ciał niebieskich
we Wszechświecie.
2.2) Zdający charakteryzuje ciała niebieskie
tworzące Układ Słoneczny.
Schemat punktowania
1 p.
za poprawne wyjaśnienie uwzględniające różnicę warunków tworzenia się planet.
0 p.
– za
odpowiedź, która nie spełnia powyższego
kryterium.
Strona 4 z
19
Przykładowe odpowiedzi
Wysoka temperatura panująca bliżej Słońca umożliwiła kondensację ciężkich
pierwiastków, dlatego planety grupy ziemskiej są
zbudowane
głównie z metali
i krzemianów w
przeciwieństwie do planet olbrzymów położonych dalej od Słońca.
W
zimniejszych rejonach mogły kondensować lekkie pierwiastki wodoru i helu, dlatego są
to planety gazowe.
Budowa planet
jest
uzależniona od warunków termicznych, w których tworzyły się
planetozymale. Ciężkie pierwiastki (metale) gromadziły się bliżej Słońca, tam gdzie
temperatura była najwyższa, dlatego planety typu ziemskiego położone bliżej Słońca mają
metaliczne jądro. W niższej temperaturze mogły się gromadzić lekkie atomy gazów, dlatego
planety
olbrzymy położone dalej od Słońca są zbudowane z gazów.
Zadanie 6.2. (0–1)
IV etap edukacyjny
IV. Pozyskiwanie, przetwarzanie oraz
prezentowanie informacji na podstawie
różnych źródeł informacji geograficznej […].
IV etap edukacyjny
2.1) Zdający […] określa położenie różnych
ciał
niebieskich we Wszechświecie.
2.2) Zdający charakteryzuje ciała niebieskie
tworzące Układ Słoneczny.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Schemat punktowania
1 p.
– za trzy poprawne odpowiedzi.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego
kryterium.
Poprawne odpowiedzi
P, F, P
Zadanie 7. (0–1)
IV etap edukacyjny
I.
Dostrzeganie prawidłowości dotyczących
środowiska przyrodniczego […].
IV etap edukacyjny
2.3) Zdający
wskazuje konsekwencje
ruchów Ziemi.
Schemat punktowania
1 p.
– za
poprawną odpowiedź.
0 p.
za odpowiedź, która nie spełnia powyższego kryterium.
Poprawna odpowiedź
największym
Przykładowe uzasadnienie
Podczas ruchu obiegowego Ziemia znajduje się najdalej od Słońca w lipcu (latem).
Wtedy jest
bardziej oświetlona półkula północna niż półkula południowa (na obszarach okołobiegunowych
panuje dzień polarny), ponieważ Słońce góruje w zenicie nad zwrotnikiem Raka.
Strona
5
z
19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin