Świat Młodych 1950-01-09 nr 001xx.pdf

(905 KB) Pobierz
'
Do
W
as
zwraca
m
się
szczeg ólnie.
dziś
Młodzi
Przy jacie le
WARSZAW A
Z
Orędzia
noworocz nego
Prezydent a R.
P.
BOLESL AW
A BIERUTA
Do Was zwracam
się
dziś
szczególnie,
młodzi
przyjaciele,
synowie
i
córki
robotników,
chłopów,
pracow
n
ików
i inteligencji,
z
życzeniami
nowego,
szczęśliwego
roku!
t>rzed Wami
świat cały
stoi otworem,
wszystkie
f
ach y i zawody
według
uzdolnie.ń,
zamiłowań
i po-
rywu
go
rącego
serca.
P
rzed Wami
stoją
dziś
w
P
olsce
Ludowe j
otworem
p
rzebogate
źródła
wiedzy i
myśli
ludzkiej.
Od Was,
od
\
Vaszej p
racy, uporu,
wytrwałości
i
zapału zależy,
posiedli,
abyście
je
abyście
te
n
ieocenione
skarby
zużytltowa
li
w
shtżbie
d
la
n
a
r
odu
.
Uczylicie
to
w po-
czuciu
Waszego
powolania budowniczyc h nowego
ży­
cia,
socjalistyczn
ego
życia,
opartego
n
a
szlachetnych
znsndach
moralności
socjalistyczn ej,
l<
tóra
szczęście
osobiste
wiąże
nierozenvaln ie
ze
szczęściem
wszyst-
kich ludzi pracy.
Jakie
życzenia
pragniemy
złożyć
sobie n
awzajem
nn progu Nowego
Reku? O
to
te
przede
wszystl<im
,
aby
przyniósł
on
ca~cj ludzkości
da lsze
umocnienie
,ckcju,
aby
stał się
dla ludu
pracującego
we wszyst-
kich krajach
świata
rokiem
postępu
ku
wolności,
aby
był
r
okiem
n
owych
zwyc:ęstw
i
osiągnięć
w naszym
lu ·aju i
wszędzie,
gdzie lu d
pracujący
sp rawuje
wła­
dzę.
W
tej
myśli
przesyłamy
ser deczn
e pozdrowienia
noworoczne
bratnim unrodom Zw iazku Ra dzieckie-
go
i
ltrajów demok racji
ludowe
j, wszystkim ludziom
w
a
lczqcym o pokój.
O
byw atele
! Robotnicy,
chłopi,
pracownicy umy-
9
słycze~
1950
r
.
Wam n
ajserdecznie j
dużo radości,
powo-
dzenia
w
pracy,
w
nauce, w
życiu
rodzinnym
i
spo-
Zyczę
łecznym!
słowi, żołnierze,
młodzieży!
wraz
z W
ami
najmilszej
Ojczyźnie
n
aszej
dalszego
wz!"cstu jej
sil
i
coraz
wspanialszeg
o roz-
,
liw itu!
Zyczę
WOJCIECH
KRASUCKI
Po
G
Zjeździe
Korespondentów
W.
imlenl:u
Zwi_ązli:u
Harcers~a
Polsltiego.
wita
otwarcie
Zj.azdu ii-Ima
Wiktorla Qewitz
DY jui
przebrzmiała
wrzawa
o
trudnośel>teh
'
oslągnięci~ch
na
n!)woroemej
zabawy,
kore·
niej -
ze
swego
odcinka?
Dobry
uczeń
i· ak!y"ista
ha.rcer-
SliÓndenckiej,
a ostatni z
~-ześć·
.
.
Clzlcslęolu
<hicwl~;ciu
kOresp<>nden-
·skl
-
·to ·znaczy
uczeń
·l'Ri!:ODUJĄ·
.:.....
powiedział
uc'zestniko
m
Ziaz(Ju
Przewodniczący
ZHP
tów
uc:Zestnlków Zjazdu,
opuścił
CY
w
nauce,
kó łkach
naukowych,
czas
zebrać
co
dały
pracy
6J)oleC'Lilej
,samorządzie,
SPół-
Warszawę,
sza praca
szkolna,
-
ona
stano-
JERZY BEREK
...
"
Nie
mógłbym zącząć
inaczej
dzielni
szkodnej,
zastępie,
w
zdoby-
DNI
ZJAZDU.
DWA
"'ić
musimy
zasadniczą
treść
na-
Przede
wszystki m Zjazd
uporząd-
wanlu
sprawności,
w
sble
pogłębia-
jak
właśnie
od
wspomnień
ze
szego
pisma.
kowal
lnY
zagadnienia:
KI~l
jest
jąeym się
uś•..-ladamlanlu
pout:ycz-
Związku
Radzieckiego.
Będąc
Po
czwarte
-
piszcie o
Wa-
koles-a,
kor
e>!)cndcnt "Swiata
1\llodych", nym, to
ZDII.C1Y
dalej
dobry •·o!nej
tam niedawno,
odwiedził~m
re-
Dlatego
po pierwsze
- przed szych
doświadczeniach
- kiedy
-
a
to
··-··s
dcb
.
dakcję
"Pionierskiej
Prawdy"
-
ry
"-~·
z
w
pr cy
•u<
ZA·
.iakle
!=\
JEGO
n;jważnieJS:te
korespondent ami stoi
Oczywiścle
przynaJe-i ność
do
har·
pisma, które
D<'
pewno. znacie. Walni -
piśmie, będą
mogli
DANIA,
,t.\kle
główne
ZADANIA
zadanie
zachęcania
ogółu
mło­
REDAli
Cn
w
pracy z
korespon· cerstwa NIE J
EST
WARUNKIElU
koledzy w
ca-
pis.a
nla
do
"Swhta
Młodych".
Naj-
Posiada
ono
olbrzymią liczbę
czy-
dzieży.
do pisania
-
do prowa-
dentaml.
dzenia tej pracy,
którą
Wy sami
Saro
!lkłacl
Zjazdu - jedna trze·
lepsi
-
spośród
Wts
dochodzą
do
telników
i
korespondent ów.
aby
w
·
RedakcJ·a
,,Pionier
skieJ P
raw
-
cia llCzestlJik6w w w
ieku
15
li
16
aat
har
cerstwa.
Zrozumienie tej
drogi,
prowadzicie.
pisać
więcej
(a
wlc:c
w
wieku
już
"ze
t empow- po kt6rej
s
l
Q
do n lego
d
ocho<hl , dy" otrzymuje
dziennie
tyle li-
m -
·
być
bodźcem,
<lo pracy
stów, ile
,,Swiat
Młodych"
z
_..,;e;t1;;
~
~
nasza
konieren-
sklm" -
a
więc
S'l'ARSZYCH
OD
wiru>o
w
przemyśle.
aktywu
ko-
~
a
'
'
I@[Odni<Jt"
WIEII:U
CZYTEL· z pismem
mlo<ł.cleiy
harcerskiej
PRZECIĘTNEGO
jednak, przec1ez
otrzyma
w
ciągu
•J
,
NIKA
,,Swlnta
11-llodych")··
obecność
i
szkolneJ.
można
może być
każdy
ZJAZD
NASTĘPUJĄCO
naszki·
nawet
i
dłuższego
czasu.
jednego
tylko
przedsta\viciel a mlo·
określa
oft<1~żdym
odcinku pracy
Chciałbym
zaznaczyć,
dzieży
wieJskiej;
mała
liczba
d:t
!
ew·
cował
ZADANIA
KORESPONDEN·
rej~~.~~
tkc)!e
przede wszystkim.
cząt
(14) - daJ:\ pe"
i
en obraz
do-
TA: Przede wszystkim sprawa sa·
każdy
list redakcja
odpo'ńrfac
na
-
tychcz3sowe~ro
braku w
organiu~a·
się
z
nami Waszymi
po-
mego pisania :
to
pisanie stanowi
to odpowiada
w
sposób
niu sic::!
kore$pOndcntów.
Iłami.
Gdy
pomysł będzie
do-
Brnld te
winna
USUill\Ć
m. in.
RE·
z
początku
po prostu listy.
O
róż·
dokładny.
Na listy
doty•:z<tc:ł
U~V)•dr·ukc~je
się
go, dlatego
że
nych
spra\·..acb.
Zastępu
i
nieodro-
pośrednio
samych
ALIZACJA
wniosków
Zjazdu.
.
d
projekt, aby
był
w
pełni
ZJAZD
NAS.L'ĘPUJĄCO
odpowie- blcneJ lckc!i, m1anla
w
jakieJś
tam
1
lS
t
owną,
a
rogą
dział
na
pytanie
KDI JEST
KO-
SPrawlc l
prośby
o
wyjaśnienie
Jak
tów -
wykorzystany, musi
być
publicz-
treści
ogólnej, które
mc,łą
zrobić mapę.
RESPONDENT PISMA:
omawiany,
dyskutowany,
nie
- Korespondent
em "
Swiata
Mło-
Na Zjeidzie
powiedzieliśmy:
zale·
tyczyć
większej ilości
przyjęty.
dych" w
inlen
być
jego CZYTEL·
ży
nam na JAK
NAJWIĘKSZEJ
-
popr2ez
pismo.
W
dzieckim
do pisma
piszą
Widzicie - na
każdy
dobry
po-
NIK,
to
jest
przede wszystkim
\lczeń
ILOSCI
tatdch listów.
01rłani2
Potem
zaC"Zyna
się
b:udziej "ko·
mlejskl~j
l
wlcjtldcj
SZKOŁY
POD·
mysł
składa
się
praca
kilkuset
lu-
Autor
listów
młodzi, każdy
członek
r
espondcncka"
robota.
y
STAW
OWEJ ,
przed
e
wsz. s tkl m
dzi,
dlatego, je:i:eli
każdy
z
kores-
chlopak 1
<lzlcwe'lyna
w
wielm
tat
p.-.echodzl
do
"aktywu
korespon·
cji
P
ionierskiej -
gdy:i:
boj ą
pondemŁów pn:yśle jakiś
projekt,
dencldego": PISZE samodzielole
no·
stanow
i
ośrodek,
w
n-H.
że
ich
wspólnymi
siłami
moż~my dojść
i~e:ę~,~:.~l~~~:.~~
_ DOBRY UCZEJS",
(a
miejsce tatld, potem l
reportaże
....
ale
pisze
piaj ą się wszys;ttl~~t~
'fzc,st\
nie
wy- do dobrych rezultatów.
n
.
dobrego
~ świadomego
ucznia
w
dlatego,
ZE
WAZNE
dla n•ego,
DLA
d k
r
szkole
podstawowej jest
w ha. cer-
PRACY
jego
zcspOI\1
jest
to
o
czym
·
ys
U~YJne,
a
I
jeszcze
jedno
-
czytanie pis-
sl\vle),
winlen za swój
OBOWIĄ·
pisze, w sprawie czego
pisze, a nie
dzą Slę
poprzez
ma nie
polega
tylko
na
przyjęciu
o
ZEK 1 PRAWO
uważać
pisanie
do tyll<
dlate~ro.
aby
"pokazać
się"
k
raj.
Piszą
wszyscy,
do
wiadomości,
tego
co
się
prze-
.
współredaktorami
. .
pl~ma,
które
ma.
pomagać
w pracy
wydrukowany
m... .
.zrozu-
czytało
-
byłby
to bardzo nie
Na.
ZJetdzlc
pow<cdzietiśmy
-
ze
bo
nierozerwalni e
sz!<oly
l
cr~r.~nlrtcii.
.
bo
się
do
właściwy
stosunek do pisma.
Bo
Jedna.
Jest droga.
ucznia, nauczY-
właśnie
SPO§r
ód autorów
Hstów
na
pragną,
ciota
1
harcerstwa.
Któż
więc
inny,
różne
tematy -
WYŁANIAJĄ SIĘ
zam,
pisać
o
tym
przecież
nasze pismo
zasługuje
na
harcerz KORESPOND
ENCI
- aklyw kore-
z nimi.
Dzięki
lobry
uczeń
d
aktywista
jak c
o
·waszych
to, aby
często
do
niego
powracać,
respondencji
reclak.<!,
""~
Pi<>ni'e•
(dokończenie
na str. 7. ej)
·winien
l>lsać
do
swego
pisma
zkc11e, w
dn1żynie.
aby po przeczytaniu nie
odkładać
sk lej Prawdy"
zdobyła
jest
rzeczą
najważ­
go
w
kąt.
Przecież
przy omawia-
czenie i
dużą umiejętność
w
sma...
gowamu
p1
niejszą,
nam chodzi
o
treść-
Z
Wa niu, przy dyskusji
pewne
sprawy
..."Dobrze
zdajemy sobie
spr
a- szych listów dowiadujemy
się
czę­
dotąd
t
rudne
staj ą się
j
aśniejsze.
z
n
aszych braków. Dlatego
też
sto jakie
zagadnienia
interesują
W
ten sposób przede. wszystkim
obecny
Zjazd ma dla nas
wiel-
młodzież,
o
c~ym
należy pisać,
a
zyskujemy szerszy
krąg
czytelni-
kie
znaczenie.
Musimy z niego
o
czym
nie, czym
należy
się
za-
ków i
przyjaciół
pisma
..."
wnioski
na przysz-
jąć.
wyciągnąć
.
...
"Powracam
jeszcze
raz
do
łość,
wnioski
dotyczące
n
aszej
Po trzecie - nie
można pisać
zagadnienia racjonalizator stwa
-
rozszerze-
odpowiednim
tylko
o
samych
bolączkach.
Pisz- poza
pracy
i Waszej pracy.
Nie
możemy
ograniczyć
się
do cie
także
o
Waszych
osiągnię­
niem
i
wykorzystani em akcji
"R"
naszym
hasłem
winno
być:
wąskiej
grupy
młodzieży,
nie mo-
ciach w
drużynie
i w szkoie. Bo -
poza
krąg
na-
przec1ez
najbardziej interesuje
"
Wszyscy
wsp6lnymi
sitnmi
ra·
żemy
nie
wyjść
harcerska, Wa-
ejonalizujmy
w
lasne
pismo".
szych
obecnych
korespondent
ów. nas Wasza praca
_
~
i
Racjonai.
zujeniy
wias e
pismo
\
o
'
H
Zgłoś jeśli naruszono regulamin