#ZAGRAJ - 01_2021 - Into the RPG cz.1 Mistrz Gry.pdf

(38891 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
0 1/ 2 0 2 1
INTOTH R G
E P
C 1 ? M TR W G Y
Z.
IS ZO IE R
SPI S T RE? CI
3
9
11
22
27
31
37
41
48
51
58
62
66
69
74
80
91
95
103
109
#Prowad?RPG ? Konrad 'Harry' Mrozik
#PoProstuGraj ? Agnieszka 'As' Krupi?ska
#GrajSystemem ? Jacek 'Duch' Danilczuk & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajLeniwie ? Martyna 'Derpina' Pietrzak
#GrajPomys? ? Karol 'Dzik' Olchowy
em
#GrajNotatk? ? Justyna 'Szyszka' Jasiorowska
#GrajOpisem ? Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska
#GrajBezPrepu ? Weronika ?
Mau?R?dziniak
#GrajImprowizacj? ? Micha?Bana?
#GrajMuzyk? ? Micha??
Kosmit?Kosmala
#GrajRazem ? Patrycja ?
Dziczka?Olchowy & Pawe??
Prawda?Kuczkowski
#GrajSpotlightem ? Micha?Bana?
#GrajLarpem ? Weronika ?
Panda?Sobczak
#GrajDetalem ? Kacper ?
?elek??elek
#GrajNPCem ? Kacper ?
?elek??elek
#GrajBezpiecznie ? Agnieszka ? Krupi?ska
As?
#GrajSesj?Zero ? Martyna ?
Derpina?Pietrzak
#GrajInspiracj? ? Marcin ?
Marchew?Marchlewski
#? wiczOpisy ? Maria ?
Merry?Borys-Pi?tkowska
#? wiczImprowizacj? ? Pawe??
Wyspa?Klimas
DISCLAIM ER:
W n iek t ór ych ar t yk u ?
ach w idn iej? t ak ie s? a jak ?m og? ??, m aj?ce k ilk a zn acze? ,
ow
*
n a pr zyk ? - ?m og?
ad
a?? i ?m og?
e??, czyt an e odpow iedn io w zale?n o?ci od pr ef er en cji.
Gw iazdk i t e m aj? n a celu in k lu zyw n iejsze spojr zen ie n a czyt eln ik ów n aszego zin a.
M a m o , t a t o ? j e s t e m M G,
c z y l i p or ad n i k p r ow ad z en i a
gi er f ab u l ar n y c h
# PRO WA D ? RPG
B Y H A RRY
Wiem, ?e brzmi to bardzo pomocnie, ale
odpowied? na
pytanie
"J
ak
zacz??
prowadzi??" brzmi: po prostu zacz??. Ale
je?eli si?gasz po ten artyku? na pewno
,
dosta? ? ju? tak? rad?. Dlatego postaram
*
si?, ?eby po przeczytaniu tego poradnika
po prostu zagranie sta? si? co najmniej
o
wykonalne.
K
ROK PIERWSZY
:
ZADBA JO W?ASNY KOM FORT PSYCHICZNY
.
czyli zbiór zasad rz?dz?cych rozgrywk?.
Settingiem
mo?e
by?
wszystko, co
wpadnie nam w r?ce. Podr?czniki do gier
fabularnych, czasem pisane na kilkaset
stron, cz?sto maj? opisane wszystkie
kluczowe
elementy
?wiata,
które
sprawiaj?, ?e jest on wyj?tkowy. J
est to
bardzo pomocne i warto?ciowe,je?eli nas
to
interesuje.
Niestety
mo?e
by?
zniech?caj?ce, a nawet przyt?
aczaj?ce
ogromem
zaczynamy
informacji, je?eli
nasz?
dopiero
przygod?
Szykuj?c si? do poprowadzeniapierwszej
lub jednej w pierwszych sesji RPG, dobrze
jest pami?ta? o tym, ?e w?
a?nie od
naszego nastawiania i przygotowania
zale?e? b?dzie to, czy b?dziemy czerpa?
z tego zabaw? oraz jak dobrze nam
pójdzie w czasie rozgrywki.
S
YSTEM
:
systemy RPG zazwyczaj dziel? si?
na dwie cz??ci:
SETTING
, czyli opis ?wiata,
w którym b?dziemy gra? oraz
M ECHANIK?
,
z mistrzowaniem. Nierzadko w takich
podr?cznikach znale?? mo?emy mas?
nieprzydatnychinformacji,które nigdy na
naszych
sesjach
si?
nie
pojawi?,
a b?d? tylko zape?
nia?nam g?
ow?.
Warto na sam pocz?tek si?gn?? po co?
du?o prostszego ? co?, co
znamy,
a najlepiej co?, co mo?emy sami pozna?
i wyt?
umaczy?naszym Graczom w oko?
o?
dwie godziny?Idealny czas na obejrzenie
3
filmu
lub
kilku
odcinków
serialu,
które bez problemu mo?na zdoby?
w j?zyku polskim. OHET idealnie pasuje
do
heroicznych
przygód,
a
?
A JDAK
oraz
do
doskonale nada si? do grania ?
otrami.
Warto
postawi? na
rzutów
prostot?
ko??mi
ograniczenie
w których interesuj?cynas ?wiat przysz?
ej
gry b?dzie przedstawiony w sposób
skondensowany i klarowny. W filmie od
razu widzimy,jak on wygl?da, jak ubieraj?
si? jego mieszka?cy, jaka muzyka mu
towarzyszy i jakie historie b?d? w nim
opowiadane.Nic nie stoi na przeszkodzie,
?eby nasze pierwsze sesje dzia? si?
y
w ?wiecie z "Harry? Pottera", "W?
ego
adcy
Pier?cieni", "X?Menów" czy "Mad Maxa".
J
e?eli wybrali?my ju? ?wiat, czas przej??
do zasad.
Mechanika w
najbardziej
grach
fabularnych to
sposób
arbitralny
niezb?dnego minimum ? najwa?niejsze
jest zrozumienie na czym mechanika
polega,
kiedy
nam
pomaga
jako
prowadz?cym i kiedy nale?y, a kiedy nie
trzeba jej stosowa?. Najpierw dobrze jest
nauczy? si? prowadzi? gr?, a do tego
b?dzie nam potrzebnaprzygoda.
S
CENARIUSZ
:
jest to spisana przygoda, któr?
mo?emy przeczyta? i cz?sto po krótkim
przygotowaniu poprowadzi?. Nie tylko
mo?emy znale?? prywatnie publikowane
scenariusze do sesji czy ca?
ych kampanii,
ale te? wydane oficjalnie, dedykowane
konkretnym
systemom.
Na
samym
pocz?tku warto jednak si?gn?? po prost?
fabu? a najlepiej stworzy?tak? samemu.
?,
Przede wszystkim nale?y jak najszybciej
zacz??
prowadzi?,
?eby
móc
jak
najszybciej pope?
nia? b?
?dy ? z nich
wyci?gniemy
i
najwi?cej
wniosków
warsztat
b?dziemy ulepsza? swój
rozwi?zywania problemów na sesjach.
Mog? to by? rzuty monet?, starsze?stwo
kart do gry, gra w papier?kamie??no?yce
czy w ko?cu rzuty ko??mi. J
est to
subiektywna odpowied? na pytanie: czy
co? si? uda? Zasady obejmuj? tworzenie
postaci,
testowanie
rozwi?zywanie
umiej?tno?ci
konfliktów,
Bohaterów
i wszystkie inne elementy usprawniaj?ce
rozgrywk?. Mo?na natrafi? na bardzo
rozbudowane
nawet
mechaniki,
stron
zajmuj?ce
?
takie
kilkadziesi?t
zazwyczaj dedykowane s? konkretnemu
settingowi. Na pocz?tek warto jednak
si?gn?? po prostsze zasady, które nie
tylko z ?
atwo?ci?sami zrozumiemy,ale te?
pr?dko wyja?nimy Graczom. Z ca?
ego
serca
polecam
mechaniki
OHET
("Wyj?tkowi Bohaterowie i
Niezwyk?
e
prowadzenia gier fabularnych z sesji na
sesj?.
Najprostsza fabu? sesji jednostrza?
a
owej
(takiej, której pocz?tek i koniec zawarte
b?d? w czasie jednego spotkania) sk?
ada
si? z trzech elementów: okre?lonej grupy
postaci, g?
ównego w?tku i przeszkody.
Zagro?enia") oraz
?
A JDAK
(ang. "Knave"),
4
- Dru?yn?
najemnicy;
Bohaterów
gang
mog?
by?
b?d?. Polecam zagra? z
w
grach
fabularnych.
zaufanymi
Dodatkowe
motocyklowy;
osobami, które maj? ju? jakie? obeznanie
do?wiadczenie w roli Mistrza Gry mo?e
by? tutaj atutem ? taka osoba po sesji
mo?e da? lepszy i bardziej konstruktywny
feedback. Dobrze jest uprzedzi? Graczy,
?e b?dzie to nasza pierwsza lub jedna
z
pierwszych sesji
samej
RPG, tak
klimatu
Nie
samo
gry
tylko
powiedzie? o
wobec
i
swoich
fabu?
y,
oczekiwaniach
dzieciaki z jednej klasy; cz?
onkowie
gildii magów; gwiezdni piraci i tak
mo?na wymienia?w niesko?czono??.
- W?tkiem
g?
ównym
b?dzie wzi?cie
si?
sta?
o
udzia? w zamachu; zdobycie leku na
u
zaraz?; sprawdzenie co
z
koleg?
ze
szko?
y;
znalezienie
mi?dzyplanetarnego skarbu; zdobycie
pradawnego zakl?cia i tak mo?na
wymienia?w niesko?czono??.
- Przeszkod? albo po prostu zwrotem
akcji, stan? si? pracodawcy,którzy chc?
wrobi? Dru?yn? w
zamach; brak
wystarczaj?cej ilo?ci dawki leku dla
chorych; porywacze dzieci z innego
wymiaru; staro?ytny smok strzeg?cy
tajemnej wiedzy; nieumarli stra?nicy
broni?cy grobowca dawnego króla i tak
równie?
mo?na
wymienia?
w niesko?czono??.
Stworzenie w?
asnej historii nie jest trudne.
Pami?tajmy jednak, ?e mniej znaczy wi?cej
i w przypadku pierwszych sesji jest to
bardzo wa?ne. Zacznijmy od jednego
w?tku, ?eby nauczy? si? wprowadza?go na
sesj?. W kolejnych przygodach b?dzie ich
nieco wi?cej i
b?dziemy mogli
(ogólnopolski
zanim si? obejrzymy,
pisa? skomplikowane
na
najlepszy
atmosfery przy
stole.
Mistrzynie i Mistrzowie gry powinni czu?
si? komfortowo.
K
ROK DRUGI
:
ZADBA JO W?ASNY KOM FORT FIZYCZNY
.
W tej cz??ci poradnika omówi? wszystkie
elementy, które wzbogacaj? gr?, mog?
nam
pomóc j?
prowadzi?, ale
te?
zaznacz? potencjalne problemy i jak
sobie z nimi radzi? w czasie rozgrywki.
M
IEJSCE
: poznajmy miejsce, w
którym
b?dziemy prowadzili sesj?. J
e?eli jest to
rozgrywka na ?ywo ? pojawmy si? tam
przed Dru?yn? i przygotujmy stanowisko
prowadz?cego gr?. Ustawmy wszystkie
potrzebne materia? pod siebie, komputer
y
w odpowiednimmiejscu,a notatki pod r?k?.
Czujmysi? bezpieczniepo tej stronie sto?
u.
J
e?eli jest to sesja online, to niezb?dnym
b?dzie
znajomo?? programu,
który
b?dziemy u?ywa?. Czy jest to Discord,
Roll20, czy inny wynalazek ? warto zna?
scenariusze i wysy? je na Quentina
a?
konkurs
scenariuszsesji RPG)!
D
RU?YNA
:
znalezienie Graczy nie jest
k?
opotem, jednak wa?ne jest, jacy oni
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin