#ZAGRAJ - 1_2020 - Into the Cyberpunk.pdf

(35447 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
1/ 2 0 2 0
INTOTH
E
C BE P
Y R UNK
SPI S T RE? CI
3
6
25
27
31
36
39
41
43
45
#GrajCyberpunkiem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajScenariuszem - Jacek 'Duch' Danilczuk
#GrajHandoutem - Agnieszka 'As' Krupi?ska
#GrajInspiracj? - Konrad 'Harry' Mrozik & Pawe?'Prawda' Kuczkowski
#GrajSystemem - Patrycja 'Dziczka' Olchowy
#GrajMuzyk? - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel & Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajFilmem - Patrycja 'Dziczka' Olchowy & Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajKsi??k? - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajSerialem - Patrycja 'Dziczka' Olchowy & Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajGr? - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Koniu' Gajowiec
CYBER- PU N K S
N OT D EA D !
# GRA JCY B ERPU N K I EM
B Y B ? A RZ
Wielkie miasta, gdzie krople deszczu staj? si? kolorowymi
brylantami w ?wietle neonów. Niebotyczne wie?e ze szk? i stali,
a
ze szczytów których na ?wiat spogl?daj? pot??ni korporanci
trzymaj?cy w gar?ci polityków. Z drugiej strony p?
yn?ca ciasnymi
uliczkami rzeka wype?
niona ludzkimi historiami. ? wiat dalekiej
i wcale nie ?wietlanej przysz?
o?ci stoi kontrastami. Witajcie
w "nowych lepszych" czasach. Witajcie w cyberpunku!
?eby dobrze zrozumie? fenomen tego zjawiska w kulturze trzeba cofn??
si? do lat osiemdziesi?tych XX wieku. Termin "cyberpunk" pojawi? si?
w 1983 r. w opowiadaniu Bruce'a Bethke. Jako literackiego ojca gatunku
wskazuje si? Williama Gibsona, twórc? ?
Trylogii ci?gu?, w sk? której
ad
wchodz? powie?ci: "Neuromancer", "Mona Lisa Turbo" oraz "Graf Zero".
Przeprowad?my krótk? wiwisekcj? terminu. "Cyber" wskazuje oczywi?cie
na technologi?. Rzeczywi?cie iskry na styku cz?
owieka i maszyny
s? chlebem powszednim gatunku. To po pierwsze relacje ludzi
ze zmechanizowanym i skomputeryzowanym ?wiatem, w którym sami si?
zamkn?li, a po drugie - tarcia na styku tego, co ?ywe i mechaniczne
/ elektroniczne. W opowie?ciach cyberpunkowych bohaterami staj? si?
programy komputerowe, sztuczna inteligencja, androidy, cyborgi, roboty
oraz oczywi?cie wzbogaceni technologicznie ludzie. Nie ma mowy
3
o cyberpunku bez wszczepów, mechanicznych ko?czyn czy literalnego
wchodzenia ja?ni do komputerowej sieci, która jest tu drugim ?wiatem,
niczym mityczna Umbra czy Za?wiaty. Równoleg? rz?dz?ca si? w?
a,
asnym
prawem, do której Bohaterowie wchodz? niczym szamani do ?wiata
duchów, by prometejsko wykrada? sekrety korporacyjnym tytanom lub
krzy?owa? plany cyfrowych bogów.
Nie da si? zrozumie? cyberpunka bez zanurkowania w rock'n'rollowy bunt
ko?ca lat siedemdziesi?tych oraz lat osiemdziesi?tych XX wieku. Drugi
cz? terminu - "punk" - to z jednej strony bunt i agresja, a z drugiej nihilizm
on
wynikaj?cy z braku z?
udze?. Pe? niepokojów politycznych i spo?
ne
ecznych
czasy sta? si? kolebk? kontrkultury buntu dla samego buntu, pogardy dla
y
tradycyjnych idea? protestanckiej Wielkiej Brytanii i USA (bogacenie si?,
ów
rodzina, praca, stabilizacja). Punki ("punk" dos?
ownie oznacza bachora,
gnojka, ma?
oletni? osob?, która nie umie si? zachowa?) kontestowa? ?wiat
y
poprzez ubiór, destrukcyjny (tak?e dla siebie) styl bycia, agresj? i nihilizm.
Jednym z g?
ównych hase? subkultury sta? si? "no future" (ang. "bez
o
przysz?
o?ci") zaczerpni?te z piosenki zespo? The Sex Pistols. W ten sposób
u
grupa odnosi? si? do nierówno?ci spo?
a
ecznych, tocz?cych si? wojen,
mediów epatuj?cych przemoc? oraz presji spo?
ecznej naciskaj?cej na
konkretny styl ?ycia. W obliczu wiecznego zagro?enia i niepokoju punki
decydowa? si? na destrukcj? i hedonizm. Czasem by? to tak?e ucieczka
y
a
i próba tworzenia w?
asnych alternatywnych spo?
eczno?ci.
Po?
?czmy teraz te dwa cz?
ony. Cyberpunk jest w?
a?nie tym: mieszank?
post?puj?cej technologizacji ?wiata, zatracenia jednostki w g?szczu
wspó?
zale?nych sieci, korporacyjnych szczebelków oraz gigantycznych
miast z agresywn? walk? o w?
asne "ja" poprzez destrukcj?, nihilizm,
kontestacj?, muzyk?, kontrkultur? i wszechobecny bunt. To starcie kilku
?wiatów: szklanych domów ze squatami, garniturów z ramoneskami,
eleganckich butów z glanami, limuzyn z opancerzonymi gruchotami i si?
porz?dkowych z rozjuszonym t?
umem.
W opowie?ciach cyberpunkowych muzycy punkowi potrafi? rozp?ta?
rewolucj? porywaj?c t?
umy w?ciek?
ych ludzi do ataku na korporacje.
Tajemniczy urz?dnicy korporacji w garniturach za tysi?ce dolarów snuj?
intrygi i rozdaj? polityczne karty, a ?wiat p?
onie w ogniu kolejnych
toczonych w imi? czyjego? interesu wojen. Oprócz takich klasyków jak
4
"Matrix", "Johnny Mnemonic", "Blade Runner", "Cyborg" istnieje mnóstwo
doskona?
ych ?róde? cyberpunku w animacji japo?skiej: "Cyber City Oedo
303", "Armitage III", "Akira", "Bubblegum Crisis", "Appleseed" i absolutnie
genialny "A.D. Police Files".
W 1988 roku wydano pierwsz? edycj? gry RPG "Cyberpunk" autorstwa
Mike'a Pondsmitha. Dwa lata pó?niej na rynek trafi? druga edycja pod
a
nazw? "Cyberpunk 2020", która wytworzy? w g?
a
owach tysi?cy graczy na
ca?
ym ?wiecie obraz dystopijnej przysz?
o?ci. Tak?e w wyobra?ni autora
tego tekstu, który urodzi? si? w tym samym roku co sformu?
owanie
"cyberpunk".
Dzi?, na pocz?tku 2020 roku mo?emy dostrzec, ?e pod wieloma wzgl?dami
?wiat z tamtego podr?cznika nie zi?ci?si? (na szcz??cie). Jednak nietrudno
znale?? mnóstwo podobie?stw. Szybki przegl?d serwisów informacyjnych
nie pozostawia w?tpliwo?ci: ?yjemy w przysz?
o?ci. Wiele rzeczy si? nie
sprawdzi? inne wygl?daj? inaczej, ale ludzie okazuj? si? przewidywalni.
o,
Na horyzoncie spo?
eczno?? graczy RPG wypatruje nowej, czwartej edycji
gry fabularnej Pondsmitha. Czekaj?c na ni? Graj! Kolektyw oddaje w Wasze
r?ce, Kochani, zestaw inspiracji ze ?wiata alternatywnych przysz?
o?ci.
Pod?
?czcie si?, zapnijcie pasy, prze?
adujcie bro? i ruszajcie z nami.
Cyberpunk is not dead!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin