GIMP Domowe studio graficzne cwiczenia.pdf

(229 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
GIMP. Domowe studio
graficzne. Æwiczenia
Autor: £ukasz Oberlan
ISBN: 83-7361-011-1
Format: B5, stron: 114
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
GIMP to zaawansowany program s³u¿¹cy do obróbki grafiki bitmapowej pracuj¹cy
w systemie Linux i na innych platformach opartych na Uniksie (istnieje tak¿e wersja
dla Windows). Bez w¹tpienia jest to najlepszy program graficzny dla Linuksa, tak¿e
osoby pracuj¹ce w rodowisku Windows powinny zastanowiæ siê nad wyborem GIMP-a:
jest to darmowa aplikacja o bardzo du¿ym potencjale, porównywalnym nawet z Adobe
Photoshopem.
Kolejne æwiczenia zawarte w ksi¹¿ce „GIMP. Domowe studio graficzne. Æwiczenia”
zaprezentuj¹ Ci bogate mo¿liwo ci programu GIMP. Nauczysz siê obrabiaæ cyfrowe
zdjêcia, tworzyæ w³asn¹ grafikê i przygotowywaæ ilustracje na potrzeby stron WWW.
Ksi¹¿ka przedstawia:
• Podstawy pracy z GIMP-em, interfejs u¿ytkownika
• Modele kolorów, tryby obrazu, palety kolorów
• Dzia³anie masek, prowadnic i selekcji
• Kadrowanie obrazu
• Pracê na warstwach i kana³ach
• Korekcjê obrazu
• Pracê z tekstem i efekty tekstowe
• Przygotowywanie grafiki do publikacji na stronach WWW
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp...........................................................................................................................................................5
Rozdział 1.
Podstawy.....................................................................................................................................................7
Interfejs........................................................................................................................... 8
Pasek narzędziowy ..................................................................................................... 9
Okna dialogowe........................................................................................................ 11
Podstawowe operacje ..................................................................................................... 12
Rozdział 2. Kolory w GIMP-ie....................................................................................................................................17
Model kolorów a tryb obrazu .......................................................................................... 17
Model RGB ............................................................................................................. 17
Model CMYK .......................................................................................................... 18
Model HSV.............................................................................................................. 18
Skala szarości........................................................................................................... 19
Kolory indeksowane ................................................................................................. 19
Bitmapa ................................................................................................................... 19
Zmiana trybu obrazu ...................................................................................................... 20
Wybieranie kolorów ....................................................................................................... 22
Okno wyboru kolorów .............................................................................................. 23
Palety kolorów ......................................................................................................... 25
Pobieranie kolorów z obrazka .................................................................................... 28
Rozdział 3. Praca z obrazem....................................................................................................................................31
Podgląd obrazu .............................................................................................................. 31
Miarki i prowadnice ....................................................................................................... 34
Korzystanie z wielu widoków.......................................................................................... 37
Rozdział 4.
Selekcje i przekształcenia .............................................................................................................39
Narzędzia do tworzenia selekcji....................................................................................... 40
Wtapianie i wygładzanie selekcji................................................................................ 40
Selekcje geometryczne .............................................................................................. 41
Odręczne tworzenie selekcji ...................................................................................... 43
Zaznaczanie względem koloru ................................................................................... 45
Zaznaczanie za pomocą krzywych Béziera.................................................................. 46
Inteligentne zaznaczanie inteligentnym narzędziem ..................................................... 50
Edycja selekcji ............................................................................................................... 52
Przekształcenia .............................................................................................................. 59
Ramki i kadrowanie .................................................................................................. 59
Przekształcenia geometryczne.................................................................................... 61
Selekcje jako sposób na rysowanie dowolnych kształtów ............................................. 64
4
GIMP. Domowe studio graficzne. Ćwiczenia
Rozdział 5. Warstwy i kanały.................................................................................................................................69
Warstwy........................................................................................................................ 69
Podstawowe operacje na warstwach ........................................................................... 70
Praktyczne zastosowanie warstw................................................................................ 74
Efekty warstw .......................................................................................................... 76
Kanały .......................................................................................................................... 77
Rozdział 6. Korekcja obrazu...................................................................................................................................79
Poziomy........................................................................................................................ 79
Krzywe ......................................................................................................................... 83
Odcień i nasycenie ......................................................................................................... 87
Rozdział 7.
Praca z tekstem....................................................................................................................................89
Tworzenie tekstu............................................................................................................ 89
Przekształcenia i efekty tekstowe..................................................................................... 93
Rozdział 8. GIMP i Sieć..............................................................................................................................................99
Optymalizacja plików graficznych ................................................................................... 99
Podstawowe elementy graficzne na stronie WWW .......................................................... 105
Rozdział 9. Drukowanie .........................................................................................................................................109
6.
Korekcja obrazu
Rozdział
Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem cyfrowego aparatu fotograficznego lub skanera,
to wiesz, e obrazy uzyskiwane za pomocą tych urządzeń rzadko kiedy są na tyle dobre,
by mo na je było od razu wydrukować. Zazwyczaj potrzebne są mniejsze lub większe
„poprawki”.
W niniejszym rozdziale zapoznamy się z kilkoma narzędziami GIMP-a opracowanymi
właśnie z myślą o wykonywaniu takich poprawek.
Poziomy
Poziomy
to nazwa polecenia słu ącego do kompleksowej korekcji wartości tonalnych obrazu.
Jeśli zdecydujesz się u ywać tego narzędzia (co jest właściwie nie do uniknięcia...), to
będziesz musiał przyzwyczaić się do pracy z
histogramem
obrazu.
Pojęcie histogramu jest Ci prawdopodobnie znane, jeśli zajmujesz się fotografią cyfrową.
Niektóre modele aparatów cyfrowych — być mo e tak e i Twój — posiadają opcję re-
jestrowania wraz z obrazem jego histogramu. Histogram zaś jest niczym innym, jak po
prostu wykresem obrazującym rozkład pikseli w ka dym z 256 mo liwych poziomów
jasności obrazu. Wygląd przykładowego histogramu zilustrowano na rysunku 6.1.
Rysunek 6.1.
Histogram
stanowi graficzną
reprezentację ogólnej
liczby pikseli we
wszystkich poziomach
jasności obrazu
80
GIMP. Domowe studio graficzne. Ćwiczenia
Na podstawie wyglądu histogramu mo na wstępnie oszacować mocne i słabe punkty
obrazu. Im wę szy histogram, tym krótszy zakres tonalny obrazu. Jeśli zaś wykres ma postać
pojedynczych, stojących obok siebie słupków, to znaczy, e pewne wartości tonalne w ogóle
w nim nie występują.
Oczywiście polecenie
Poziomy
nie uczyni cudów. Jeśli masz do czynienia z kiepskim
obrazem (nieumiejętnie wykonanym zdjęciem lub słabej jakości skanem), to mimo usilnych
starań nie zrobisz z niego arcydzieła. Jednak kontrast i wyrazistość odcieni mo na uwydatnić
niemal w ka dym obrazie, dlatego musisz umieć wykonać korekcję tonalną.
Oto ćwiczenie, które pomo e Ci zyskać wyobra enie o sposobie posługiwania się poleceniem
Poziomy.
Polecenie to pozwala regulować wzajemną zale ność pomiędzy najjaśniejszymi
(światłami), najciemniejszymi (cieniami) oraz pośrednimi (półcieniami) wartościami to-
nalnymi obrazu.
Posługiwanie się poleceniem Poziomy
Ćwiczenie 6.1.
Aby dokonać korekcji rozkładów cieni, półcieni i świateł na obrazie:
1.
Otwórz obraz wymagający korekcji tonalnej (na przykład ze względu na słaby kontrast,
brak głębi odcieni lub nienaturalne kolory).
2.
Jeśli chcesz ograniczyć korekcję tylko do wybranej warstwy, to uaktywnij tę warstwę
w oknie dialogowym
Warstwy, kanały i ście ki.
3.
Jeśli chcesz ograniczyć korekcję tylko do wybranego obszaru obrazka (lub warstwy),
to utwórz zaznaczenie wokół tego obszaru (więcej informacji o zaznaczaniu
w rozdziale 4.).
4.
Kliknij prawym przyciskiem myszy w oknie dokumentu i wybierz polecenie
Obraz/
Kolory/Poziomy
(rysunek 6.2). Na ekranie pojawi się okno dialogowe
Poziomy.
Rysunek 6.2.
Polecenie Poziomy
słu y do wywoływania
okna dialogowego
o tej samej nazwie
5.
W oknie dialogowym
Poziomy
(rysunek 6.3) uaktywnij funkcję podglądu (przycisk
Podgląd
w dolnej części okna — powinien być zawsze włączony).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin