Czołg mostowy Covenanter Bridgelayer 1941.pdf
(
5440 KB
)
Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1941
Czołg mostowy Covenanter Bridgelayer
Vehicle-launched bridge Covenanter Bridgelayer
Vehicle-launched bridge Covenanter Bridgelayer. Typ pojazdu:
czołg mostowy.
Prototypy:
1941.
Lata pro-
dukcji:
1942.
Wyprodukowano:
76 egzemplarzy.
Już w końcu I wojny światowej zbudowano
pierwsze
ruchome mosty koleinowe
przewożone
przez czołgi i umożliwiające im pokonywanie lub
przejazd przez przeszkody, takie jak szerokie rowy,
głębokie strumienie, wysokie skarpy itp. zwykle
bronione ogniem przeciwnika i z tego powodu nie-
dostępne dla zwykłych saperów.
Do zagadnienia tego powrócono w połowie
lat trzydziestych pod wpływem sugestii płka G. Le
Q. Martela. W eksperymentalnym Ośrodku Mostów
(Experimental Bridging Establishment - EBE) w
Christchurch nad rzeką Stour, rozwijając pomysł
kapitana saperów S.G. Galpina, w
1939
roku zbu-
dowano pierwszy czołg mostowy ze składanym
przęsłem działającym na zasadzie rozwierania i
składania nożyc (stąd później tego typu mosty na-
zwano nożycowymi). Do budowy pojazdu użyto bezwieżowego podwozia lekkiego czołgu serii Mk V, na którym za-
montowano dwukoleinowe przęsło o rozpiętości blisko 8 metrów i nośności ok. 5 t. Choć projektodawca myślał o hydrau-
licznym systemie rozkładania przęsła, w zbudowanym prototypie zastosowano napęd mechaniczny. Próby mostu wypa-
dły tak pomyślnie, że Ministerstwo Wojny zażądało natychmiastowego wysłania go na Bliski Wschód dla ułatwienia dzia-
łań wojskom gen. Wavella.
W EBE skonstruowany został następnie większy model mostu z przęsłem o rozpiętości 10 m i nośności do 24
ton, zamontowanym na podwoziu przestarzałego czołgu szybkiego A10. Most ten umożliwiał przejazd niemal wszystkich
do tej pory posiadanych typów czołgów z wyjątkiem dwóch - 28-tonowej Matildy i blisko 40-tonowego Churchilla.
2
Ponieważ
Ministerstwo Wojny zde-
cydowało się na przyjęcie tego modelu, ale na
podwoziu bardziej nowoczesnego wozu, aktualnie
znajdującego się w uzbrojeniu i produkowanego
seryjnie, w EBE opracowano zmodyfikowany mo-
del mostu, tym razem zmontowany na bezwieżo-
wym podwoziu czołgu szybkiego Covenanter.
Masa
całego pojazdu równała się 19,5 t,
samego zaś mostu 3,25 t. W przedziale bojowym
czołgu umieszczono komplet mechanizmów napę-
dzanych przez silnik wozu i służących do podno-
szenia, rozkładania i ustawiania przęsła na prze-
szkodzie. Moment obrotowy silnika przenoszony
był przez sprzęgło cierne i przekładnię redukującą
obroty do skrzynki rewersyjnej (w której można
było zmienić kierunek obrotów) następnie przez
przekładnię stożkową i wałek pośredni do dwóch
innych przekładni stożkowych, napędzających nakrętkę śruby pociągowej; ta zależnie od kierunku włączania skrzynki
rewersyjnej powodowała wysuwanie lub ściąganie mostu za pośrednictwem długiego, gwintowanego ramienia.
Przęsło
mostu tworzyły dwie koleiny, konstrukcje
o przekroju korytowym, połączone ze sobą; ich górne po-
wierzchnie były jezdnią. W stanie rozłożonym przęsło
miało 10,36 m długości, szerokość całkowitą 290 cm
(każda jezdnia miała szerokość użyteczną 90 cm, a roz-
staw ich środków wynosił 200 cm) i można je było ustawić
na przeszkodzie o szerokości nie większej niż 9,1 m przy
czym maksymalna różnica poziomów drugiego brzegu
przeszkody nie mogła być większa niż 2,44 m w górę i
1,22 m w dół. Maksymalny dopuszczalny kąt bocznego
pochylenia nie mógł przekroczyć 6 ; czas ustawiania mo-
stu na przeszkodzie równał się dwóm i pół minutom i tyle
samo trwało - w normalnych warunkach - ściągnięcie
mostu z przeszkody.
Maksymalne dopuszczalne obciążenie mostu -
określane w tzw. klasach obciążenia i podawane w to-
nach - wynosiło dla pojazdów gąsienicowych do 30 klasy,
dla pojazdów 4-kołowych do 12 klasy, a dla pojazdów 6-
kołowych do 18 klasy. Zalecana prędkość maksymalna
przejazdu przez most - 6,5 km/h.
W stanie złożonym do transportu cały pojazd miał ok. 700 cm długości, ok. 340 cm wysokości i ok. 300 cm szero-
kości. Załoga liczyła 2 żołnierzy - mechaników, a uzbrojenie stanowiła głównie broń osobista (czasem w wozie przewożo-
no km Bren oraz do 600 nabojów do niego). Prędkość maksymalną czołgu ograniczono do ok. 20 km/h.
W lipcu 1941 roku
Ministerstwo Wojny złożyło
zamówienie na budowę
pierwszych partii czołgów
mostowych
Covenanter
Bridgelayer w liczbie kilku-
dziesięciu; ostatecznie kon-
trakt podwyższono do 84
sztuk. Produkcji mostów
oraz montażu kompletnych
pojazdów podjęły się dwie
firmy - Southern Railway,
Eastleigh oraz WelIman,
Smith and Oven,Ltd. - do
których producenci czołgów dostarczali zupełnie wykończone, bezwieżowe podwozia. W ten sposób od marca do jesieni
1942 roku przebudowano nie mniej niż 76 czołgów: 28 z serii o numerach ewidencyjnych T18395 - T18455 oraz 48 z serii
o numerach ewidencyjnych T81660 - T81861.
Od lata 1942 roku wozy te poczęto przekazywać oddziałom liniowym, ale już wówczas stało się pewne, że nie
będą one używane jako sprzęt bojowy (tak samo jak i liniowe czołgi Covenanter) i posłużą tylko do szkolenia. Niemniej w
1942 roku 4 czołgi mostowe wysłano do Nowej Zelandii, a w 1944 roku 8 (lub więcej) przekazano Australii.
Z polskich jednostek stacjonujących w W. Brytanii pierwszego Covenantera-Bridgelayera otrzymała w końcu lata
1942 roku 16 BPanc; posłużył on jako wóz wzorcowy do szkolenia i pokazów; następne czołgi mostowe przekazano w
połowie 1943 roku, tak że jesienią już obie brygady 1. DPanc - 16. BPanc i 10. BKPanc miały swoje etatowe wozy. Po
przeprowadzeniu reorganizacji dywizji, do końca kwietnia 1944 roku miała ona 3 wozy Covenanter-Bridgelayer oraz 3
Valentine-Bridgelayer.
Plik z chomika:
vzx11
Inne pliki z tego folderu:
Czołg M24 Chaffee 1943.pdf
(107279 KB)
Czołg Maus 1943.pdf
(122354 KB)
Pistolet Tokariewa kal. 7,62 mm 1930.pdf
(58060 KB)
Samobieżny moździerz kal. 380 mm Sturmtiger 1943.pdf
(81099 KB)
Czołg Mk VIII A-27L Centaur 1942.pdf
(56203 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Wielka Encyklopedia Zwierząt
►Wielka. Encyklopedia. Zwierzat
atlas rehabilitacji ruchowej
Atlas zwięrząt świata dla dzieći
Encyklopedia MarkaF - lotnicze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin