Agata Dziekan-Łanucha - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Aktywność w zakresie opłat abonamentowych, koncesyjnych i za wpis do rejestru, współpracy zagranicznej, praw autorskich oraz postępu naukow.pdf

(884 KB) Pobierz
Agata Dziekan‑Łanucha
Krajowa Rada
Radiofonii i Telewizji
Aktywność w zakresie opłat abonamentowych,
koncesyjnych i za wpis do rejestru,
współpracy zagranicznej, praw autorskich
oraz postępu naukowo‑technicznego
Kraków 2021
Recenzenci
dr hab. Elżbieta Czarny-Drożdżejko, prof. UPJPII
dr hab. Ryszard Filas (UJ)
Layout
Justyna Kastelik
Projekt finansowany z dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Uniwersytetu
Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie przyznanej
przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w roku 2019.
Copyright © 2021 by Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
ISBN 978-83-7438-867-2 (wersja drukowana)
ISBN 978-83-7438-868-9 (wersja online)
DOI: https://doi.org/10.15633/9788374388689
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Wydawnictwo Naukowe
30-348 Kraków, ul. Bobrzyńskiego 10
tel. (12) 422 60 40, e-mail: wydawnictwo@upjp2.edu.pl
www.ksiegarnia.upjp2.edu.pl
SPIS TREŚCI
WSTĘP ........................................................................................................ 7
ROZDZIAŁ I
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ posiadający
zadania w zakresie opłat abonamentowych, opłat za wydanie
koncesji i wpis do rejestru ........................................................................ 9
1.1. Realizacja zadań w zakresie opłat abonamentowych ................ 9
1.2. Realizacja zadań w zakresie opłat za udzielanie koncesji ........ 33
1.3. Realizacja zadań w zakresie opłat za wpis do rejestru ............. 37
Podsumowanie ..................................................................................... 39
ROZDZIAŁ II
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ organizujący
i inicjujący współpracę z zagranicą w dziedzinie radiofonii
i telewizji ....................................................................................................
2.1. Uczestnictwo w negocjacjach dotyczących przystąpienia
Polski do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ........
2.2. Reprezentowanie Polski w strukturach Rady Europy ..............
2.3. Działalność Krajowej Rady wynikająca z dążeń do
wstąpienia do Unii Europejskiej oraz funkcjonowania w jej
strukturach............................................................................................
2.3.1. Program MEDIA ...................................................................
2.3.2. Realizacja programu PHARE...............................................
2.3.3. Udział w dostosowaniu polskiego prawa medialnego
do wymogów unijnych....................................................................
2.3.4. Działalność Krajowej Rady jako reprezentanta
państwa będącego członkiem Unii Europejskiej .........................
43
44
45
51
51
54
55
57
6
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
2.4. Współpraca Krajowej Rady z jej odpowiednikami
w krajach europejskich ........................................................................ 59
2.5. Uczestnictwo w działalności organizacji
międzynarodowych ............................................................................. 62
Podsumowanie ..................................................................................... 63
ROZDZIAŁ III
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ zajmujący się
ochroną praw autorskich, praw wykonawców, praw producentów
oraz nadawców programów radiowych i telewizyjnych...................... 65
Podsumowanie ..................................................................................... 75
ROZDZIAŁ IV
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ działający na rzecz
postępu naukowo-technicznego, kształcenia kadr w dziedzinie
radiofonii i telewizji oraz edukacji medialnej....................................... 77
Podsumowanie ..................................................................................... 91
ROZDZIAŁ V
Odpowiedzialność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
za powierzone jej zadania........................................................................ 93
ROZDZIAŁ VI
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ upolityczniony ......
6.1. Konsekwencje upolitycznienia Krajowej Rady dla sfery
radiowo-telewizyjnej ..........................................................................
6.2. Czy istnieje sposób na eliminację upolitycznienia
Krajowej Rady? ....................................................................................
6.3. Przyszłość Krajowej Rady ...........................................................
109
111
113
115
BIBLIOGRAFIA...................................................................................... 121
WSTĘP
Ustawa o radiofonii i telewizji, uchwalona na początku lat 90., któ-
ra stała się regulacją decydującą o nowym kształcie systemu radiowo-
-telewizyjnego, w swoim rozdziale II mówi o instytucji mającej dbać o ów
system, Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji [dalej: Krajowa Rada/
KRRiT]. Ustawa ta jest też źródłem wiedzy na temat szczegółowych za-
dań powierzonych do realizacji organowi regulacyjnemu (w większości
zgrupowanych w art. 6). Jest tam mowa o zadaniach prawotwórczych,
przydzielaniu koncesji radiowych i telewizyjnych, przyznawaniu statusu
nadawcy społecznego, prowadzeniu nadzoru nad treściami programowy-
mi i reklamowymi w radiu i telewizji, realizowaniu szeregu zadań obejmu-
jących tylko media publiczne (bez mediów komercyjnych), zajmowaniu
się opłatami abonamentowymi oraz opłatami za rejestrację programów
i przyznawanych koncesji, rozwijaniu działalności międzynarodowej
w sferze radiofonii i telewizji, podejmowaniu aktywności w zakresie
ochrony praw autorskich i praw pokrewnych, wspieraniu rozwoju na-
ukowego i technicznego w radiofonii i telewizji oraz edukacji medialnej.
Krajowa Rada składająca się najpierw z dziewięciu członków, a od
2005 roku z pięciu członków, otrzymała zatem doniosłe zadanie decydo-
wania o sposobie funkcjonowania całej sfery radiowo-telewizyjnej w Pol-
sce (decydowania m.in. o tym, który podmiot może nadawać program
radiowy lub telewizyjny, jakie treści prezentują stacje radiowe i telewi-
zyjne, jak swoją misję realizują media publiczne). Należało oczekiwać, że
organ o niezwykle ważnych powinnościach będzie się charakteryzował
profesjonalizmem i cieszył autorytetem.
Krajowa Rada jest tymczasem postrzegana jako instytucja upolitycz-
niona, złożona z osób mających niewiele wspólnego ze sferą radiowo-
-telewizyjną. Autorka niniejszego opracowania podjęła się zadania
Zgłoś jeśli naruszono regulamin