Wielomski A. Historiozofia Maistre`a.pdf

(15078 KB) Pobierz
Adam
Wielomski
OD
GRZECHU
DO
APOKATASTASIS
Historiozofia
Josepha
de
Maistrea
Instytut
Liberalno-Konserwatywny
Lublin
1999
Celui
qui
domine
(ten,
który
dominuje)
tak
nazwał
Josepha
de
Maistre’a
Dominique
Bagge
i
można
by
pokusić
się
o
stwierdze­
nie,
że
był
de
Maistre
[1753-1821]
najgłębszym
umysłem
kontr­
rewolucyjnym
całego
wieku
XIX.
Interesowało
go
wszystko:
his­
toria,
polityka,
religią,
literatura,
pisał
traktaty
o
współczesnych
mu
wydarzeniach,
chronologii
biblijnej,
edukacji
a
także
np.
o
zwyczajach
Indian.
De
Maistre
z
pewnością
nie
był
człowiekiem,
którego
całe
życie
obracało
się
wokół
Rewolucji.
Żył
nią,
walce
z
nią
poświęcał
bardzo
dużo
czasu,
nie
była
ona
jednak
jedyną
pa­
sją
i
przedmiotem
myśli
jego
życia.
Cel,
jaki
postawił
sobie
de
Maistre,
budując
swoją
historiozo­
ficzną
koncepcję,
jest
stosunkowo
prosty
do
odczytania:
próbuje
wpisać
Rewolucję
w
Boskie
plany
dotyczące
historii
świata,
usprawiedliwić
ją,
a
zarazem
obronić
Opatrzność
przed
zarzu­
tem,
że
dopuściła
do
gilotyn, wojen
i
śmierci
milionów
ludzi.
W
tak
krytycznych
dla
ludzkości
chwilach
chciał
de
Maistre
bronić
teodycei
-
tej
samej
idei,
którą
wyśmieli
oświeceniowi
filozofowie
z
Kantem
na
czele.
Dla
człowieka
wierzącego,
a
szczególnie
dla
przeciwnika
deizmu,
płynąca
potokami
krew
ludzka
w
czasie
Re­
wolucji
stanowi
podstawowe
zagadnienie
filozoficzne.
Jak
to
się
stało,
że
dobry
Bóg
pozwolił
na
to
wszystko,
że
dopuścił
do
wła­
dzy
rewolucjonistów
i
zezwolił
im
na
ich
krwawe
eksperymenty?
Dlaczego
zło
wygrywa,
dlaczego
jego
adepci
rządzą
i
cały
czas
w
ofensywie?
Postawiony
w
sytuacji
ekstremalnej
człowiek,
oto­
czony
rewolucjami,
wojnami
i
gilotynami,
zadaje
sobie
pytanie,
jak
zło
tego
świata
połączyć
z
nieskończonym
dobrem
jego
Stwórcy.
Czy
Bóg
zezwolił
na
to
wszystko?
Może
to
On
nawet
za
tym
stoi?
A
może
nie
chcąc
lub
nie
mogąc
interweniować
i
pora­
zić
podłych,
okazuje
tym
samym
swoją
niemoc
i
bezsilność?
Py­
tanie
o
Rewolucję
jest
dla
de
Maistre’a
pytaniem
o
Boga
i
jego
stosunek
do
świata.
Czy
Stwórca
jest
wszechmocną
dobrocią,
czy
też
pastwi
się
nad
człowiekiem,
a
może
jest
bezsilny
lub
w
ogóle
nie
zainteresowany
światem
i
ludźmi?
Te
pytania
tkwią
u
podstaw
całej
myśli
de
Maistre’a...
Adam
Wielomski
OD
GRZECHU
DO
APOKATASTASIS
HISTORIOZOFIA
JOSEPHA
DE
MAISTRE’A
Instytut
Liberalno-Konserwatywny
Lublin
1999
Niniejsza
książka
stanowi
uwieńczenie
prowadzonych
przeze
mnie
kilkuletnich
badań
nad
filozofią
polityczną
francuskiej
kontr­
rewolucji,
a
zarazem
jest
moją
pracą
doktorską.
Chciałbym
bardzo
serdecznie
podziękować
tym
wszystkim,
którzy
przyczynili
się
do
jej
powstania,
a
w
szczególności
mojemu
promotorowi
i
Mistrzowi
Profesorowi
Ryszardowi
Skarżyńskiemu
za
okazaną
pomoc
i
cier­
pliwość,
które
pomogły
mi
bardzo
w
ukończeniu
niniejszej
pracy.
Bardzo
gorąco
dziękuję
za
wszystkie
konstruktywne
uwagi
moim
re­
cenzentom,
przede
wszystkim
Profesorowi
Markowi
Maciejewskie­
mu.
Praca
ta
zawdzięcza
także
wiele
dyskusjom
naukowym
prowa­
dzonym
w
Zakładzie
Historii
Myśli
Politycznej
Instytutu
Studiów
Politycznych
Polskiej
Akademii
Nauk.
Nie
mniej
gorąco
chciałbym
wyrazić
swoją
wdzięczność
wszyst­
kim,
którzy
przyczynili
się
do
wydania
tej
książki,
szczególnie
dr.
Mariuszowi
Affkowi,
dr.
Arturowi
Górskiemu
oraz
Fundacji
Insty­
tut
Liberalno-Konserwatywny
w
Lublinie,
Adam
Wielomski
SPIS
TREŚCI
WPROWADZENIE
................................................................................
ROZDZIALI
.............................................................................................
STWORZENIE
I
POCZĄTEK
HISTORII
LUDZKOŚCI
Romantyzm
-
świat
duchów
Stworzenie
Pogaństwo
Starożytność
Orygenes
Gnoza
Wnioski
ROZDZIAŁ
II
..........................................................................................
PORZĄDEK
PRAWDZIWY
Papieże
jako
twórcy
Europy
W
poszukiwaniu
suwerena
Archetyp
cywilizacyjny
Kat
i
inkwizytor
9
39
39
45
75
85
90
92
96
99
105
125
156
173
ROZDZIAŁ
III
........................................................................................
ZALAALANTE
SIĘ
PORZĄDKU
PRAWDZIWEGO
ROZDZIAŁ
IV
.......................................................................................
BUNT
ROZUMU
Rozum
jednostkowy
Francis
Bacon
-
ojciec
nowożytnego
racjonalizmu
Duch
Oświecenia
Czym
było
Oświecenie?
179
199
202
224
229
246
Zgłoś jeśli naruszono regulamin