Wielomski A. Historiozofia Maistre`a.pdf
(
15078 KB
)
Pobierz
Adam
Wielomski
OD
GRZECHU
DO
APOKATASTASIS
Historiozofia
Josepha
de
Maistrea
Instytut
Liberalno-Konserwatywny
Lublin
1999
Celui
qui
domine
(ten,
który
dominuje)
—
tak
nazwał
Josepha
de
Maistre’a
Dominique
Bagge
i
można
by
pokusić
się
o
stwierdze
nie,
że
był
de
Maistre
[1753-1821]
najgłębszym
umysłem
kontr
rewolucyjnym
całego
wieku
XIX.
Interesowało
go
wszystko:
his
toria,
polityka,
religią,
literatura,
pisał
traktaty
o
współczesnych
mu
wydarzeniach,
chronologii
biblijnej,
edukacji
a
także
np.
o
zwyczajach
Indian.
De
Maistre
z
pewnością
nie
był
człowiekiem,
którego
całe
życie
obracało
się
wokół
Rewolucji.
Żył
nią,
walce
z
nią
poświęcał
bardzo
dużo
czasu,
nie
była
ona
jednak
jedyną
pa
sją
i
przedmiotem
myśli
jego
życia.
Cel,
jaki
postawił
sobie
de
Maistre,
budując
swoją
historiozo
ficzną
koncepcję,
jest
stosunkowo
prosty
do
odczytania:
próbuje
wpisać
Rewolucję
w
Boskie
plany
dotyczące
historii
świata,
usprawiedliwić
ją,
a
zarazem
obronić
Opatrzność
przed
zarzu
tem,
że
dopuściła
do
gilotyn, wojen
i
śmierci
milionów
ludzi.
W
tak
krytycznych
dla
ludzkości
chwilach
chciał
de
Maistre
bronić
teodycei
-
tej
samej
idei,
którą
wyśmieli
oświeceniowi
filozofowie
z
Kantem
na
czele.
Dla
człowieka
wierzącego,
a
szczególnie
dla
przeciwnika
deizmu,
płynąca
potokami
krew
ludzka
w
czasie
Re
wolucji
stanowi
podstawowe
zagadnienie
filozoficzne.
Jak
to
się
stało,
że
dobry
Bóg
pozwolił
na
to
wszystko,
że
dopuścił
do
wła
dzy
rewolucjonistów
i
zezwolił
im
na
ich
krwawe
eksperymenty?
Dlaczego
zło
wygrywa,
dlaczego
jego
adepci
rządzą
i
cały
czas
są
w
ofensywie?
Postawiony
w
sytuacji
ekstremalnej
człowiek,
oto
czony
rewolucjami,
wojnami
i
gilotynami,
zadaje
sobie
pytanie,
jak
zło
tego
świata
połączyć
z
nieskończonym
dobrem
jego
Stwórcy.
Czy
Bóg
zezwolił
na
to
wszystko?
Może
to
On
nawet
za
tym
stoi?
A
może
nie
chcąc
lub
nie
mogąc
interweniować
i
pora
zić
podłych,
okazuje
tym
samym
swoją
niemoc
i
bezsilność?
Py
tanie
o
Rewolucję
jest
dla
de
Maistre’a
pytaniem
o
Boga
i
jego
stosunek
do
świata.
Czy
Stwórca
jest
wszechmocną
dobrocią,
czy
też
pastwi
się
nad
człowiekiem,
a
może
jest
bezsilny
lub
w
ogóle
nie
zainteresowany
światem
i
ludźmi?
Te
pytania
tkwią
u
podstaw
całej
myśli
de
Maistre’a...
Adam
Wielomski
OD
GRZECHU
DO
APOKATASTASIS
HISTORIOZOFIA
JOSEPHA
DE
MAISTRE’A
Instytut
Liberalno-Konserwatywny
Lublin
1999
Niniejsza
książka
stanowi
uwieńczenie
prowadzonych
przeze
mnie
kilkuletnich
badań
nad
filozofią
polityczną
francuskiej
kontr
rewolucji,
a
zarazem
jest
moją
pracą
doktorską.
Chciałbym
bardzo
serdecznie
podziękować
tym
wszystkim,
którzy
przyczynili
się
do
jej
powstania,
a
w
szczególności
mojemu
promotorowi
i
Mistrzowi
Profesorowi
Ryszardowi
Skarżyńskiemu
za
okazaną
pomoc
i
cier
pliwość,
które
pomogły
mi
bardzo
w
ukończeniu
niniejszej
pracy.
Bardzo
gorąco
dziękuję
za
wszystkie
konstruktywne
uwagi
moim
re
cenzentom,
przede
wszystkim
Profesorowi
Markowi
Maciejewskie
mu.
Praca
ta
zawdzięcza
także
wiele
dyskusjom
naukowym
prowa
dzonym
w
Zakładzie
Historii
Myśli
Politycznej
Instytutu
Studiów
Politycznych
Polskiej
Akademii
Nauk.
Nie
mniej
gorąco
chciałbym
wyrazić
swoją
wdzięczność
wszyst
kim,
którzy
przyczynili
się
do
wydania
tej
książki,
szczególnie
dr.
Mariuszowi
Affkowi,
dr.
Arturowi
Górskiemu
oraz
Fundacji
Insty
tut
Liberalno-Konserwatywny
w
Lublinie,
Adam
Wielomski
SPIS
TREŚCI
WPROWADZENIE
................................................................................
ROZDZIALI
.............................................................................................
STWORZENIE
I
POCZĄTEK
HISTORII
LUDZKOŚCI
Romantyzm
-
świat
duchów
Stworzenie
Pogaństwo
Starożytność
Orygenes
Gnoza
Wnioski
ROZDZIAŁ
II
..........................................................................................
PORZĄDEK
PRAWDZIWY
Papieże
jako
twórcy
Europy
W
poszukiwaniu
suwerena
Archetyp
cywilizacyjny
Kat
i
inkwizytor
9
39
39
45
75
85
90
92
96
99
105
125
156
173
ROZDZIAŁ
III
........................................................................................
ZALAALANTE
SIĘ
PORZĄDKU
PRAWDZIWEGO
ROZDZIAŁ
IV
.......................................................................................
BUNT
ROZUMU
Rozum
jednostkowy
Francis
Bacon
-
ojciec
nowożytnego
racjonalizmu
Duch
Oświecenia
Czym
było
Oświecenie?
179
199
202
224
229
246
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.pdf
(44125 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.djvu
(27069 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.txt
(1390 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 2.pdf
(39443 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej T. 3.pdf
(22283 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Arystoteles
Bocheński
Copleston
Domański
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin