Stabryła St. Cztery opowieści o poetach greckich.pdf
(
11974 KB
)
Pobierz
S1AMSIAW
STABRYFA
czrijcY
OK
WIEŚCI
OK)EIACH
GRECKICH
ŚPIEWAJ
MI
MUZO
Katowice
1986
SPIS
TREŚCI
Poeta
(Opowieść
o
Homerze)
................................................................................
9
Dziesiąta
Muza
(Opowieść
o
Safonie)
.......................................................................
81
Pierwszy
lepszy
uczciwy
Ateńczyk
(Opowieść
o
Sofoklesie).....................................
135
Sługa
Dionizosa
i
Afrodyty
(Opowieść
o
Arystofanesie)..........................................
213
Źródła
ilustracji
290
PRZEDMOWA
Poezję
europejską
rozpoczynają
poematy
Homera.
Później
narodzi
się
liryka
Safony,
tragedia
Sofoklesa,
komedia
Arystofanesa.
Cztery
wielkie
imiona,
które
przemawiają
do
nas
z
głębi
czasu
słowami
dziwnie
pięknymi
—
mowy
greckiej.
Homer, Safona,
Sofokles,
Arystofanes:
cztery
światy
poetyckie,
różne
od
siebie
niemal
wszystkim,
rządzone
odmiennymi
prawami,
podległe
innym
ideałom.
Potężna
epika
Homera,
natchniona
liryka
Safony,
przejmujące
tragedie
Sofoklesa
i
iskrzące
się
dowcipem
komedie
Arystofanesa
—
jak
połączyć
te
najwyższe
szczyty
poezji
świata?
Cztery
opowieści,
które
składają
się
na
treść
tej
książki,
zbudowane
zostały
z
elementów
biografii
każdego
z
tych
poetów,
z
narosłej
wokół
nich
legendy,
z
opisów
tła
historycznego,
obyczajowego,
klimatu
duchowego
epok,
w
których
wypadło
im
żyć,
a
wreszcie
—
i
może
przede
wszystkim
—
z
zasłuchania
się
w
ich
poezję.
Motywem
wspólnym,
spoiwem
wiążącym
te
cztery
szkice-opowieści
jest
uporczywie
powtarzające
się,
choć
nie
zawsze
formułowane
pytanie:
jaka
była
droga
każdego
z
tych
poetów
ku
wierzchołkom
Parnasu,
ku
wielkości,
której
nie
wymazał
wszechmocny
czas?
Jest
to
więc
pytanie
o
tajemnicę
greckiego
geniuszu,
który
u
samego
zarania
dziejów
dał
literaturze
europejskiej
dzieła
niedoścignione,
najdoskonalsze.
Zestawiając
w
jednym
tomie
opowieści
o
Home
rze,
Safonie,
Sofoklesie
i
Arystofanesie,
o
czterech
twórcach
greckiej
poezji
reprezentujących
odmienne
typy
talentu,.
odmienne
temperamenty
literackie,
a
wreszcie
odmienne
gatunki
poetyckie,
pragnęliśmy
ukazać
ową
wielkość
greckiego
geniuszu
jakby
w
czterech
różnych
wymiarach
—
w
czterech
dziedzi
nach
poezji:
epice,
liryce,
tragedii
i
komedii.
5
Pisać
o
greckiej
poezji
dzisiaj,
kiedy
niemal
nikt
już
tej
poezji,
prócz
profesjonalnych
jej
badaczy,
nie
potrafi
czytać
w
języku,
którym
do
nas
mówi,
nie
jest
łatwo.
Nie
warto
tu
powtarzać
truizmu,
że
żaden
przekład,
nawet
naj
doskonalszy,
nie
zastąpi
oryginału.
Zresztą
nie
o
to
dokładnie
tu
idzie.
Jak
opisać
siłę
i
piękno
słów,
którymi
dźwięczą
heksametry
Homera
czy
strofy
Safony,
bez
wnikania
w
samą
tkankę
języka
—
greckiej
mowy?
Wszystko,
cokolwiek
będzie
się
tu
mówiło
o
języku
poematów
Homera,
pieśni
Safony,
tragedii
Sofoklesa,
ko
medii
Arystofanesa,
trzeba
więc
przyjmować
bona
fide
—
lub
na
własną rękę
szukać
potwierdzenia
w
tekstach
oryginałów.
I
jeszcze
sprawa
wiarygodności.
W
tej
książce
o
poetach
greckich
niemal
wszystko
jest
kwestią
interpretacji:
fakty
biograficzne,
mity,
legendy,
a
w
pierw
szym
rzędzie
poezja.
Interpretacja
nie
może
jednak
oznaczać
celowego
rozmija
nia
się
z
prawdą
czy
choćby
tylko
jej
przewartościowywania
dla
jakichkolwiek
celów.
Opowiadając
o
poetach
tamtej
epoki
niepodobna
wciąż
nie
powracać
do
pytania:
czy
tak
było
istotnie,
gdzie
kończy
się
nasza
wiedza,
a
zaczyna
spekulacja,
mniej
czy
bardziej
zbliżona
do
prawdy?
Pora
rozpocząć
pierwszą
z
naszych
opowieści,
o
ślepym
poecie,
po
którym
pozostała
tylko
legenda
i
dwa
wielkie
poematy
wysnute
z
natchnienia
Muzy:
„Śpiewaj
mi,
Muzo...”
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Ziomek J. Wizerunki polskich pisarzy katolickich-1.pdf
(96763 KB)
Ziomek J. Wizerunki polskich pisarzy katolickich.djvu
(11544 KB)
Ziomek J. Wizerunki polskich pisarzy katolickich.txt
(327 KB)
Ziomek J. Wizerunki polskich pisarzy katolickich.docx
(262 KB)
Ziomek J. Wizerunki polskich pisarzy katolickich.pdf
(1141 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Bierdiajew
Brandtstaetter
Bruckner
Czarnyszewicz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin