Piotr Francuz - Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu.pdf

(57253 KB) Pobierz
RECENZENCI
Dr hab. Aneta R. Borkowska, prof. UMCS
Dr hab. Dobrosław Bagiński
PROJEKT OKŁADKI
Jarosław Janowski
ILUSTRACJE: 4, 7, 8, 9, 10, 13, 19, 22, 27, 28, 29, 33, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44,
47, 48, 49, 52, 53, 56, 75, 77, 110, 120, 122, 130, 139
Paweł Augustynowicz
KOREKTA
Grażyna Francuz
ŁAMANIE
TEKSTU I ILUSTRACJI
Piotr Francuz
INDEKS
Piotr Francuz
© COPYRIGHT by Wydawnictwo KUL, Lublin 2013
WYDAWNICTWO KUL
Ul. Zbożowa 61, 20-827 Lublin
tel. (81) 740-93-40, fax (81) 740-93-50
e-mail: wydawnictwo@kul.lublin.pl
http://wydawnictwo.kul.edu.pl
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA .................................................................................................................................. 9
O powodach napisania tej książki ......................................................................................... 9
Pisanie tekstem i obrazem ....................................................................................................13
Kilka słów wdzięczności .......................................................................................................15
WSTĘP ..............................................................................................................................................17
Definicja obrazu ................................................................................................................... 18
Realna scena wizualna a obraz ............................................................................................ 19
Różnice indywidualne w zakresie percepcji wzrokowej....................................................... 22
Neuronalne etapy szlaku wzrokowego ................................................................................. 24
Tajemnica subiektywnego doświadczenia widzenia ........................................................... 25
Podsumowanie .....................................................................................................................26
O czym jest ta książka? .........................................................................................................27
I. NEUROPOZNAWCZE PODSTAWY WIDZENIA ......................................... 29
WPROWADZENIE ........................................................................................................................31
Ogólna budowa szlaku wzrokowego .................................................................................... 31
Procesy oddolne i odgórne ....................................................................................................32
Systemy analizy zawartości i kadrowania sceny wizualnej ................................................ 34
SYSTEM ANALIZY ZAWARTOŚCI OBRAZU.........................................................................37
Cechy sceny wizualnej ..........................................................................................................37
Widzenie, jako akt kreacji....................................................................................................41
Wczesny system analizy zawartości sceny wizualnej .......................................................... 42
Oko – metafora aparatu fotograficznego ............................................................................. 44
6
GŁĘBIA
Rozmieszczenie czopków w siatkówce ................................................................................. 49
Kilka zdań na temat pręcików ............................................................................................ 52
Dziura w siatkówce ............................................................................................................. 53
Wyspecjalizowane komórki zwojowe .................................................................................. 54
Od siatkówki do ciała kolankowatego bocznego................................................................. 58
Podział warstw w LGN ze względu na skrzyżowanie wzrokowe........................................ 60
Promienistość wzrokowa ..................................................................................................... 61
Frenologiczny punkt widzenia na funkcje kory mózgu w procesie widzenia ..................... 62
Kora wzrokowa w świetle neuronauki ................................................................................ 63
Skąd się biorą prążki na powierzchni kory V1? .................................................................. 65
Islamska architektura kory V1 ............................................................................................ 68
Zorientowane komórki ........................................................................................................ 68
Retinotopowa mapa w korze prążkowej ............................................................................. 71
I jeszcze kilka zdań o plamkach i barwach ......................................................................... 74
Wejścia i wyjścia z kory V1 ................................................................................................. 76
Kora V2 ................................................................................................................................ 78
Ścieżka brzuszna i grzbietowa ............................................................................................. 80
Integracja danych z obu szlaków wzrokowych ................................................................... 84
SYSTEM KADROWANIA SCENY WIZUALNEJ .................................................................... 85
Kadr, czyli zakres pola widzenia ......................................................................................... 85
Zakres pola widzenia a wielkość obiektu w kadrze sceny wizualnej .................................. 88
Widzenie holistyczne czy sekwencyjne? .............................................................................. 91
Dlaczego poruszamy oczami? .............................................................................................. 93
Neuro-mechanika ruchliwego oka ...................................................................................... 94
Ogólna klasyfikacja ruchów oczu ........................................................................................ 96
Fiksacyjne ruchy oczu .......................................................................................................... 98
Odruchy okoruchowe..........................................................................................................101
Podstawowy mechanizm kadrowania sceny wizualnej .....................................................104
Neuronalna podstawa ruchów sakadycznych....................................................................107
Ruch podążania ..................................................................................................................112
Neurofizjologiczny model ruchów podążania....................................................................113
II. KSZTAŁT ..........................................................................................................115
OSTROŚĆ WIDZENIA ............................................................................................................... 117
Zakres widzenia dołkiem centralnym ................................................................................117
Fotoreceptory i pole recepcyjne komórki zwojowej ............................................................118
Ostrość widzenia dołkiem centralnym i peryferiami siatkówki ........................................120
Najsłynniejszy uśmiech świata ...........................................................................................124
O widzeniu centralnym i peryferycznym w malarstwie i fotografii ..................................125
Zgłoś jeśli naruszono regulamin