1. Omów ogólne założenia teorii pielęgnowania - model pola energetycznego według M. Rogers.
Koncepcja teorii M. Rogers oparta jest na następujących założeniach: „Całościowa istota ludzka - nieredukowalne, wielowymiarowe pole energetyczne, dające się zidentyfikować przez określone przejawy i cechy specyficzne dla całości. Całościowy człowiek ma swą własną tożsamość energetyczną. Przejawy pola wyrażają się określonymi odczuciami, zachowaniami, właściwościami. Dla wrażliwej i odpowiednio wykształconej pielęgniarki pole energii, jakie stanowi pacjent, może być dostrzeżone i przeżyte. Między człowiekiem a środowiskiem istnieje rytmiczny przepływ fal energii. Terapeutyczny dotyk pielęgniarki jest przejawem przepływu i odbioru pól energetycznych, które stanowią pielęgniarka i pacjent”.
Pielęgniarstwo w świetle koncepcji pola energetycznego przyjmuje jako swój cel zapewnienie maksimum potencjału zdrowotnego społeczeństwa przez stwarzanie harmonijnego związku miedzy środowiskiem a człowiekiem, umacnianie spoistości i całościowości istoty ludzkiej, kształtowanie i przekształcanie form współistnienia człowieka i środowiska. [1]
2. Przedstaw konsekwencje praktyczne dla pielęgnowania wynikające z teorii D. Orem.
Model D. Orem jest jedną z klasycznych teorii pielęgniarstwa, która znajduje praktyczne zastosowanie. Ogólna teoria ma u swoich podstaw stwierdzenie, że w warunkach normalności ludzie sami mogą troszczyć się o własne zdrowie, życie i osiągnięcie dobrostanu poprzez dysponowanie własnymi możliwościami. Praktyczną rolą pielęgniarki jest:
• pomaganie ludziom w ich usamodzielnianiu (na rzecz dbania o własne zdrowie).
• pomaganie w podejmowaniu trafnych decyzji (przy jednoczesnym respektowaniu prawa do decydowania o sobie samym)
Oznacza to, że pielęgniarka włącza się do opieki nad pacjentem dopiero, gdy stwierdzi deficyt samoopieki. Czyli wtedy, gdy pacjent nie jest w stanie (częściowo lub w pełnym stopniu) opiekować się samym sobą i nie jest w stanie zaspokajać swoich potrzeb. [2,3]
3. Scharakteryzuj kategorię potrzeb uniwersalnych, rozwojowych i potrzeb występujących w sytuacjach zagrożeń stanu zdrowia według założeń teorii samoopieki D. Orem.
3 kategorie potrzeb związane z samoopieką:
∙ potrzeby uniwersalne – wspólne wszystkim ludziom, konieczne do utrzymania życia i zdrowia oraz dobrego samopoczucia: potrzeba oddychania, zapewnienie wystarczającej ilości płynów i prawidłowego pożywienia, wydalanie, utrzymanie równowagi między aktywnością a wypoczynkiem oraz między samotnością a interakcjami społecznymi, zapobieganie sytuacjom zagrażającym życiu i zdrowiu oraz dobremu samopoczuciu, dążenie do własnego rozwoju.
∙ potrzeby rozwojowe – uniwersalne zależne od okresu rozwojowego oraz występujące w sytuacjach mogących mieć niekorzystny wpływ na rozwój osoby chorej (niewystarczająca edukacja, problemy adaptacji społecznej, utrata krewnych)
∙ potrzeby w sytuacjach zaburzeń stanu zdrowia – pielęgniarka wykorzystuje pięć metod:
• działanie „za” i „dla” pacjenta – polega na przejęciu tych czynności pielęgnacyjnych, których człowiek nie jest w stanie samodzielnie wykonać (np. zmiana pozycji u obłożnie chorego),
• kierowanie, doradzanie, udzielanie wskazówek – w sytuacji, gdy pacjent musi dokonać wyboru i znaleźć optymalny sposób postępowania (warunkiem jest wzajemna komunikacja, np. ustalenie postępowania przy wyjściu pacjenta ze szpitala),
• udzielanie wsparcia – dawanie pacjentowi możliwości swobodnego i otwartego wyrażania swoich myśli, emocji i uczuć przez aktywne słuchanie, akceptację, empatię,
• stwarzanie środowiska sprzyjającego rozwojowi osoby wymagającej pomocy – zapewnienie środków materialnych, stworzenie atmosfery bezpieczeństwa, grupy wsparcia,
• uczenie osób niemających wiedzy lub umiejętności koniecznych do podejmowania samoopieki. [4]
4. Scharakteryzuj metody pracy pielęgniarki według założeń teorii D. Orem, w zależności od rozpoznanych deficytów w zakresie samoopieki.
5. Omów zadania pielęgniarki w Domu Pomocy Społecznej.
Sprawowanie przez pielęgniarkę POZ opieki nad zadeklarowanymi świadczeniobiorcami będącymi podopiecznymi domów pomocy społecznej (DPS) obejmuje:1) współudział w uzgodnieniu i tworzeniu przez zespół opiekuńczo-terapeutyczny DPS indywidualnych planów opieki dla jego mieszkańców;2) edukację personelu DPS w zakresie wynikającym z potrzeb ustalonych planami opieki;3) realizację świadczeń pielęgnacyjno-leczniczych i leczniczych wynikających z diagnozy pielęgniarskiej oraz zleceń lekarskich
4) opieka pielęgniarek przez część doby dla osób w podeszłym wieku, nie wymagających całodobowego nadzoru;5) całodobowa opieka pielęgniarek oraz usługi opiekuńcze specjalistyczne dla dzieci i dorosłych przewlekle somatycznie chorych, przewlekle psychicznie chorych, niepełnosprawnych fizycznie, dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie, dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
6. Omów zadania pielęgniarki w Zakładzie Opiekuńczo –Leczniczym.
1. Świadczenia pielęgnacyjno – higieniczne
a. kąpiel chorego
b. kąpiel lecznicza
- profilaktyka i pielęgnacja odleżyn
c. zmiana bielizny pościelowej i osobistej
d. pomoc w żywieniu i nawadnianiu
e. karmienie przez zgłębnik, przetokę
f. pielęgnacja przetoki / stomii
g. płukanie pęcherza moczowego
h. pielęgnowanie rurki tracheostomijnej
i. wykonanie toalety pośmiertnej
2. Świadczenia diagnostyczne:
a. wywiad pielęgniarski
b. obserwacja poszczególnych układów
c. pomiar parametrów życiowych / tętno. RR, oddech/
d. pielęgniarskie badanie fizykalne
e. pobieranie materiału do badań diagnostycznych
f. wykonywanie testów diagnostycznych do oznaczania ciał ketonowych i glukozy
w moczu i we krwi
g. oznaczanie glikemii za pomocą glukometru
h. wykonanie ekg
i. wykonanie oceny wydolności oddechowej metodą spirometrii
j. ocena i monitorowanie objawów u przewlekle chorych
k. pomiar masy ciała
l. pomiar obrzęków
m. wykonywanie bilansu wodnego
n. wykonywanie dobowej zbiórki moczu
o. wstępna ocena świadomości chorego
p. prowadzenie i analizowanie dokumentacji pielęgniarskiej
3. Świadczenia pielęgnacyjno – lecznicze:
a. dobór i wykorzystanie różnych technik karmienia u chorych
b. ustalanie diety w porozumieniu z lekarzem
c. zakładanie zgłębnika do żołądka i odbarczanie treści
d. zakładanie cewnika do pęcherza moczowego oraz jego usuwanie
e. wykonywanie zabiegów doodbytniczych / lewatywa, wlewka/
f. dobór sposobów i opatrywanie oparzeń i ran, odleżyn / do II stopnia włącznie / oraz przetok
g. doraźne podawanie tlenu
h. wykonywanie inhalacji
i. stosowanie drenażu ułożeniowego
j. wykonywanie iniekcji i wlewów kroplowych
k. podawanie zleconych leków
l. płukanie oka
m. udzielanie pomocy w nagłych wypadkach
n. podjęcie resuscytacji krążeniowo- oddechowej
o. ...
szwagiero1