egz dyplomowy.docx

(2070 KB) Pobierz

1. Omów ogólne założenia teorii pielęgnowania - model pola energetycznego według M. Rogers.

Koncepcja teorii M. Rogers oparta jest na następujących założeniach: „Całościowa istota ludzka - nieredukowalne, wielowymiarowe pole energetyczne, dające się zidentyfikować przez określone przejawy i cechy specyficzne dla całości. Całościowy człowiek ma swą własną tożsamość energetyczną. Przejawy pola wyrażają się określonymi odczuciami, zachowaniami, właściwościami. Dla wrażliwej i odpowiednio wykształconej pielęgniarki pole energii, jakie stanowi pacjent, może być dostrzeżone i przeżyte. Między człowiekiem a środowiskiem istnieje rytmiczny przepływ fal energii. Terapeutyczny dotyk pielęgniarki jest przejawem przepływu i odbioru pól energetycznych, które stanowią pielęgniarka i pacjent”.

Pielęgniarstwo w świetle koncepcji pola energetycznego przyjmuje jako swój cel zapewnienie maksimum potencjału zdrowotnego społeczeństwa przez stwarzanie harmonijnego związku miedzy środowiskiem a człowiekiem, umacnianie spoistości i całościowości istoty ludzkiej, kształtowanie i przekształcanie form współistnienia człowieka i środowiska. [1]

 

2. Przedstaw konsekwencje praktyczne dla pielęgnowania wynikające z teorii D. Orem.

Model D. Orem jest jedną z klasycznych teorii pielęgniarstwa, która znajduje praktyczne zastosowanie. Ogólna teoria ma u swoich podstaw stwierdzenie, że w warunkach normalności ludzie sami mogą troszczyć się o własne zdrowie, życie i osiągnięcie dobrostanu poprzez dysponowanie własnymi możliwościami. Praktyczną rolą pielęgniarki jest:

          pomaganie ludziom w ich usamodzielnianiu (na rzecz dbania o własne zdrowie).

          pomaganie w podejmowaniu trafnych decyzji (przy jednoczesnym respektowaniu prawa do decydowania o sobie samym)

Oznacza to, że pielęgniarka włącza się do opieki nad pacjentem dopiero, gdy stwierdzi deficyt samoopieki. Czyli wtedy, gdy pacjent nie jest w stanie (częściowo lub w pełnym stopniu) opiekować się samym sobą i nie jest w stanie zaspokajać swoich potrzeb. [2,3]

 

3. Scharakteryzuj kategorię potrzeb uniwersalnych, rozwojowych i potrzeb występujących w sytuacjach zagrożeń stanu zdrowia według założeń teorii samoopieki D. Orem.

3 kategorie potrzeb związane z samoopieką:

∙ potrzeby uniwersalne – wspólne wszystkim ludziom, konieczne do utrzymania życia i zdrowia oraz dobrego samopoczucia: potrzeba oddychania, zapewnienie wystarczającej ilości płynów i prawidłowego pożywienia, wydalanie, utrzymanie równowagi między aktywnością a wypoczynkiem oraz między samotnością a interakcjami społecznymi, zapobieganie sytuacjom zagrażającym życiu i zdrowiu oraz dobremu samopoczuciu, dążenie do własnego rozwoju.

∙ potrzeby rozwojowe – uniwersalne zależne od okresu rozwojowego oraz występujące w sytuacjach mogących mieć niekorzystny wpływ na rozwój osoby chorej (niewystarczająca edukacja, problemy adaptacji społecznej, utrata krewnych)

∙ potrzeby w sytuacjach zaburzeń stanu zdrowia – pielęgniarka wykorzystuje pięć metod:

          działanie „za” i „dla” pacjenta – polega na przejęciu tych czynności pielęgnacyjnych, których człowiek nie jest w stanie samodzielnie wykonać (np. zmiana pozycji u obłożnie chorego),

          kierowanie, doradzanie, udzielanie wskazówek – w sytuacji, gdy pacjent musi dokonać wyboru i znaleźć optymalny sposób postępowania (warunkiem jest wzajemna komunikacja, np. ustalenie postępowania przy wyjściu pacjenta ze szpitala),

          udzielanie wsparcia – dawanie pacjentowi możliwości swobodnego i otwartego wyrażania swoich myśli, emocji i uczuć przez aktywne słuchanie, akceptację, empatię,

          stwarzanie środowiska sprzyjającego rozwojowi osoby wymagającej pomocy – zapewnienie środków materialnych, stworzenie atmosfery bezpieczeństwa, grupy wsparcia,

          uczenie osób niemających wiedzy lub umiejętności koniecznych do podejmowania samoopieki. [4]

4. Scharakteryzuj metody pracy pielęgniarki według założeń teorii D. Orem, w zależności od rozpoznanych deficytów w zakresie samoopieki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Omów zadania pielęgniarki w Domu Pomocy Społecznej.

Sprawowanie przez pielęgniarkę POZ opieki nad zadeklarowanymi świadczeniobiorcami będącymi podopiecznymi domów pomocy społecznej (DPS) obejmuje:
1) współudział w uzgodnieniu i tworzeniu przez zespół opiekuńczo-terapeutyczny DPS indywidualnych planów opieki dla jego mieszkańców;
2) edukację personelu DPS w zakresie wynikającym z potrzeb ustalonych planami opieki;
3) realizację świadczeń pielęgnacyjno-leczniczych i leczniczych wynikających z diagnozy pielęgniarskiej oraz zleceń lekarskich

4) opieka pielęgniarek przez część doby dla osób w podeszłym wieku, nie wymagających całodobowego nadzoru;
5) całodobowa opieka pielęgniarek oraz usługi opiekuńcze specjalistyczne dla dzieci i dorosłych  przewlekle somatycznie chorych, przewlekle psychicznie chorych,  niepełnosprawnych fizycznie, dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,  dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

6. Omów zadania pielęgniarki w Zakładzie Opiekuńczo –Leczniczym.

 

1.      Świadczenia pielęgnacyjno – higieniczne

a.       kąpiel chorego

b.      kąpiel lecznicza

-              profilaktyka i pielęgnacja odleżyn

c.       zmiana bielizny pościelowej i osobistej

d.      pomoc w żywieniu i nawadnianiu

e.       karmienie przez zgłębnik, przetokę

f.        pielęgnacja przetoki / stomii

g.       płukanie pęcherza moczowego

h.       pielęgnowanie rurki tracheostomijnej

i.         wykonanie toalety pośmiertnej

2.      Świadczenia diagnostyczne:

a.       wywiad pielęgniarski

b.      obserwacja poszczególnych układów

c.       pomiar parametrów życiowych / tętno. RR, oddech/

d.      pielęgniarskie badanie fizykalne

e.       pobieranie materiału do badań diagnostycznych

f.        wykonywanie testów diagnostycznych do oznaczania ciał ketonowych i glukozy

      w moczu i we krwi

g.       oznaczanie glikemii za pomocą glukometru

h.       wykonanie ekg

i.         wykonanie oceny wydolności oddechowej metodą spirometrii

j.        ocena i monitorowanie objawów u przewlekle chorych

k.      pomiar masy ciała

l.         pomiar obrzęków

m.     wykonywanie bilansu  wodnego

n.       wykonywanie  dobowej zbiórki moczu

o.      wstępna ocena świadomości chorego

p.      prowadzenie i analizowanie dokumentacji pielęgniarskiej

3.      Świadczenia pielęgnacyjno – lecznicze:

a.       dobór i wykorzystanie różnych technik karmienia u chorych

b.      ustalanie diety w porozumieniu z lekarzem

c.       zakładanie zgłębnika do żołądka i odbarczanie  treści

d.      zakładanie cewnika do pęcherza moczowego oraz jego usuwanie

e.       wykonywanie zabiegów doodbytniczych / lewatywa, wlewka/

f.        dobór sposobów i opatrywanie oparzeń i ran, odleżyn / do II stopnia włącznie / oraz przetok

g.       doraźne podawanie tlenu

h.       wykonywanie inhalacji

i.         stosowanie drenażu ułożeniowego

j.        wykonywanie iniekcji i wlewów kroplowych

k.      podawanie zleconych leków

l.         płukanie oka

m.     udzielanie pomocy w nagłych wypadkach

n.       podjęcie resuscytacji krążeniowo- oddechowej

o.    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin