Gilson E. Historia filozofii chrześcijańskiej Od Justyna do Mikołaja Kuzańczyka.pdf

(31784 KB) Pobierz
PHII0IHHJS
BĆHNER
EHENNE
GILSON
HISTORIA
_
I
IIOZOI
II
CHRZEŚCIJAN
SKIEJ
gjj
'
-
PHILOTHEUS
BÓHNER
ETIENNE
GILSON
HISTORIA
FHOZOFII
CHRZEŚCIJAN
SKIEJ
OD
JUSTYNA
DO
MIKOŁAJA
KUZANCZYKA
Przełożył
STANISŁAW
STOMMA
19
INSTYTUT
6
2
P
A
X
WYDAWNICZY
Tytuł
oryginału
Christliche
Philosophie
Von
ihren
Anfangen
bis
Nikolaus
von
Cues
Dritte
Auflage
1954
Verlag
Ferdinand
Schoningh
Padeborn
Okładkę
i
kartę
tytułową
projektował
TADEUSZ
NIEMIRSKI
Spis
treści
Z
przedmowy
do
pierwszego
wydania............................................................
Przedmowa
do
drugiego
wydania........................................................................
Wykaz
skrótów......................................................................................................
WSTĘP
5
7
8
§
1.
Pojęcie
filozofii
chrześcijańskiej................................................................
9
I
Właściwości
istotne
filozofii
chrześcijańskiej....................................
9
1.
Filozofia
chrześcijańska
zawiera
tylko
takie
tezy,
które
mogą
być
udowodnione
przy
pomocy
środków
naturalnych
....
9
2.
Filozofia
chrześcijańska
nie
pozostaje
nigdy
w
otwartej
sprzecz­
ności
z
jasno
sformułowanymi
prawdami
wiary
Kościoła
chrześci­
jańskiego
..................................................................................................
10
3.
Filozofia
chrześcijańska
musi
się
tworzyć
podświadomie
apercy-
powanym
wpływem
wiary
chrześcijańskiej......................................
10
a)
Wiara
strzeże
przed
błędem;
b)
Wiara
wyznacza
rozumowi
określone
cele
poznawcze;
c)
Wiara
wyznacza
postawę
poznawczą
chrześcijańskiego
filozofa;
d)
Wiara
wyznacza
sens filozofowania.
II.
Cechy
charakterystyczne
filozofii
chrześcijańskiej...................................
11
1.
Każdą
filozofię
chrześcijańską
cechuje
tradycjonalizm
...
11
2.
Prawie
każda
filozofia
chrześcijańska
ma
tendencję
do
przepro­
wadzania
wyboru
problemów..............................................................
12
3.
Prawie
każda
filozofia
chrześcijańska
ma
silne
tendencje
do
systematyzacji......................................................................................12
§
2.
Chrześcijańska
filozofia
a
Pismo
święte.....................................................
13
I.
Nauka
o
Bogu...............................................................................................
15
1.
Nauka
o
Bogu
w
Starym
Testamencie................................................
15
a)
Pojęcie
stworzenia;
b)
Bóg
jako
byt;
c)
Idea
jedności
Boga.
2.
Nauka
o
Bogu
w
Nowym
Testamencie:
Bóg
jest
miłością
...
17
a)
Bóg
jest
miłością;
b)
Etyka
miłości.
II.
Nauka
o
Logosie.........................................................................................
18
1.
Logos
jest
Bogiem,
osobą.......................................................................19
2.
Logos
jest
żywą,
osobową
myślą
Bożą...............................................
19
3.
Logos
jest
światłem
świata..................................................................
19
III.
Nauka
o
mądrości...................................................................................
20
1.
Mądrość
chrześcijańska
jest
wiedzą
zbawienia...................................
20
a)
Mądrość
chrześcijańska
pozostaje
w
sprzeczności
z
mądrością
tego
świata;
b)
Fundamentem
mądrości
chrześcijańskiej
jest
po-
Spis
treści
kora;
c)
Mądrość
chrześcijańska
osiąga
swoją
pełnię
w
chrześci­
jańskiej
teologii
zbawienia.
2.
Mądrość
chrześcijańska
nie
tylko
nie
uchyla
udziału
rozumu,
ale
go
zakłada............................................................................................
21
a)
Istnienie
Boga
może
być
poznane
w
sposób
naturalny;
b)
Na­
turalne
prawo
moralne
może
być
poznane
w
sposób
naturalny.
3.
Mądrość
chrześcijańska
ujawnia
sens
historii...................................
22
KSIĘGA
I
HISTORIA
FILOZOFII
PATRYSTYCZNEJ
Część
I:
Filozofia
grecko-patrystyczna.........................................................................
27
Rozdział
I:
Justyn,
filozof
i
męczennik.....................................
27
§
1.
Przeżycia
filozoficzne
Justyna.......................................................................
29
1.
Justyn
rozczarowuje
się
do
filozofii
greckiej...................................
29
2.
Justyn
odkrywa
w
chrześcijaństwie
prawdziwą
filozofię
...
30
3.
Justyn
przekształca
pojęcie
filozofii.....................................................
30
§
2.
Logos
w
filozofii
pogańskiej.......................................................................
31
1.
Zalążki
Logosu
i
pełny
Logos...........................................................
31
a)
Filozofowie
uczestniczyli
w
Logosie;
b)
Filozofowie
nie
posia­
dali
całego
Logosu;
c)
Filozofowie
uczestniczyli
w
Logosie
bezpo­
średnio
i
pośrednio:
bezpośrednio
poprzez
oświecenie
Logosu,
po­
średnio
poprzez
Objawnienie.
2.
Chrześcijańska
filozofia
historii
i
humanizm
chrześcijański
.
.
32
Ocena
.......................................................................................................33
Tekst:
Niepowodzenie
Justyna..................................................................
34
Rozdział
II:
Szkoła
aleksandryjska.................................................
36
A.
Klemens
Aleksandryjski
....................................................................................
36
§
1.
Problem
filozofii.................................................................................................
38
I.
Uzasadnienie
filozofii.....................................................................................
38
1.
Znaczenie
filozofii
w
przedchrześcijańskiej
historii
zbawienia
.
38
2.
Znaczenie
filozofii
w
Nowym
Testamencie...........................................39
II.
Stosunek
wiary
dofilozofii...........................................................................
41
1.
Współpraca
wiary
zfilozofią
jest
możliwa.............................................
41
2.
Współpraca
jest
trojaka.........................................................................41
III.
Gnostyk
chrześcijański...............................................................................42
1.
Czym
różni
się
gnostyk
od
filozofa
i
wierzącego?...............................
43
2.
Właściwości
gnostyka...............................................................................44
§
2.
Nauki
filozoficzne..............................................................................................
45
I.
Wątpienie......................................................................................................45
1.
Niemożliwość
ogólnego
wątpienia,
czyli
„epoche”
pyrronowskiej
.
45
2.
Dowód,
sylogizm,
przekonywanie
i
analiza.........................................
46
II.
Nauka
o
Bogu...............................................................................................
47
1.
Istnienie
Boga
jest
ogólnie
znane.......................................................
47
2.
Istota
Boga
jest
dla
nas
nie
znana.......................................................
47
3.
Negatywne
poznanie
Boga
osiąga
się
drogą
analizy
....
48
Zgłoś jeśli naruszono regulamin