Zmierzch zachodu Spengler O.pdf
(
15197 KB
)
Pobierz
Oswald
Spengler
Zmierzch
Zachodu
Zarys
morfologii
historii
powszechnej
WARSZAWA
2014
SPIS
TREŚCI
O
d
redaktora
...............................................................................
7
S
łowo
wstępne
...............................................................................
11
S
łowo
wstępne
(do
wydań
XXXIII-XLVII;
nowe
opracowanie)
..............................................................
13
W
prowadzenie
...............................................................................
O
ZNACZENIU
LICZB...........................................................................
19
63
93
111
111
121
P
roblem
historii
powszechnej
.....................................................
M
akrokosmos
...............................................................................
Symbolika
obrazu
świata
a
problem
przestrzeni
..................
Dusza
apollińska,
faustowska
i
magiczna
.............................
M
uzyka
i
sztuki
plastyczne
.......................................................
Sztuki
piękne
.............................................................................
Akt
i
portret
...............................................................................
O
braz
duszy
i
poczucie
życia
.......................................................
O
formie
duszy...........................................................................
Buddyzm,
stoicyzm,
socjalizm
..............................................
141
141
163
191
191
209
F
austowskie
i
apollińskie
przyrodoznawstwo
........................
225
P
ochodzenie
i
krajobraz
..............................................................
267
Element
kosmiczny
i
mikrokosmos
........................................
267
Grupa
wyższych
kultur
...........................................................
270
M
iasta
i
ludy
.................................................................................
285
301
301
332
352
P
roblemy
kultury
arabskiej
.......................................................
Historyczne
pseudomorfozy
...................................................
Dusza
magiczna
.........................................................................
Pitagoras,
Mahomet,
Cromwell
..............................................
P
aństwo
..........................................................................................
387
Problem
stanów
.........................................................................
387
Państwo
a
historia
....................................................................
397
Filozofia
polityki
......................................................................
426
Ś
wiat
form
życia
gospodarczego
..............................................
Pieniądz
......................................................................................
Maszyna
......................................................................................
435
435
444
OD
REDAKTORA
Idea
niniejszego
skróconego
wydania
wyrosła
z
przekonania,
że
na
skutek
obciążeń
zawodowych
i
publicznych
dzisiejszy
czytelnik
o
ży
wych
zainteresowaniach
intelektualnych
z
trudem
może
studiować
obszerniejsze
prace
spoza
coraz
bardziej
się
zawężających
dziedzin
fachowych.
Aby
wyjść
naprzeciw
realnej
potrzebie
umożliwienia
do
stępu
do
tego
wybitnie
ważnego
współczesnego
dzieła,
trzeba
było
naruszyć
zasadę
nieskracania
oryginalnych
utworów.
Wybór
ten
opiera
się
na
dwóch
tomach
oryginalnego
wydania
Der
Untergang
des
Abendlandes,
które
-
niezmieniane
od
1924
roku
-
jest
obecnie
(1959)
na
rynku
w
nakładach
odpowiednio
140.
i
118.
ty
siąca.
Bardziej
selektywny
wybór
objął
zwłaszcza
rozdziały
tomu
II:
Źródło
i
krajobraz,
Miasta,
ludy
i
rasy,
Państwo
i
Gospodarka.
Uwzględniono
tam
przede
wszystkim
interpretacje
późnych
stadiów,
zwłaszcza
naszej
zachodniej
kultury.
Podstawowy
tom
I
został
w
znacznej
mierze
przytoczony
niemal
w
całości.
Lepszemu
stresz
czeniu
służą
upraszczające
przejścia
drobniejszym
drukiem.
Mają
one
ułatwić
wchodzenie
w
często
bardzo
rozległą
tematykę.
Niekie
dy
streszczenia
te,
choć
na
ogół
podawane
słowami
Spenglera,
mogą
przede
wszystkim
przy
wprowadzaniu
ważnych
terminów
wydać
się
zrazu
bardzo
abstrakcyjne
i
trudne,
zwłaszcza
że
pojęcia
Spenglera
często
stanowią
zarazem
także
symbole
dźwiękowe
i
aluzje
do
jakiejś
treści
przeżycia.
Jednak
obszernie
omówione
tematy
(architektura,
religia,
przyrodoznawstwo
itd.),
zawsze
obejmujące
jakąś
doniosłą
ideę,
zapewniają
należyte
objaśnienie.
Także
podstawowe
pojęcie
8
Od
redaktora
losu,
które
dla
wielu
teologów
stało
się
okazją
do
bliższego
zajęcia
się
Spenglerem,
znajduje
tam
odpowiedni
wyraz.
Trzeba
było
zre
zygnować
z
tablic
przeglądowych
różnych
kultur.
Zamieszczony
tu
tekst
może
pomijać
liczne
niuanse,
ale
zawiera
wszystko
niezbędne
do
ogólnego
zrozumienia;
nie
pominięto
żadnej
idei
istotnej
dla
cało
ści.
Ponadto
włączono
też
miejsca
charakterystyczne
dla
poetyckiej
siły
wizji
i
języka
Spenglera.
Publikacja
tego
skróconego
wydania
stwarza
okazję
do
zwróce
nia
uwagi
na
pewne
nieporozumienia.
Jest
dziś
w
obiegu
wiele
po
jęć
pochodzących
od
Spenglera.
Czytelnik
stwierdzi,
że
mają
one
tu
inne
znaczenie,
niż
się
często
imputuje
nawet
w
pracach
nauko
wych.
Nieraz,
nawet
przywołując
autora,
błędnie
stosuje
się
terminy
„napoleonizm”,
„cezaryzm”,
„druga
religijność”,
a
także
parę
poję
ciową
„kultura”
i
„cywilizacja”.
Także
pojęcia
„pseudomorfozy”,
wiązanego
z
nazwiskiem
Spenglera,
często
używa
się
w
zdeformo
wanym
sensie.
Spengler
wielokrotnie podkreślał,
że
między
kultura
mi
zachodzą
rozległe
relacje,
zwłaszcza
wymiana
i
przekazywanie
dalej
dóbr
kulturowych,
które
potem
mogą
inspirować
do
nowych
wytworów
mniej
lub
bardziej
naznaczonych
specyfiką
własnej
kul
tury.
Przez
pseudomorfozę
natomiast rozumiał
dwa
szczególne
przy
padki
wyższej
historii,
gdy
całe
zjawisko budzącej
się
kultury
ulega
wpływowi
pewnej
dojrzałej
już
kultury
i
zostaje
nakryte
jej,
obcym,
językiem
form.
Chodzi
o
budzącą
się
rosyjskość,
a
zwłaszcza
o
„kul
turę
magiczną”,
którą
Spengler
odkrył
pod
powierzchnią
rozmaitych
form
historycznych.
Zamieszczony
tu
w
bardzo
obszernym
wyborze
rozdział
o
„kulturze
magicznej”,
której
odkrycie
przez
Spenglera
do
cenili
tacy
naukowcy,
jak
m.in.
wybitny
starożytnik
Eduard
Meyer
i
znawca
islamu
C.H.
Becker,
należy
do
najlepszych
przykładów
głę
bokiego,
zdystansowanego
spojrzenia
historycznego,
a
zarazem
ge
nialnej
intuicji
Spenglera.
Te,
choć
silnie
skrócone,
rozważania
o
ra
sie
i
duchu,
krwi
i
ziemi
-
pojęciach
u
Spenglera
przeciwstawnych
wbrew
temu,
co
z
nich
zrobił
narodowy
socjalizm
-
narodzie
i
języku
ukazują
metafizycznie
ugruntowane
stanowisko
Spenglera
w
odróż
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.pdf
(44125 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.djvu
(27069 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 4.txt
(1390 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 2.pdf
(39443 KB)
Reale G. Historia filozofii starożytnej T. 3.pdf
(22283 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Arystoteles
Bocheński
Copleston
Domański
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin