Arkadiusz Lewicki - Od House'a do Shreka. Seryjnosc w kulturze popularnej.pdf

(17213 KB) Pobierz
Seryjność w kulturze popularnej
UWIWEDJCU
LLCUEETJ
Wydawnictwo
ARKADIUSZ LEWICKI
Od House'a do Shreka
Seryjność w kulturze popularnej
Wrocław 2011
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Leszek Pułka
Opracowanie redakcyjne
Barbara Majewska
Recenzent
Projekt okładki
Hanna Parylak
Redaktortechniczny
Bartosz Harlender
Na okładce
„AmourQ latelć, © absfred
and Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o., Wrocław 2011
© Copyright by Arkadiusz Lewicki
ISSN 0239-6661
ISBN 978-83-229-3229-2
Publikacja przygotowana w Wydawnictwie Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z 0.0.
tel./fax (71) 3752507, e-mail: marketing©wuwr.com.pl
50-137 Wrocław, pl. Uniwersytecki 15
Od autora
Kultura populama, zmarginalizowany i lekceważony fenomen nowoczesności,
stała się w ponowoczesnym świecie nie tylko wszechobecna (jej przejawy moż-
na znaleźć w każdej sferze społecznego życia), ale uległa również transformacji,
potykamysię ze światem!.
z jednej strony w rodzaju filtra, poprzez który rzeczywistość jest przez nas oglą-
dana i doświadczana, z drugiej zaś w podstawowenarzędzie, za pomocąktórego
Zdanie, które pojawia się w jednym z pierwszych akapitów książ-
ki Marka Krajewskiego, mogłoby być mottem także tej książki,
mie, który zatytułowałem Od House 'a do Shreka. Seryjność w kul-
turze popularnej, dotyczą bowiem fenomemu, jakim jest popkultura,
którą oddaję właśnie do rąk czytelników. Rozważania zawarte w to-
skomplikowania, niemożliwe, skupiłem się na kilku aspektach współ-
czesnej kultury popularnej, przede wszystkim audiowizualnych. Se-
odczuciu, świetnieilustrujące zmiany, jakie zachodząnie tylko w dzi-
siejszym pejzażu kulturowym, ale i życiu społeczno-obyczajowym.
W prezentowanym przeze mnie ujęciu popkulturajest bowiem zarów-
no narzędziem kształtowania różnych postaw i sposobów myślenia,
jak i odzwierciedleniem ewolucji, jakie zachodzą w społeczeństwach
zachodnich: zmiany paradygmatów genderowych, sposobów życia,
mniej lub bardziej widocznych dogmatów wyznawanych (świadomie
lub nie) przez większość mieszkańców świata euro-amerykańskiego.
1 M. Krajewski, Kultury kulturypopularnej, Poznań 2003,s. 7.
riale telewizyjne i kinoweserie to dwa niezwykłe zjawiska, w moim
w swoich coraz bardziej różnorodnychi interesujących przejawach.
Jako że opisanie całego zjawiska wydaje się, głównie z powodujego
6
Od autora
Otwierający tom tekst jest próbą teoretycznego zmierzenia się
z problematyką telewizyjnej genologii, materii zagmatwanej i nie-
uporządkowanej, a zawarte w tym szkicu propozycje są punktem
wyjścia do dalszych, znacznie mniej już teoretycznych rozważań.
Kilka kolejnych esejów dotyczy najnowszych seriali telewizyjnych
— amerykańskich produkcji, które zmieniły nie tylko oblicze współ-
czesnej telewizji, ale są także, jak mi się wydaje, dowodem na to,
że kultura popularna może podejmować kontrowersyjne tematy, prze-
łamywać kulturowe tabu, być formalnie interesująca i narracyjnie
skomplikowana. Seriale, takie jak Doktor House, Magia kłamstwa,
Zagubieni, Sześć stóp pod ziemią czy Mad Men, zawierają wątki
i motywy,które nie tylko odróżniająje od popkulturowej papki, jaką
często oferują nam rodzime media, ale świetnie charakteryzują także
zjawiska socjologiczne, jakim podlega świat postmoderny. Dlatego
analizie tych telewizyjnych produkcji skupiałem się na różnorod-
nych wątkach, rezygnując najczęściej z prób całościowego oglą-
du, zajmując się jedynie wybranymi aspektami, które pozwoliłyby
powiedzieć coś o współczesności, a nie tylko o jej popkulturowych
odzwierciedleniach.
Ostatnie trzy eseje poświęciłem kolejno: jednej z najdłuższych
i wciąż cieszące niezmiennym powodzeniem perypetie szpiega
Jej Królewskiej Mości — Jamesa Bonda, analizie remake'ów opo-
wieści o King Kongu i najnowszym filmom animowanym. Przygody
serii kinowych, jaką są rozgrywające się już niemal od pół wieku
agenta 007 posłużyły mi jako pretekst, by zobaczyć, w jaki sposób
zmieniło się w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat postrzeganie prob-
lemu naszej cielesności. W tekście dotyczącym wielkiej małpy i ko-
biet, które jej towarzyszą, próbowałem pokazać ewolucję poglądów
zaobserwować możemy, gdy porównamy produkcje z lat 1933, 1976
i 2005. Zamykający tom szkic to próba nakreślenia ideologicznej
na temat płci, rasy, ekologii oraz stosunku do świata przyrody, jaką
wymowy najnowszych produkcji animowanych. Przyglądając się
uważnie dziejom Shreka, można bowiem dostrzec, jak współcześnie
zmieniają się paradygmaty genderowe i w jaki sposób kultura popu-
larna każe nam dziś wypełniać takie społeczne role, jak bycie męż-
czyzną, kobietą, ojcem czy matką.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin