Jan Beliczyński - Słownik pojęć z zakresu radia i reklamy radiowej.pdf

(116945 KB) Pobierz
Jan Beliczyński
z zakresu radia
i reklamy radiowej
Słownik pojęć
Słownik pojęć
z zakresu radia i reklamy radiowej
Jan Beliczyński
Wydano po uzyskaniu praw autorskich.
Słownik pojęć
z zakresu radia i reklamy radiowej
Okładka:
Beata Tarnowska
Redakcja techniczna:
Leszek Krupa
DTP:
Beata Tarnowska
ISBN 83-60495-04-1
EAN 9788360495049
Drukarnia i Wydawnictwo ANTYKWA
Oficyna Wydawnicza:
Kluczbork
tel./fax +48 077 418 48 11
www.antykwa.com.pl
Kluczbork 2007
Printed in Poland
e-mail: wydawnictwoGantykwa.com.pl
Kraków 2007
Wstęp
komunikowania (przekazu), instrument pozwalający na transmisję (stacja radiowa)
i odbiór przekazu(odbiornik radiowy), narzędzie telekomunikacji, organizacja (rozgło-
śnia radiowa, nadawca radiowy) tworząca przekazy, głównie informację i rozrywkę.
Radio to także działalność biznesowa(przemysł) świadcząca usługi - głównie sprzeda-
ży czasu antenowego na reklamę i produkująca towary medialne (audycje radiowe),
instytucja społeczna - odgrywająca istotną rolę w procesie regulacji funkcjonujących
w obiegu społecznym kulturowych wartości i przekonań jak i narzędzie kształtowania
opinii publicznej i postaw, a także działań propagandowych. Radio również stanowi
środek wyrazuartystycznego (forma wypowiedzi artystycznej) i narzędzie kulturo-
twórcze. Radio także pojmowane jest jako specyficzna dziedzina sztuki, operująca so-
bie tylko właściwym tworzywem i środkami wyrazu twórczości artystycznej.
Radio jest terminem wieloznacznym. Pojmowane jest ono jako: środek masowego
Mimo pojawienia się Internetu, MP3, podcastingu, radio, jako istniejący od 1920
roku środek masowego przekazu (pierwsza regularna stacja radiowa w świecie
została uruchomiona 2 listopada 1920 r. w Pittsburgu w Stanach Zjednoczonych), nie
traci na znaczeniu. Wydaje się, iż na skutek pojawienia się nowej technologii cyfro-
wej i postępującej konwergencji, radio nadal pozostaje najbardziej powszechnym
środkiem masowego komunikowania. Na przestrzeni ostatnich lat daje się zaobserwo-
wać proces przeobrażenia radia z medium o masowym odbiorze poprzez rozgłośnie
o audytoriach niszowych na medium personalne (radio cyfrowe). Niektórzy analitycy
mediów podkreślają, iż radio w przyszłości wygra walkęz telewizją jeśli chodzi o do-
stęp do użytkownika mobilnego. Podstawą skutecznej walki konkurencyjnej radia
z innymi mediami może być zawartość oferty programowej (content) a nie tylko wy-
łącznie technologia.
Radio na świecie jest szczególnym przedmiotem zainteresowania badaczy środków
przekazu, jak i przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych, m.in. ekonomiki, so-
cjologii, psychologii, prawa, językoznawstwai semiotyki. W Polsce od lat osiemdzie-
siątych ubiegłego wieku ukazało się niewiele prac badawczych na temat radia, nie-
wiele jest także w kraju ośrodków akademickich zajmujących się problematyką radia.
Analizując krajowąliteraturę przedmiotu daje się zauważyć brak znaczących opraco-
wań przedstawiających problematykę radia w świetle teorii organizacji i zarządzania
oraz marketingu. Należy zwrócić uwagę, iż do tej pory nie ukazała się w kraju publi-
kacja o charakterze słownikowym, stanowiąca kompendium wiedzy o radiu. Mając na
uwadze wypełnienie luki w tym zakresie, został przygotowany słownik, którego ce-
lem jest przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu problematyki radia i reklamy
radiowej, obejmujący ponad 1000 najważniejszych haseł.
W szczególności, niniejszy słownik zawiera terminologię z zakresu badań radio-
wych, programowania, dziennikarstwa radiowego, gatunków radiowych, produkcji
programu i audycji radiowej, techniki radiowej, nowej technologii nadawania i dys-
trybucji programu, reklamy radiowej, planowania i implementacji kampanii rekla-
mowejjak i promocyjnej w radio, ekonomicznych aspektów działania rozgłośnira-
diowej, funkcjonowania radia jako organizacji oraz strategii zarządzania instytucją
radiową.
Słownik pojęć z zakresu radia i reklamy radiowej
wiedniego słownictwa, które ułatwia poruszanie się po zagadnieniach związanych
z problematyką radia. Po części publikacja niniejsza pełni funkcję angielsko-polskiego
słownika radia i reklamy radiowej.
Słownik pojęć z zakresuradia i reklamy radiowej adresowany jest do pracowników
radia, agencji reklamowych, domów mediowych, brokerów radiowych oraz studen-
tów dziennikarstwa, marketingu i reklamy. Słownik może być również przydatny za-
równodla słuchaczy i miłośników radia jak i dla specjalistów marketingu zatrudnio-
nych w przedsiębiorstwach, wykorzystujących radio jako nośnik reklamowy w swo-
W przygotowaniu słownika korzystano zarówno z krajowych i zagranicznych
źródełliteraturowych jak i cennych uwag oraz wskazówek praktyków branży radio-
wej i reklamy radiowej. W szczególności autor pragnie wyrazić serdeczne podzięko-
wania za pomoc w przygotowaniuniniejszej publikacji dla Pana Krzysztofa Nepel-
skiego - dyrektora marketingu ogólnopolskiej, komercyjnej rozgłośni radiowej RMF
FM, Michała Niepielskiego - dyrektora technicznegotej stacji oraz Mariusza Gołdy -
kierownika działu badań RMF FM.
ich kampaniach marketingowych.
terminologia angielskojęzyczna. Do tej pory język polski nie wykształcił jeszcze odpo-
Słownik pojęć z zakresu radia i reklamy radiowej obejmuje także słowa, wyrażenia
i terminy fachowego języka radiowców oraz żargonu środowiska dziennikarzy radio-
wych, pracownikówradia i reklamy. Niektóre z nich są zapożyczone z języka angiel-
skiego. Warto podkreślić, iż w branży radiowej na całym świecie upowszechniła się
A
AAA (Adult Album Alternative) - format muzyczny rozgłośni, adresowany do osób
w wieku 25-40 lat z przewagą mężczyzn. Rozgłośnie w tym formacie grają z singli
i albumów utwory muzyki rock, folk-rock, country-rock, modern rock, rock progre-
sywny, blues, folki word music [W. E. McCavitt, P. K. Pringle, 1986, s. 11].
Abonament radiowy - obowiązkowa miesięczna opłata za użytkowanie odbiornika
radiowego przez indywidualnego słuchacza i instytucje.
AC (Adult Contemporary) - format muzyczny rozgłośni, adresowany do osób w wie-
ku 25-40 lat z przewagą kobiet, ze średnim i wyższym wykształceniem, aktywnych za-
wodowo, o stosunkowo największych dochodach, słuchający radia w czasie pracy oraz
w drodze do i z pracy. Obejmuje współczesną muzykę popularna dla dorosłych, muzy-
kę środka (pop, soft rock, soul) z dużą ilością utworów starszych o łagodnym brzmie-
niu (z przed 10, 20 lat) i z domieszką starannie dobranych nowości muzycznych. Pre-
zenterzy stwarzają miłą atmosferę na antenie i optymistycznie nastawiają słuchaczy
(np. RMF FM, Radio Zet). Format ten po raz pierwszy został wprowadzony w 1978
roku w USA.[J. Beliczyński, 2005, s. 66-70], [J. Bubeła, 1999, s, 6], [W. E. McCavitt,
P K.Pringle, 1986, s. 11], [Popularna encyklopedia mass mediów, 1999].
Format ten'po raz pierwszy został wprowadzony w 1978 roku w USA.
Account- zlecenie, całość prac wykonywanych przez agencję reklamowądla jednego
reklamodawcy lub na rzecz jednej marki lub produktu.
Account executive - pracownik agencji reklamowej kontaktujący się z klientem (zle-
ceniodawcą reklamy) i opiekujący się jego zamówieniem realizacji kampanii rekla-
mowej, inaczej prowadzący zlecenie danego klienta (reklamodawcy).
Account planning - planowanie budżetu reklamowegoklienta.
Actuality (realia) - materiały (wywiady, dźwięk) nagrywane na miejscu zdarzenia;
odpowiednik pojęcia soundbite. Celem realiów jest przeniesienie odbiorców na miej-
sce zdarzenia i zapoznanie ich z dokładnymi wypowiedziami jego uczestników.
Adaptacja radiowa - 1) przystosowanie pozaradiowych tekstów do "technologii trans-
portu" radia [por. J. Tuszewski, 2002, s. 105], 2) transformacja dzieła literackiego, rza-
dziej - teatralnego w dzieło radiowe, oparte na wielotwórzywowejsztuce fonicznej (prze-
mianie znaków słownych w znaki dźwiękowe) [por. S. Bardijewska, 2001, s. 149], 3) ca-
łokształt zabiegów mających na celu dostosowanie utworu literackiego do potrzeb radia.
Adhesion (wskaźnik aprobaty, atrakcyjności) - względna słuchalność/oglądalność
programu wśród grupy celowej. Jest ona odnoszona do procentowego udziału grupy
celowej w całej populacji.
AMR % (dla grupy celowej) x liczebność grupy celowej
Adhesion (%) = AMR % (dla całej populacji) x liczebność populacji
x100
Zgłoś jeśli naruszono regulamin