Zbyt inteligentni, zeby zyc szc - Jeanne Siaud-Facchin.pdf

(2564 KB) Pobierz
Spis treści
Rozdział 1. Co to znaczy być nadinteligentnym?
Kim jesteś?
Osoby nadinteligentne: stan wiedzy na dziś
Kilka odkryć neuronauki, które zmieniają nasze wyobrażenia o funkcjonowaniu mózgu
Specyficzna organizacja poznawcza mózgu osób nadinteligentnych
Prawa i lewa półkula
Mózg osoby nadinteligentnej wykazuje cechy szczególne również na poziomie emocjonalnym
Mity mają długie życie!
Rozdział 2. Dlaczego koniecznie należy się zainteresować nadinteligentnymi dorosłymi?
W poszukiwaniu siebie
Częste pytanie: na kogo wyrastają nadinteligentne dzieci?
Wczesna diagnoza dla lepszego rozwoju
Diagnozę postawiono, ale została ona wypaczona lub zignorowana
Ignorowanie diagnozy albo ukrywanie jej przed dzieckiem niesie ze sobą bardzo groźne skutki
Rozdział 3. Od dzieciństwa do dorosłości: trudne budowanie siebie
Dzieciństwo
Pierwsze nieporozumienia: nieumiejętność rozumienia podtekstów
Pierwsze rozczarowania
Pierwsze chwile nudy
Trudne relacje z innymi
Kipiące emocje
Ważny etap: adolescencja
Nic nie jest pewne
Świadomość społeczna
Wyostrzony odbiór świata i innych ludzi utrudnia zachowanie wewnętrznego spokoju
Trzeci wymiar
Dojrzewanie i obrona przed obciążeniem emocjonalnym
Obawa przed zakochaniem
Różnice w dojrzałości płciowej
Identyfikacja z grupą
Żałoba po iluzjach dzieciństwa
Nieadekwatna złość
Zaburzenie samooceny i depresja
Przede wszystkim nie myśleć: specyfika depresji nadinteligentnego nastolatka
Inhibicja intelektualna i fobia szkolna
Druga strona medalu: od zaufania do presji
Konieczność pracy z częścią poznawczą „ja”
Praca musi być elastyczna
Nadinteligentny nastolatek to wytrawny manipulant
Zwykła sesja terapeutyczna: psychoterapeuta i nadinteligentny nastolatek
Czy możemy zrobić coś jeszcze?
Moje spotkania z nadinteligentnymi nastolatkami
Kiedy nadchodzi ten wielki dzień: dorosłość!
Nadinteligentne dziecko pojęło to już dawno
Rozdział 4. Odkryć w sobie osobę nadinteligentną
Jak można odkryć, że jest się nadinteligentnym?
Jak się dowiedzieć, czy jesteśmy nadinteligentni?
Zrozumienie i analiza wyników
Jak rozkładają się wyniki IQ (oraz poszczególne składniki)
Diagnozowanie osoby nadinteligentnej
Procedura diagnostyczna: wyniki testów to nie wszystko
Stres
Zaburzenia nastroju
Specyficzne trudności
Różnice wyników na obu skalach
Bilans w dorosłym wieku: odważne i trudne przedsięwzięcie
Diagnoza: od wyzwolenia do nowego zmartwienia
Fałszywe self: osobowość w ukryciu
Uwaga na pułapkę stereotypów
Korzystanie z pomocy
Czuję potrzebę, by porozmawiać o tym z rodzicami…
Rozdział 5. Osobowość o zaskakujących obliczach
Próba klasyfikacji
„Grzeczni” albo przewaga bierności
Challengerzy albo przewaga aktywności
A jeśli to właśnie oni są prawdziwymi twórcami?
Chcesz czy nie?
Rozczarowani?
Niebezpieczeństwa poczucia sukcesu
Dziecięca część
Wiek dostosowany do sytuacji
Luka czasoprzestrzenna: życie w kilku wymiarach
Tempo: wiecznie niedopasowany
Kobiecość i męskość: wszystko powinno znaleźć swoje miejsce
Rozdział 6. O trudnościach nadinteligentnych dorosłych
Oszałamiająca jasność umysłu
Lęk
Perfekcjonizm
Znikąd oparcia
Intensywne myślenie
Myśl na krawędzi otchłani
Dyskusje bez końca
Nieustanna analiza otoczenia i potencjalnych zagrożeń
Jak ukoić ten lęk?
Lęk osób nadinteligentnych w świetle badań naukowych
Poczucie winy
Poczucie niespełnienia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin