SCENARIUSZ LISTOPAD TYDZIEN 1.pdf

(693 KB) Pobierz
Listopad
Tydzień I: Domy i domki
Dzień 1. Co to jest dom?
I
• Rytmizowanie tekstu:
Chociaż domek trochę ciasny, ale dobry, bo nasz własny.
• Poszukiwanie jak największej liczby określeń domów; wyjaśnianie ich, np.
jednorodzinny, wielorodzinny,
dla ptaków, kempingowy, bliźniak, wczasowy, opieki, blok, wieżowiec...
• Karta Pracy. Cz. 1, s.70
Rysowanie pod każdym zdjęciem przedmiotu (rośliny, zwierzęcia), którego nazwa rozpoczyna się taką samą
głoską jak nazwa zdjęcia.
• Łączenie pierwszych głosek z nazw zdjęć. Podawanie nazwy, która powstała.
1. Karta pracy, cz. 1, s. 71.
• Oglądanie zdjęć różnych domów; nazywanie ich i porównywanie; zwrócenie uwagi na różnice w zabudowie
miast i wsi.
2. Ćwiczenia grafomotoryczne
Małe domy i duże domy.
Dzieci
rysują
w powietrzu i na dywanie mały dom oraz duży dom: według własnych pomysłów, różnymi
częściami ciała, np.: ręką, łokciem, stopą...
Ćwiczenia poranne – zestaw nr IX.
Dzieci tworzą dwa koła współśrodkowe, wolno maszerują po ich obwodach ze zmianą kierunku ruchu.
II
Zabawy przy piosence
Maluję wielki dom.
1. Ćwiczenie reakcji na przerwę w muzyce –
Wróć do swojego koła.
Dzieci tworzą czteroosobowe koła, które poruszają się przy akompaniamencie szybkim; zmiana
akompaniamentu na wolny jest sygnałem do swobodnego spaceru po sali; ponowne pojawienie się
akompaniamentu szybkiego zaprasza dzieci do utworzenia kół, takich jak na początku zabawy.
2. Słuchanie piosenki
Maluję wielki dom
(sł. i muz. K. Gowik).
I.
Maluję wielki dom. Ściany ma, okna ma, dach czerwony.
A przed domem koty dwa, a w ogródku: mama i ja!
Ref.:
Serduszka biją nam jak żywe: puk, puk, puk, puk.
Mój dom po prostu jest prawdziwy, bezpiecznie jest tu.
II.
Nad domem słońce lśni, ptaki dwa lecą gdzieś nad chmurami.
Tata z bratem w piłkę gra, a w ogródku: mama i ja!
Ref.:
Serduszka biją...
III.
Za domem rośnie las, pośród drzew idzie jeż i sarenka.
Babcia koszyk grzybów ma, a w ogródku: mama i ja!
Ref.:
Serduszka biją...
IV.
Już dom gotowy mam! Taki dom, duży dom dla rodzinki.
Dziadek jeszcze niesie psa, a w ogródku: mama i ja!
Ref.:
Serduszka biją...
3. Rozmowa na temat piosenki. Określenie tempa i nastroju.
4. Zabawa rytmiczna
Serduszka biją nam jak żywe.
Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Kiedy usłyszą melodię refrenu, zatrzymują się, rytmicznie klaszczą i
wypowiadają tekst:
serduszka biją nam jak żywe: puk, puk, puk, puk.
5. Zabawa rozwijająca szybką reakcję na zmienny akompaniament –
Dzieci, do domu!
6. Plastelinowy dom
– wylepianka z plasteliny na opakowaniu z płyty CD.
Wykonanie pracy plastycznej.
• Zaproponowanie wykonania domu z plasteliny.
• Zaprezentowanie przez nauczyciela sposobu wałkowania i modelowania poszczególnych elementów domu
oraz jego otoczenia.
• Naklejenie ich na przezroczystą stronę pudełka po płycie CD.
7. Poszukiwanie przez dzieci odpowiedzi na pytanie
Co to jest dom? –
zapisywanie propozycji wokół hasła
Dom to...
napisanego na kartonie.
8. Ćwiczenia słuchowe
W domu
– reagowanie ustalonym ruchem w momencie usłyszenia słowa
dom
w
wierszu M. Brykczyńskiego.
Pewna myszka, po kryjomu, Założyła
dom
w mym
domu,
Przy czym, całkiem nie na żarty,
Prowadziła
dom
otwarty.
Chociaż miała
dom
na głowie,
Zaprosiła krewnych mrowie,
Powtarzając byle komu:
– Czuj się jak u siebie w
domu.
Nieraz, pragnąc trochę ciszy,
Chciałem
dom
wymówić myszy,
Ale ona, strasząc gości,
Trzęsła
domem
bez litości
I, choć spokój jest mi drogi,
Postawiła
dom
na nogi.
Odtąd więc, by było prościej,
Jestem w
domu
tylko gościem.
9. Próby interpretacji przez dzieci powiedzeń występujących w utworze:
prowadzić dom otwarty; mieć dom
na głowie; czuć się jak u siebie w domu; wymówić komuś dom; trząść całym domem; postawić dom na
nogi; być gościem w domu.
10. Wprowadzenie litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
1.
2.
3.
4.
Co robi krawcowa?
Czego potrzebuje do pracy krawcowa?
Gdyby krawcowej rozsypały się igły, to jak łatwo mogłaby je zebrać?
Czy znacie inne igły? (Ma je sosna, mają inne drzewa iglaste; są przy strzykawce).
Dzielenie słowa
igła
na sylaby.
Dzielenie słowa
igła
na głoski.
Co słyszycie na początku słowa
igła?
Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską
i
(imbryk,
irys, imadło...),
kończących się tą
głoską (ślimaki,
wargi, nogi...)
i mających ją w środku (miś,
lizak, bilet...).
Z ilu głosek składa się słowo
igła?
Budowanie schematu słowa
igła.
Pokaz litery
i:
małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Umieszczenie kartoników z literami:
i, I, a
pod schematami słów
igła, Iga.
Ćwiczenia w zeszycie
Nauka czytania, pisania, liczenia,
s. 7.
Dzielenie słowa
igły
na głoski – podział prostokąta pod rysunkiem na tyle części, z ilu głosek składa się
nazwa.
Kolorowanie liter
i, I
na wybrany kolor.
Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego
– i
jako spójnik.
Rozwiązywanie rebusów.
Pisanie liter
i, I
po śladach.
Ćwiczenia w zeszycie
Nauka czytania, pisania, liczenia,
s. 37.
Pokaz prawidłowego kreślenia liter
i
przez nauczyciela.
Kreślenie liter
i, I
w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi lub koleżanki.
Samodzielne pisanie liter
i, I.
Rysowanie pod każdym zdjęciem przedmiotu (rośliny, zwierzęcia), którego nazwa rozpoczyna się taką samą
głoską jak nazwa zdjęcia.
• Łączenie pierwszych głosek z nazw zdjęć. Podawanie nazwy, która powstała.
KONIEC!
Analiza i synteza słuchowa słowa
igła.
Dzień 2. Różne domy
I
1. Zabawa
Imię i głoska.
Dzieci siedzą w kole. Kolejno wymieniają swoje imiona. Określają pierwszą głoskę w imieniu (kto potrafi, dzieli
imię na głoski). Podają nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które się tą głoską rozpoczynają.
2. Układanie swojego imienia z rozsypanki literowej (z wzorem lub bez – do wyboru).
Liczenie, z ilu liter składają się imiona. Wskazywanie osoby mającej najdłuższe imię i tej, której imię jest
najkrótsze.
3. Karta pracy, cz. 1, s. 72.
Kończenie rysunków według wzoru. Określanie, gdzie znajdują się przedstawione na nich przedmioty względem
siebie.
Odszukiwanie wyrazu
dom
wśród podanych wyrazów. Podkreślanie go.
Zabawa dydaktyczna
Różne domy.
1. Rozmowa na temat budowy domów.
Co musimy mieć, aby wybudować dom? (Projekt, materiały, pieniądze…).
Kto wykonuje projekty domów? (Architekt).
Czy domy budowano zawsze z tych samych materiałów?
(Nauczyciel pomaga, wyjaśniając, że dawno, dawno temu domy lepiono z gliny, potem wykorzystywano drewno
(zresztą do dzisiaj niektórzy ludzie budują domy drewniane), następnie cegły, a teraz wykorzystuje się
gotowe, betonowe elementy).
• Wymienianie etapów budowy domów (projekt, zebranie materiałów, wykopy, budowa, wykańczanie
wnętrza).
Moja rodzina, mój dom
– rysowanie scen realnych. KREDKI
1. Ćwiczenia w książce, s. 26.
• Czytanie całościowe wyrazu
dom.
Przedstawienie rodziny, która znajduje się na obrazku.
• Oglądanie obrazka. Odpowiadanie na pytania.
Co robi mama Ani i Kuby? Co robi ich tata?
Jak wygląda ich dom? Jak wyglądają wasze domy?
Narysujcie swoją rodzinę na tle domu.
• Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence
Ojciec Wirgiliusz
(przewodnik, cz. 1, s. 109).
Oglądanie rysunku (przekroju) domku piętrowego.
Wskazywanie części domu: piwnicy, parteru, pierwszego piętra i strychu. Określanie, co się znajduje w piwnicy,
co – na parterze, co – na pierwszym piętrze, a co na strychu.
1. Rozmowa na temat sytuacji zagrażających bezpieczeństwu dzieci w domu.
Czego nie powinniście robić w domu?
Podanie przez dzieci przykładów sytuacji z własnego doświadczenia, grożących niebezpieczeństwem w domu
(wpuszczanie nieznajomych pod nieobecność dorosłych w domu, włączanie urządzeń elektrycznych do
kontaktu przez dzieci, wchodzenie na meble, granie w piłkę, rzucanie przedmiotami, skakanie na
wersalce…).
2. Zabawy z wykorzystaniem krzesełek.
Nauczyciel mówi, że na pewno w każdym domu są krzesła i dzieci mogą wykonywać w domu takie ćwiczenia,
jakie pokaże.
Każde dziecko dostaje jeden fragment gazety, który zgniata prawą ręką, potem lewą ręką (pokazuje nauczyciel
stojący tyłem) i, na końcu, obiema rękami. Tak przygotowane papierowe kule dzieci układają względem
krzesełka w pozycjach określonych przez nauczyciela, np. pod krzesełkiem, na krzesełku, z prawej strony
krzesełka, z lewej strony krzesełka. Na końcu kładą papierowe kule na krzesełkach, zdmuchują ją i wrzucają
do przygotowanego kosza.
3. Karta pracy, cz. 1, s. 73.
Rysowanie szlaczków po śladach. Dla chętnych – rysowanie samodzielne.
KONIEC!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin