SCENARIUSZ LISTOPAD TYDZIEN 1.docx

(36 KB) Pobierz

Listopad

Tydzień I: Domy i domki

Dzień 1. Co to jest dom?

I

• Rytmizowanie tekstu:

Chociaż domek trochę ciasny, ale dobry, bo nasz własny.

 

• Poszukiwanie jak największej liczby określeń domów; wyjaśnianie ich, np. jednorodzinny, wie­lorodzinny, dla ptaków, kempingowy, bliźniak, wczasowy, opieki, blok, wieżowiec...

 

Karta Pracy. Cz. 1, s.70

Rysowanie pod każdym zdjęciem przedmiotu (rośliny, zwierzęcia), którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską jak nazwa zdjęcia.

• Łączenie pierwszych głosek z nazw zdjęć. Podawanie nazwy, która powstała.

 

1. Karta pracy, cz. 1, s. 71.

• Oglądanie zdjęć różnych domów; nazywanie ich i porównywanie; zwrócenie uwagi na różnice w zabudowie miast i wsi.

 

2. Ćwiczenia grafomotoryczne Małe domy i duże domy.

Dzieci rysują w powietrzu i na dywanie mały dom oraz duży dom: według własnych pomysłów, różnymi częściami ciała, np.: ręką, łokciem, stopą...

Ćwiczenia poranne – zestaw nr IX.

Dzieci tworzą dwa koła współśrodkowe, wolno maszerują po ich obwodach ze zmianą kierunku ruchu.

II

Zabawy przy piosence Maluję wielki dom.

1. Ćwiczenie reakcji na przerwę w muzyce – Wróć do swojego koła.

Dzieci tworzą czteroosobowe koła, które poruszają się przy akompaniamencie szybkim; zmiana akompaniamentu na wolny jest sygnałem do swobodnego spaceru po sali; ponowne pojawienie się akompaniamentu szybkiego zaprasza dzieci do utworzenia kół, takich jak na początku zabawy.

 

2. Słuchanie piosenki Maluję wielki dom (sł. i muz. K. Gowik).

I. Maluję wielki dom. Ściany ma, okna ma, dach czerwony.

A przed domem koty dwa, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją nam jak żywe: puk, puk, puk, puk.

Mój dom po prostu jest prawdziwy, bezpiecznie jest tu.

II. Nad domem słońce lśni, ptaki dwa lecą gdzieś nad chmurami.

Tata z bratem w piłkę gra, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją...

III. Za domem rośnie las, pośród drzew idzie jeż i sarenka.

Babcia koszyk grzybów ma, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją...

IV. Już dom gotowy mam! Taki dom, duży dom dla rodzinki.

Dziadek jeszcze niesie psa, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją...

3. Rozmowa na temat piosenki. Określenie tempa i nastroju.

 

4. Zabawa rytmiczna Serduszka biją nam jak żywe.

Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Kiedy usłyszą melodię refrenu, zatrzymują się, ryt­micznie klaszczą i wypowiadają tekst: serduszka biją nam jak żywe: puk, puk, puk, puk.

5. Zabawa rozwijająca szybką reakcję na zmienny akompaniament – Dzieci, do domu!

 

6. Plastelinowy dom – wylepianka z plasteliny na opakowaniu z płyty CD.

Wykonanie pracy plastycznej.

• Zaproponowanie wykonania domu z plasteliny.

• Zaprezentowanie przez nauczyciela sposobu wałkowania i modelowania poszczególnych elementów domu oraz jego otoczenia.

• Naklejenie ich na przezroczystą stronę pudełka po płycie CD.

 

7. Poszukiwanie przez dzieci odpowiedzi na pytanie Co to jest dom? – zapisywanie propozycji wokół hasła Dom to... napisanego na kartonie.

 

8. Ćwiczenia słuchowe W domu – reagowanie ustalonym ruchem w momencie usłyszenia słowa dom w wierszu M. Brykczyńskiego.

Pewna myszka, po kryjomu, Założyła dom w mym domu,

Przy czym, całkiem nie na żarty,

Prowadziła dom otwarty.

Chociaż miała dom na głowie,

Zaprosiła krewnych mrowie,

Powtarzając byle komu:

– Czuj się jak u siebie w domu.

Nieraz, pragnąc trochę ciszy,

Chciałem dom wymówić myszy,

Ale ona, strasząc gości,

Trzęsła domem bez litości

I, choć spokój jest mi drogi,

Postawiła dom na nogi.

Odtąd więc, by było prościej,

Jestem w domu tylko gościem.

 

9. Próby interpretacji przez dzieci powiedzeń występujących w utworze: prowadzić dom otwarty; mieć dom na głowie; czuć się jak u siebie w domu; wymówić komuś dom; trząść całym domem; postawić dom na nogi; być gościem w domu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Wprowadzenie litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

1.       Co robi krawcowa?

2.       Czego potrzebuje do pracy krawcowa?

3.       Gdyby krawcowej rozsypały się igły, to jak łatwo mogłaby je zebrać?

4.       Czy znacie inne igły? (Ma je sosna, mają inne drzewa iglaste; są przy strzykawce).

Analiza i synteza słuchowa słowa igła.

Dzielenie słowa igła na sylaby.

Dzielenie słowa igła na głoski.

Co słyszycie na początku słowa igła?

Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską i (imbryk, irys, imadło...), kończących się tą głoską (ślimaki, wargi, nogi...) i mających ją w środku (miś, lizak, bilet...).

Z ilu głosek składa się słowo igła?

 

Budowanie schematu słowa igła.

 

Pokaz litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Umieszczenie kartoników z literami: i, I, a pod schematami słów igła, Iga.

Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 7.

Dzielenie słowa igły na głoski – podział prostokąta pod rysunkiem na tyle części, z ilu głosek składa się nazwa.

Kolorowanie liter i, I na wybrany kolor.

Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego – i jako spójnik.

Rozwiązywanie rebusów.

Pisanie liter i, I po śladach.

 

Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 37.

Pokaz prawidłowego kreślenia liter i przez nauczyciela.

Kreślenie liter i, I w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi lub koleżanki.

Samodzielne pisanie liter i, I.

 

Rysowanie pod każdym zdjęciem przedmiotu (rośliny, zwierzęcia), którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską jak nazwa zdjęcia.

• Łączenie pierwszych głosek z nazw zdjęć. Podawanie nazwy, która powstała.

KONIEC!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień 2. Różne domy

I

1. Zabawa Imię i głoska.

Dzieci siedzą w kole. Kolejno wymieniają swoje imiona. Określają pierwszą głoskę w imieniu (kto potrafi, dzieli imię na głoski). Podają nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które się tą głoską rozpoczynają.

 

2. Układanie swojego imienia z rozsypanki literowej (z wzorem lub bez – do wyboru).

Liczenie, z ilu liter składają się imiona. Wskazywanie osoby mającej najdłuższe imię i tej, której imię jest najkrótsze.

 

3. Karta pracy, cz. 1, s. 72.

Kończenie rysunków według wzoru. Określanie, gdzie znajdują się przedstawione na nich przedmioty względem siebie.

Odszukiwanie wyrazu dom wśród podanych wyrazów. Podkreślanie go.

 

Zabawa dydaktyczna Różne domy.

1. Rozmowa na temat budowy domów.

Co musimy mieć, aby wybudować dom? (Projekt, materiały, pieniądze…).

Kto wykonuje projekty domów? (Architekt).

Czy domy budowano zawsze z tych samych materiałów?

 

(Nauczyciel pomaga, wyjaśniając, że dawno, dawno temu domy lepiono z gliny, potem wy­korzystywano drewno (zresztą do dzisiaj niektórzy ludzie budują domy drewniane), następnie cegły, a teraz wykorzystuje się gotowe, betonowe elementy).

• Wymienianie etapów budowy domów (projekt, zebranie materiałów, wykopy, budowa, wy­kańczanie wnętrza).

 

Moja rodzina, mój dom – rysowanie scen realnych. KREDKI

 

1. Ćwiczenia w książce, s. 26.

• Czytanie całościowe wyrazu dom. Przedstawienie rodziny, która znajduje się na obrazku.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin