Johann Joachim Winckelmann - Dzieje sztuki starożytnej.pdf

(80958 KB) Pobierz
KLASYCY
TEORII
I
HISTORII
SZTUKI
Johann
Joachim
Johann
Joachim
WINCKELMANN
Dzieje
sztuki
starożytnej
opracowanie
Wojciech
Bałus
tłumaczenie
Tadeusz
Zatorski
Kraków
Podręcznik
akademicki
dotowany
przez
Ministra
Nauki
i
Szkolnictwa
Wyższego
Tytuł
oryginału
Geschichte
der
Kunst
des
Alterthums,
Dresden
1
764,
Aufl.
I
Biblioteka
Narodowa
Warszawa
30001015736367
30001015736367
©
Copyright
for
this
edition
by
Towarzystwo
Autorów
i
Wydawców
Prac
Naukowych
UNIVERSITAS,
Kraków
2012
©
Copyright
for
the
Polish
translation
by
Tadeusz
Zatorski
and
Towarzystwo
Autorów
i
Wydawców
Prac
Naukowych
UNIVERSITAS,
Kraków
2012
ISBN
97883-242-2230-8
TAiWPN
UNIVERSITAS
Weryfikacja
tekstów
greckich
i
łacińskich
Ireneusz
Ptaszek
Opracowanie
redakcyjne
Wanda
Lohman
Projekt
okładki
i
stron
tytułowych
Ewa
Gray
*BN*
www.universitas.com.pl
2013
E
SPIS
TREŚCI
Wojciech
Bałus,
Nowy
systemat
wiedzy....................
XIII
DZIEJE
SZTUKI
STAROŻYTNEJ
Przedmowa.........................................................................
7
CZĘŚĆ
PIERWSZA
Badanie
sztuki
ze
względu
na
jej
istotę
I.
O
początkach
sztuki
i
przyczynach
jej
różnorodności
u
ludów.......
21
21
21
21
22
23
23
Ustęp
pi
er
wszy..............................................................................
1.
Ogólna
koncepcja
niniejszych
Dziejów.........................................
2.
Początki
sztuki
tożsame
z
początkami
rzeźbiarstwa....................
3.
Podobne
jej
początki
u
różnych
ludów...........................................
4.
Jej
starożytne
dzieje
w
Egipcie.....................................................
5.
Późniejsza
ale
pierwotna
sztuka
u
Greków.
Kamienie
i
kolumny
pierwszymi
wizerunkami............................
6.
Stopniowe
formowanie
postaci
przez
nasadzenie
głowy..............
7.
Przez
zaznaczenie
płci...................................................................
8.
Przez
uformowanie
nóg,
którego
dokonał
Dedal..........................
9.
Wzajemne
podobieństwo
pierwszych
postaci
tworzonych
przez
Egipcjan,
Etrusków
i
Greków.............................................
10.
Większe
prawdopodobieństwo,
że
sztukę
Grecy
przejęli
od
Fenicjan,
nie
zaś
od
Egipcjan
.......................................................
-V-
24
24
25
25
26
11.
Podobny
obyczaj
opatrywania
postaci
inskrypcjami,
praktykowany
wśród
trzech
wzmiankowanych
ludów..................
26
12.
Wyjaśnienie
podobieństwa
między
najstarszymi
posągami
egipskimi
i
greckimi.........................................................................
27
13.
Właściwości
najstarszego
stylu
rysunku........................................
28
Ustęp
drugi.............................................................................................
1.
Pierwsze
tworzywo
artystów;
glina
................................................
2.
Malowane
naczynia
z
gliny.............................................................
3.
Drugi
rodzaj
figur,
z
drewna............................................................
4.
Z
kości
słoniowej...............................................................................
5.
Później
z
kamienia,
i
to
najpierw
z
właściwego
każdemu
krajowi
................................
6.
Z
marmuru
-
początkowo
tylko
kończyny
posągów.
O
statuach
malowanych
.................................................................
7.
Z
brązu...............................................................................................
8.
O
sztuce
rytowania
w
kamieniu
......................................................
28
28
29
30
31
32
33
34
35
Ustęp
t
r
z
e
c
i.
O
przyczynach
różnorodności
sztuki
u
ludów................
36
1.
Wpływ
klimatu
na
kompleksję
.......................................................
36
A.
Ogólnie
36.
-
B.
I
na
narządy
mowy
37.
-
C.
Kompleksja
Egipcjan
38.
-
D.
Greków
i
Italczyków
38.
-
E.
Kompleksja
piękna
pod
cieplejszym
niebem
39.
-
F.
Wyjątkowe
piękno
Greków
40.
-
G.
Jego
szczególny
dowód
41
2.
Wpływ
nieba
na
sposób
myślenia
...................................................
A.
Narodów
Wschodu
i
Południa
41.
-
B.
Greków.
42.
-
C.
Różnorodność
wychowania,
ustroju
i
rządów
u
poszczególnych
ludów
43.
-
D.
Greków
43.
-
E.
Rzymian.
44.
-
F.
Uzdolnienia
artystyczne
Anglików
44.
-
G.
Uściślenie
tych
uwag
45
II.
O
sztuce
u
Egipcjan,
Fenicjan
i
Persów.................................................
41
46
1.
O
sztuce
u
Egipcjan...................................................................
46
1.
Przyczyny
powstania
sztuki
u
Egipcjan..........................................
46
A.
W
ich
kompleksji
46.
-
B.
W
ich
sposobie
czucia
i
myślenia,
w
ich
prawach,
obyczajach
i
religii
48.
-
C.
W
sposobie
traktowania
artystów
50.
-
D.
W
wiedzy
twórców
51
2.
O
stylu
sztuki
Egipcjan
...................................................................
52
A.
Styl
starszy
52.
-
B.
O
następującym
bezpośrednio
po
pierwszym
oraz
późniejszym
stylu
sztuki
egipskiej
64.
-
C.
O
naśladowaniu
dzieł
egipskich
za
cesarza
Hadriana
66
-VI-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin