Urszula Jarecka - Niezamierzone konsekwencje rozwoju technologii w kulturze wizualnej.pdf

(7681 KB) Pobierz
U R S Z U L A
J A R E C K A
Niezamierzone
konsekwencje
rozwoju technolo
gii
kulturze
w
wizualnej
ictwo
Wydawn
Instytutu cjologii
i So
Filozofii
ii
Akadem
Polskiej
Nauk
rcin.org.pl
URSZULA
JARECKA
Niezamierzone
konsekwencje
rozwoju
technologii
kulturze
w
wizualnej
Wydawnictwo IFiS PAN
Warszawa 2018
rcin.org.pl
Praca sfinansowana w ramach projektu badawczego z dotacji
podmiotowej na rok 2017
Recenzent
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Kazimierz Krzysztofek
Projekt okładki
Andrzej
Łubniewski
Na okładce wykorzystano zdjęcie autorki książki The Netherlands
Institute for Sound and Vision w holenderskim Hilversun
Redaktor prowadzący
Elżbieta Morawska
Copyright © by Urszula Jarecka and Wydawnictwo IFiS PAN
ISBN 978-83-7683-169-5
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Żadna
część niniejszej publikacji nie może być reprodukowana,
przechowywana jako
źródło
danych i przekazywana w jakiejkolwiek
formie zapisu bez pisemnej zgody posiadacza praw.
Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
00-330 Warszawa, ul. Nowy
Świat
72
e-mail: publish@ifispan.waw.pl
księgarnia internetowa: www.ifispan.pl
rcin.org.pl
Spis treści
Wstęp ...................................................................................................................
Rozdział 1. Kultura konwergencji XXI wieku. Konteksty prze-
mian medialnych
...........................................................................................
Antynomie kulturowe .......................................................................
Kultura konwergencji ........................................................................
Multi, mega, maks ...............................................................................
Multitematyczność w kulturze konwergencji .............................
Rozdział 2. Wizualny smog. Niezamierzone konsekwencje roz-
woju technologii w kulturze konwergencji XXI wieku
...................
Niezamierzone konsekwencje rozwoju technologii w kultu-
rze XXI wieku .......................................................................................
Zanieczyszczenie
światłem
jako nieoczekiwany efekt rozwo-
ju technologii ........................................................................................
Ekologia mediów: zanieczyszczenia wizualne ...........................
„Na potem…” Konsekwencje nadmiaru wizualnego .................
Utrata ciągłości kulturowej jako jedna z  niezamierzonych
konsekwencji rozwoju technologii? ...............................................
Rozdział 3. Obrazy w mediach: etyka w warunkach cyfrowego
nadmiaru
..........................................................................................................
Kodeks amatora: etyka w warunkach cyfrowego nadmiaru ...
Oryginalność jako „ofiara” w  plagiatogennym
środowisku
obrazów ................................................................................................. 116
Kompetencje medialne, konieczność edukacji medialnej ....... 121
Rozdział 4. Niezamierzone konsekwencje rozwoju fototechno-
logii. Kontekst pracy fotografików i fotoreporterów
....................... 127
„Sprzęt pomaga”. Warsztat pracy reporterskiej i  artystycz-
nej ............................................................................................................ 130
91
92
77
54
61
71
53
53
23
23
29
40
45
7
Perspektywa oficjalnych mediów. Tabloidyzacja ....................... 101
5
rcin.org.pl
Zawód: fotodokumentalista. Znikająca profesja? ...................... 136
Fotografowie w świecie konsumpcji: nowy układ rynku ........ 145
Rozdział 5. Zagubieni w gąszczu obrazów. Retoryka nadmiaru
157
Tania, ogólnodostępna fotografia i galerie internetowe .......... 158
„Całkowicie opisany
świat”
.............................................................. 179
Z daleka, wysoka i bardzo wysoka. Fotodokumentacja elitar-
na, aerofotografia ............................................................................... 198
Rozdział 6. „Socjologia artystyczna” – ku rozumieniu
świata
..... 203
Narodzona z tęsknoty… ...................................................................... 203
Wartość fototechnologii, wartość sztuki fotografii ..................... 206
Fotografia z natury swej socjologiczna ......................................... 216
Socjologia artystyczna – wybrane projekty .................................. 221
Rozdział 7. Miasto jako megamedium. Wizualna tożsamość
miasta: dekoracje i smog wizualny
........................................................ 233
Potrzeba estetyzacji. Obrazy malowane
światłem
.................... 237
Miejskie gry wizualne:
łódzkie
murale .......................................... 244
Miejskie obrazy: szata dekoracyjna, informacyjna i wizual-
ny smog .................................................................................................. 254
Zakończenie....................................................................................................... 263
Bibliografia ....................................................................................................... 267
Spis fotografii i rysunków wykorzystanych w pracy ........................... 285
Aneks .................................................................................................................. 289
Indeks nazwisk ................................................................................................ 291
rcin.org.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin