Wychowanie do życia w rodzinie - program nauczania dla klasy 3.pdf

(303 KB) Pobierz
Wędrując
KU
dorosłości
Teresa Król
p Ro g R a m
n au c z a n i a
Wychowanie do życia w rodzinie
dla uczniów klasy 3 liceum, technikum
oraz szkoły branżowej I stopnia
Wydawnictwo Rubikon 2021
© Copyright 2021 by Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia
Rubikon
Adiustacja i korekta: Anna Kowalska
Projekt graficzny i skład: Marcin Nowak
ISBN: 978-83-65217-61-5
Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon
ul. Na Leszczu 17, 30-376 Kraków
tel. 12 398 18 43, fax. 12 398 18 44
www.KsiegarniaRubikon.pl
REGON 351450547, NIP 944-147-11-82
Spis treści
Lekcja 1
Lekcja 2
Lekcja 3/4
Lekcja 5
Lekcja 6/7
Lekcja 8
Lekcja 9
Lekcja 10
Lekcja 11/12
Lekcja 13/14
Lekcja 15
Lekcja 16
Lekcja 17/18
Lekcja 19
Mój rozwój – moja odpowiedzialność
Z myślą o małżeństwie
Narzeczeństwo – czas najważniejszych decyzji
(lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Małżeństwo – zadanie na całe życie
W rodzinnym kręgu
(lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)
Najwyższa wartość – życie
Miejsce dziecka w rodzinie
Tradycja – przeżytek czy wartość
Co pomaga rodzinie?
(lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)
Co szkodzi rodzinie?
(lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)
Konflikty i trudne sytuacje w rodzinie
Gdy rodzinie trzeba pomóc
Zaplątani w sieci. O mediach
(lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)
Moje życie w moich rękach
4
„Wędrując ku dorosłości” – Program nauczania WDŻ dla klasy 3
Wstęp
Wychowanie do życia w rodzinie
w klasie III – regulacje prawne
1. Rozporządzenia dotyczące
sposobu realizacji
• Sposób realizacji zajęć określa rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca
2017 r. zmieniające rozporządzenie w spra-
wie sposobu nauczania szkolnego oraz zakres
treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym
człowieka, o zasadach świadomego i odpowie-
dzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny,
życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środ-
kach świadomej prokreacji zawartych w podsta-
wie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U.
z dnia 9 czerwca 2017 r. poz. 1117).
Paragraf 1 ust. 2 otrzymał brzmienie:
„Zajęcia są realizowane w klasach 4-8 szkoły
podstawowej i szkołach ponadpodstawowych:
branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III
liceum ogólnokształcącego i w klasach I–III
technikum, dla dzieci i młodzieży, publicz-
nych i niepublicznych o uprawnieniach szkół
publicznych”.
Zmiany nie dotyczą liczby godzin przeznaczo-
nych na realizację lekcji WDŻ.
• Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 12 sierpnia
1999 r. z późn. zm. nauczyciel realizuje w każ-
dej klasie liceum, technikum i branżowej szko-
ły I stopnia po 19 godzin wychowania do życia
w rodzinie: 9 godzin z całym zespołem kla-
sowym oraz po 5 godzin z grupą dziewcząt
i chłopców (uczeń uczestniczy w 14 godzinach
zajęć).
Zapis na świadectwie szkolnym uczestnictwa
uczniów na zajęciach WDŻ
Skreślony w rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 19 lipca 2002 r. para-
graf 4 ustęp 4 o odnotowaniu na świadectwie
szkolnym uczestnictwa uczniów na zajęciach
WDŻ został przywrócony
rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwiet-
nia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów
państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U.
z dnia 18 maja 2018 r. poz. 939, załącznik 1
p. 11. niniejszego rozporządzenia)
w brzmieniu:
Udział uczniów w zajęciach wychowania do
życia w rodzinie na świadectwach szkolnych
i w arkuszach ocen odnotowuje się części „Inne
zajęcia”. W miejscu przeznaczonym na wpisa-
nie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio
„uczestniczył lub uczestniczyła”
2. Podstawa programowa dla
szkół ponadpodstawowych
Ujednolicona podstawa programowa dla szkół
ponadpodstawowych obowiązuje na mocy dwóch
rozporządzeń:
Pierwsze rozporządzenie odnosi się do czterolet-
niego liceum ogólnokształcącego Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie
podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
liceum ogólnokształcącego, technikum oraz bran-
żowej szkoły II stopnia (Dz. U. z dnia 2 marca
2018 r. poz. 467).
Drugie rozporządzenie odnosi się do szkoły bran-
żowej I stopnia: Rozporządzenie Ministra Eduka-
cji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy pro-
gramowej kształcenia ogólnego dla szkoły podsta-
wowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacz-
nym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjal-
nej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia
ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z dnia 31
sierpnia 2018 r. poz. 1679).
„Wędrując ku dorosłości” – Program nauczania WDŻ dla klasy 3
5
Wychowanie do życia w rodzinie
zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania
ogólne
I. Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjami
rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról
małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością
człowieka i prokreacją; umiejętność podej-
mowania odpowiedzialnych decyzji doty-
czących wyboru drogi życiowej, małżeństwa
i rodziny.
II. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania
problemów związanych z okresem dojrze-
wania, dorastania i wyborem drogi życiowej;
umiejętność świadomego kreowania własnej
osobowości.
III. Uzyskanie lepszego rozumienia siebie i naj-
bliższego otoczenia; umiejętność poszuki-
wania i udzielania odpowiedzi na pytania
o istotę człowieczeństwa, sens, cele i zadania
życiowe.
IV. Przyjęcie pozytywnej postawy wobec życia
ludzkiego, osób niepełnosprawnych i cho-
rych; przygotowanie, na podstawie wiedzy
i wykształconych umiejętności do poszano-
wania godności życia ludzkiego i dojrzałego
funkcjonowania w rodzinie.
V. Znajomość podstawowych zasad postępowa-
nia w sferze ludzkiej płciowości i płodności;
kształtowanie postaw prozdrowotnych, pro-
społecznych i prorodzinnych.
Treści nauczania – wymagania
szczegółowe
I. Rodzina. Uczeń:
1) zna i rozumie konstytucyjnie chronione war-
tości związane z funkcjonowaniem jednost-
ki w społeczeństwie: małżeństwo, rodzina,
macierzyństwo, rodzicielstwo;
2) rozumie, jakie znaczenie ma zawarcie
małżeństwa i jego trwałość dla rozwoju
społeczeństwa;
3) wyjaśnia, na czym polega dojrzałość do
małżeństwa (fizyczna, prawna, psychiczna,
umysłowa, uczuciowa, społeczna, socjalna),
omawia przyczyny niedojrzałości wyboru
małżonka (np. chęć ucieczki z domu, niepla-
nowana ciąża, kwestie materialne);
4) opisuje fundamenty, na których powinno
opierać się dobre małżeństwo;
5) przedstawia wizję swojego małżeństwa, opi-
suje fundamenty, na których powinno się
ono opierać;
6) określa znaczenie zobowiązania podejmowa-
nego podczas aktu zaślubin;
7) odróżnia separację od rozwodu;
8) rozpoznaje typy struktury rodziny: rodzina
wielopokoleniowa, rodzina pełna, rodzina
niepełna, rodzina zrekonstruowana;
9) zna i rozumie funkcje rodziny: prokreacyj-
na, opiekuńcza, wychowawcza, ekonomicz-
na i profilaktyczna oraz ich znaczenie na
poszczególnych etapach rozwoju człowieka;
10) przyswaja wartości i tradycje ważne w rodzi-
nie, w tym wspólne świętowanie, organizacja
i przeżywanie wolnego czasu;
11) rozumie, na czym polega wierność, zaufanie
i dialog w rodzinie; omawia relacje osobowe
w rodzinie, wskazuje czynniki je osłabiające;
12) wyjaśnia miejsce dziecka w rodzinie;
13) wskazuje źródło konfliktów i określa ich
przyczyny; zna sposoby rozwiązywania
konfliktów;
14) zna prawodawstwo dotyczące rodziny;
15) omawia prawa i obowiązki małżonków
rodziców; prawa dziecka oraz obowiązki
państwa wobec rodziny;
16) wie, na czym polega instytucjonalna pomoc
rodzinie w sytuacji: choroby, uzależnienia,
ubóstwa, bezrobocia, zachowań ryzykow-
nych, problemów pedagogicznych, psycho-
logicznych, prawnych.
II. Dojrzewanie. Uczeń:
1) rozpoznaje zmiany fizyczne i psychiczne;
zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju;
2) rozumie i akceptuje kryteria dojrzałości bio-
logicznej, psychicznej i społecznej;
3) zna podstawy higieny okresu dojrzewania;
troszczy się o zdrowie: właściwe odżywianie,
odpowiedni strój, sen i aktywność fizyczna;
4) rozumie, czym jest cielesność, płciowość,
integracja seksualna;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin