Nasze Morze, 2008, nr 4.pdf
(
33729 KB
)
Pobierz
Transportowiec
Auro
- model do sklejania w prezencie!
nasze
Parada Statków Pasażerskich
-
Queen Victoria
'üSCtooamaäi
GteääEGaam
flaaBxeaaijEOafigfrrfiTffli
'Będziemy tu budować statki
- mówi wiceszef Stoczni Gdańsk
^____JL____:______________________
ppjblt lepszy od Dubaju
W®
977173207805604
SUP€RFAST'
Nowy zakup PŻ/V
MASTER,
C/O, 2, 0
B, AB
ÓOSUN, 0/
if F, C/E, 2/ENG, 3/ENG, 4/ENG,
ELI
C
adet
,
motorman
,
wiper
,
pumi
SAN, EL.CADET,
BOSUN
OILER, COOK, STEWARD
PortalMorski.pl
SPAWACZ ELEKTRYCZNY, SPAWACZ GAZOWY, MONTER RUROCIĄGÓW, MONTER KADŁUBÓW OKRĘTOWYCH,
MONTER WYPOSAŻENIA ŚLUSARSKIEGO, MONTER MASZYN I URZĄDZEŃ, MONTER WENTYLACJI. ELEKTRO-
KRĘTOWY, MONTER RUSZTOWAŃ, ŚLUSARZ REMONTOWY, MALARZ KONSERWATOR, OPERATOR
TC R
\r
ÓZKA WIDŁOWEGO, PODDŻWIGNICOWY
Nowy dział w serwisie PortalMorski.pl
If
3
C
315
OD REDAKTORA
www.naszemorze.com.pl
------- -=-^_
Nr 4 (28) Rok fil
ISSN 1895-4812
maritime maga2*ne
MORZE
WYDAWCA
nasze
l
—.
Stocznie otworzą
drogi do świata?
Od 2 do 12 kwietnia w kilku krajach Euro
py, w tym także w Polsce, odbywał się Euro
pejski Tydzień Stoczniowy. Jego organizato
rem w Europie jest Community of European
Shipyards Associations (CESA), a w Polsce -
Związek Pracodawców Forum Okrętowe. My
także - jako wydawca miesięcznika
„Nasze
MORZE” - uczestniczyliśmy w przygotowa
niach do tej imprezy w Polsce.
Przez kilka kwietniowych dni, pod hasłem
„Stocznie otwierają drogi do świata”, w stocz
niach, morskich uczelniach i szkołach okręto
wych wybrzeża, muzeach morskich, placów
kach badawczych i okrętowych odbywały się
dni otwarte, wystawy i spotkania promujące
przemysł okrętowy. Celem było przyciągnię
cie młodzieży do stoczni, zachęcenie jej do
wyboru drogi życiowej związanej z przemy
słem morskim (o tym co działo się podczas
tego Tygodnia napiszemy w następnym wy
daniu
„Naszego
MORZA”).
Z powodu umiarkowanych sukcesów i prze
ciągających się w czasie prywatyzacji stoczni
produkcyjnych w Gdyni w i Szczecinie, tym
razem zrezygnowano z imprezy głównej. Przy
pomnijmy, że przed dwoma laty, podczas ana
logicznego cyklu, taką imprezą była konferen
cja poświęcona przyszłości polskiego przemy
słu okrętowego.
Dlaczego Europa chce promować przemysł
okrętowy? Ponieważ zapędziła się w przysło
wiowy kozi róg. W wielu krajach ograniczono
lub zlikwidowano ten przemysł, pozamykano
stocznie i wiele szkół okrętowych, obniżono
nakłady na szkolnictwo techniczne, morskie
i okrętowe. Towarzyszyła temu swoista spo
łeczna i medialna antypromocja przemysłu
określanego jako 3 x D (dirty, difficult and dan
gerous - brudny, trudny i niebezpieczny). W bo
gatych krajach zachodnich Europejczykom po
prostu nie chce się pracować w stoczniach i za
wodach morskich. Brakuje stoczniowców, ma
rynarzy, specjalistów branżowych. W tych
zawodach wytworzyła się luka pokoleniowa,
której nie ma kim „zapełnić”.
W największej europejskiej grupie stocznio
wej AkerYards średni wieki pracowników to 46
lat, a najliczniejszą grupę stanowią tam osoby
w wieku 55-59 lat. Zatrudnienie w europejskim
przemyśle stoczniowym spadło z ponad 430
tys. w roku 1975 do 137 tys. w roku 2006.
W Polsce zatrudnienie w stoczniach znajduje
„Okrętownictwo i Żegluga
Spółka z o.o.
Prezes zarządu,
Redaktor naczelny:
Grzegorz Landowski
tel. (58) 30712 49
grzegorz.landowski @naszeroorze.corapł
Dyrektor
ds. wydawniczych:
Ilona Mlluszewska
tel. (58) 307 15 54
ilona.miluszewska@na&zemorze.com.pl
Sekretarz redakcji
Czesław Romanowski
tel. (58) 307 16 35
czeslaw. romanowski
@
naszemorze.com.pl
Publicyści:
Tomasz Falba, tel. (58) 307 16 35
tomasz.falba@naszemorze.com.pl
Piotr B. Stareńczak, tel. (58) 307 22 45
piotr.starenczak® naszemorze.com.pl
Sekretariat:
tel. (58) 307 17 90
fax (58) 307 12 56
sekretariat @ naszemorze.com.pl
Adres
wydawnictwa i redakcji:
ul. Na Ostrowiu 1
80-958 Gdańsk
Nr rachunku bankowego:
57 1050 1764 1000 0018 0203 7869
Prenumerata i sprzedaż
numerów archiwalnych:
Tel. (58) 307 15 54
Zamówienia na prenumeratę
krajową przyjmują:
Poczta Polska,
Ruch
SA, Kolporter SA
Oprać, graficzne i DTP:
Sławomir Włodarczyk
Autorzy:
Jakub
Bogucki, Hubert Biemdgarski,
Przemysław
Miller, Tomasz Konopacki,
Adam Woźniczka.
Stale współpracują:
Monika
Jankiewicz - Brzostowska.
Liliana
Giełdon. Jerzy Drzemczewski,
Marian
Lenz, Andrzej Perepeczko.
Marek Twardowski.
Druk:
Drukarnia SPARTAN sp. z o.o.
ul. Poleska 25, 81-321 Gdynia
Redakcja me ponosi odpowiedzialności
za treść ogłoszeń i reklam.
Materiałów me zamówionych nie zwracamy.
Zastrzegamy sobie prawo skracania
i
adiustacji tekstów oraz zmiany ich tytułów,
a także do zamieszczania kopii materiałów
drukowanych w .Naszym Morzu'
i .Budownictwie Okrętowym*
na strome WWW bez dodatkowego
wynagrodzenia.
obecnie ponad 19 tys. osób, w latach 70. było
ich ok. 50 tys.
Europejczycy zeszli na ląd. Chcą mieć stat
ki i zarabiać na transporcie morskim, ale budo
wać je i pływać na nich - niekoniecznie. Ktoś
jednak musi to robić. Tym bardziej, że prze
mysł okrętowy należy do najważniejszych eks
porterów w Unii Europejskiej sprzedając na
bywcom spoza Unii ponad 50 proc. swej pro
dukcji. Koniunktura w tym przemyśle jest taka,
że obecnie nawet stocznie dalekowschodnie
nie dają rady sprostać zamówieniom na budo
wę nowych statków. Bogata Europa sięgnęła
więc po pracowników z Europy biedniejszej,
a także spoza niej. Do stoczni niemieckich, nor
weskich, holenderskich i innych jadą Polacy,
Ukraińcy, Rosjanie. Jadą po wyższy zarobek.
W efekcie w polskich stoczniach brakuje rąk
do pracy.
Europa wymyśliła nową strategię Leader-
SHIP 2015. Chce konkurować z Dalekim
Wschodem, który buduje tanio, poprzez kon
struowanie skomplikowanych technologicznie
statków, których tanio zbudować się nie da.
Przemysł 3 x D. staje się przemysłem Hi-Tech.
Europa się broni. Chce teraz odzyskać w prze
myśle okrętowym to, co na własne życzenie
straciła. W końcu morze — to przyszłość. Tego
nie kwestionuje nikt rozsądny. Czy jeszcze nie
jest na to za późno? Miejmy nadzieję, że nie...
Nakład 3500 egz.
«mii mmmm
Grzegorz.Landowski@naszemorze.com.pl
Nasze
MORZE nr 4 kwiecień 2008
SPIS
treści
MORZE
mar*time magazine
nasze
™
MORSKIE INWESTYCJE
Sopot lepszy od Dubaju
str.
30v
_______________
LUDZIE MORZA
Bezpieczny promień
str.
32
\J
_______________ŚWIAT
Z BLISKA
Tunel pod Bosforem
str.
36
*3
OD REDAKTORA
Stocznie otworzą
drogi do świata?
str.
Będziemy tu budować statki
MORZE PRAWA
Przedstawiciel armatora
str.
38
3
WYDARZENIA
Będziemy tu budować statki
Stocznia bez prezesa
Rybak rybakowi nierówny
Życie pod żaglami
W arktycznym piekle
Za realizowane marzenia
str.
str.
str.
str.
str.
str.
5
9
11
^
\2\]
T4
18
>/
Wyspa w Sopocie
Za kilka lat wizytówką Trójmiasta nie
będzie Skwer Kościuszki w Gdyni, molo
w Sopocie, czy ul. Długa w Gdańsku.
Najbardziej charakterystycznym obiek
tem Wybrzeża ma szansę stać się sztucz
na wyspa na Zatoce Gdańskiej zbudo
wana na granicy Gdańska i Sopotu. Z lą
dem łączyć ją będzie półkilometrowej
długości ciąg komunikacyjny składający
się z trzech elementów. Samochody jeź
dzić będą dołem (3,5 metra nad po
wierzchnią morza), nad nimi spacerować
będą ludzie (na wysokości 8,5 metra)
a jeszcze wyżej (11 metrów nad lustrem
wody) jeździć będzie kolejka na podusz
ce powietrznej.
V___________ -____________________
J
- Jestem prawnikiem, zajmuję się
głównie prawem cywilnym i handlo
wym. Nie pracowałem w przemyśle
okrętowym. Znam jednak dobrze pol
skie realia. Jestem i pracuję w Polsce
jako menedżer od czterech lat. Uczest
niczyłem w tworzeniu grupy ISD w Pol
sce od podstaw. Jestem członkiem rady
nadzorczej ISD Huta Częstochowa,
członkiem zarządu ISD Trade, proku
rentem ISD Polska, dyrektorem depar
tamentu administracyjno-prawnego
ISD Polska no i wiceprezesem Stoczni
Gdańsk. - mówi Igor Jacenko, wicepre
zes Stoczni Gdańsk SA.
\_______________________ -___ 1-------
)
Z WIZYTĄ U...
Woda nie wybacza
str.
20
_________MORZE
OPOWIADAŃ
Meldorau, Meldorau
str.
56
PRZEWODNIK MORSKI
Co, gdzie i kiedy w morskim
świecie? - część 3
str.
26
OBRAZY MORZA
Tadeusz Popiel - piewca tradycji str.
60
MORZE KSIĄŻEK
Od Jagiellonów do U-Bootów
str.
64
\J
.
MORZE FILMÓW
Surfujące pingwiny
str.
65
PROMOCJA
Klimat dla biznesu
MAYDAY znaczy aktywizacja
str.
68
str.
71
Woda nie wybacza
Formoza jest jedną z najbardziej taj
nych grup specjalnych w polskim woj
sku. W intemecie i innych mediach o jej
działalności znaleźć można jedynie bar
dzo skąpe informacje. Nie wiadomo, któ
re są autentyczne, a które wyssane z palca.
- Ze względu na naszą specyfikę,
nie szukamy kontaktu z dziennikarza
mi - mówi kmdr por. Jan Pawłowski,
dowódca Formozy, związany z nią od
ponad dwudziestu lat, jedyny żołnierz
tej jednostki, którego nazwisko mogli
śmy ujawnić w tekście. - Dla
„Naszego
MORZA” zrobiliśmy wyjątek.
V________________ ________________
)
POCZTÓWKA Z MORZA
Pod żaglami
Zawiszy...
\J
str.
40
W dodatku
„Budownictwo Okrętowe":
Nowy zakup PŻM
„Pasażery” przypływają zimą
Żegluga Gdańska towarowa?
Ostatni dla Petera Döhle
Combi Dock II
spłynął na wodę
Bez
Samsona
nie da rady...
str.
2
str.
4
str.
7
str.
8
str.
9
str.
10
__________
ARCHIWUM MORZA
Ważne daty sprzed lat
str.
48
____________
MORZE TAJEMNIC
Mordercy i złodzieje?
\j
str.
50
WSPOMNIENIE „MORZA"
„Morze” nasze „Morze”
str.
54
■■
Nasze
MORZE nr 4 kwiecień 2008
WYDARZENIA
rozmowa miesiąca
- Jak wielu nowych menedżerów
zatrudniono od chwili przejęcia
Stoczni Gdańsk SA przez ISD Polska
i czy są to głównie menedżerowie
z Ukrainy? Pan objął swoje stanowi
sko w grudniu 2007 r.
- Mamy zarówno zupełnie nowych, jak
i „nowych starych” przedstawicieli zarzą
du, czyli osoby wytypowane z lokalnego
środowiska przemysłu okrętowego, zna
jące dobrze Stocznię Gdańsk. Jeżeli cho
dzi o nowych menedżerów pochodzących
z Ukrainy, to jest to 5-6 osób: dyrektor
handlowy, z-ca dyrektora generalnego,
osoba odpowiadająca za nadzór budowy
statków, jeszcze jedna osoba, która od
powiada za zakupy i ja. Będzie jeszcze
prezes.
- Jest Pan wiceprezesem Stoczni
Gdańsk SA. W chwili, gdy rozmawia
my - stanowisko prezesa nie jest jesz
cze obsadzone. Jakie jest pańskie
doświadczenie zawodowe?
- Jestem prawnikiem, zajmuję się
głównie prawem cywilnym i handlowym.
Nie pracowałem w przemyśle okręto
wym. Znam jednak dobrze polskie realia.
Jestem i pracuję w Polsce jako menedżer
od czterech lat. Uczestniczyłem w two
rzeniu grupy ISD w Polsce od podstaw.
Jestem członkiem rady nadzorczej ISD
Huta Częstochowa, członkiem zarządu
ISD Trade, prokurentem ISD Polska, dy
rektorem departamentu administracyjno-
prawnego ISD Polska, no i wiceprezesem
Stoczni Gdańsk.
Nowa Stocznia Gdańsk
Będziemy tu *
budować statki
F t.
P tr
B
Slareńczak
o
io
.
Z Igorem Jacenko, wiceprezesem Stoczni Gdańsk SA, rozmawiają
Miriam Fahey z międzynarodowego tygodnika żeglugowego „Fairplay"
i Piotr B. Stareńczak z
„Naszego
MORZA".
Nasze
MORZE nr 4 kwiecień 2008
Plik z chomika:
anio99ver2.0
Inne pliki z tego folderu:
Nasze Morze, 2008, nr 12.jpg
(67 KB)
Nasze Morze, 2008, nr 12.pdf
(35456 KB)
Nasze Morze, 2008, nr 10.jpg
(61 KB)
Nasze Morze, 2008, nr 10.pdf
(34281 KB)
Nasze Morze, 2008, nr 8.jpg
(72 KB)
Inne foldery tego chomika:
2006
2007
2009
2010
2011
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin