Nasze Morze, 2008, nr 4.pdf

(33729 KB) Pobierz
Transportowiec
Auro
- model do sklejania w prezencie!
nasze
Parada Statków Pasażerskich
-
Queen Victoria
'üSCtooamaäi
GteääEGaam
flaaBxeaaijEOafigfrrfiTffli
'Będziemy tu budować statki
- mówi wiceszef Stoczni Gdańsk
^____JL____:______________________
ppjblt lepszy od Dubaju
977173207805604
SUP€RFAST'
Nowy zakup PŻ/V
MASTER,
C/O, 2, 0
B, AB
ÓOSUN, 0/
if F, C/E, 2/ENG, 3/ENG, 4/ENG,
ELI
C
adet
,
motorman
,
wiper
,
pumi
SAN, EL.CADET,
BOSUN
OILER, COOK, STEWARD
PortalMorski.pl
SPAWACZ ELEKTRYCZNY, SPAWACZ GAZOWY, MONTER RUROCIĄGÓW, MONTER KADŁUBÓW OKRĘTOWYCH,
MONTER WYPOSAŻENIA ŚLUSARSKIEGO, MONTER MASZYN I URZĄDZEŃ, MONTER WENTYLACJI. ELEKTRO-
KRĘTOWY, MONTER RUSZTOWAŃ, ŚLUSARZ REMONTOWY, MALARZ KONSERWATOR, OPERATOR
TC R
\r
ÓZKA WIDŁOWEGO, PODDŻWIGNICOWY
Nowy dział w serwisie PortalMorski.pl
If
3
C
315
OD REDAKTORA
www.naszemorze.com.pl
------- -=-^_
Nr 4 (28) Rok fil
ISSN 1895-4812
maritime maga2*ne
MORZE
WYDAWCA
nasze
l
—.
Stocznie otworzą
drogi do świata?
Od 2 do 12 kwietnia w kilku krajach Euro­
py, w tym także w Polsce, odbywał się Euro­
pejski Tydzień Stoczniowy. Jego organizato­
rem w Europie jest Community of European
Shipyards Associations (CESA), a w Polsce -
Związek Pracodawców Forum Okrętowe. My
także - jako wydawca miesięcznika
„Nasze
MORZE” - uczestniczyliśmy w przygotowa­
niach do tej imprezy w Polsce.
Przez kilka kwietniowych dni, pod hasłem
„Stocznie otwierają drogi do świata”, w stocz­
niach, morskich uczelniach i szkołach okręto­
wych wybrzeża, muzeach morskich, placów­
kach badawczych i okrętowych odbywały się
dni otwarte, wystawy i spotkania promujące
przemysł okrętowy. Celem było przyciągnię­
cie młodzieży do stoczni, zachęcenie jej do
wyboru drogi życiowej związanej z przemy­
słem morskim (o tym co działo się podczas
tego Tygodnia napiszemy w następnym wy­
daniu
„Naszego
MORZA”).
Z powodu umiarkowanych sukcesów i prze­
ciągających się w czasie prywatyzacji stoczni
produkcyjnych w Gdyni w i Szczecinie, tym
razem zrezygnowano z imprezy głównej. Przy­
pomnijmy, że przed dwoma laty, podczas ana­
logicznego cyklu, taką imprezą była konferen­
cja poświęcona przyszłości polskiego przemy­
słu okrętowego.
Dlaczego Europa chce promować przemysł
okrętowy? Ponieważ zapędziła się w przysło­
wiowy kozi róg. W wielu krajach ograniczono
lub zlikwidowano ten przemysł, pozamykano
stocznie i wiele szkół okrętowych, obniżono
nakłady na szkolnictwo techniczne, morskie
i okrętowe. Towarzyszyła temu swoista spo­
łeczna i medialna antypromocja przemysłu
określanego jako 3 x D (dirty, difficult and dan­
gerous - brudny, trudny i niebezpieczny). W bo­
gatych krajach zachodnich Europejczykom po
prostu nie chce się pracować w stoczniach i za­
wodach morskich. Brakuje stoczniowców, ma­
rynarzy, specjalistów branżowych. W tych
zawodach wytworzyła się luka pokoleniowa,
której nie ma kim „zapełnić”.
W największej europejskiej grupie stocznio­
wej AkerYards średni wieki pracowników to 46
lat, a najliczniejszą grupę stanowią tam osoby
w wieku 55-59 lat. Zatrudnienie w europejskim
przemyśle stoczniowym spadło z ponad 430
tys. w roku 1975 do 137 tys. w roku 2006.
W Polsce zatrudnienie w stoczniach znajduje
„Okrętownictwo i Żegluga
Spółka z o.o.
Prezes zarządu,
Redaktor naczelny:
Grzegorz Landowski
tel. (58) 30712 49
grzegorz.landowski @naszeroorze.corapł
Dyrektor
ds. wydawniczych:
Ilona Mlluszewska
tel. (58) 307 15 54
ilona.miluszewska@na&zemorze.com.pl
Sekretarz redakcji
Czesław Romanowski
tel. (58) 307 16 35
czeslaw. romanowski
@
naszemorze.com.pl
Publicyści:
Tomasz Falba, tel. (58) 307 16 35
tomasz.falba@naszemorze.com.pl
Piotr B. Stareńczak, tel. (58) 307 22 45
piotr.starenczak® naszemorze.com.pl
Sekretariat:
tel. (58) 307 17 90
fax (58) 307 12 56
sekretariat @ naszemorze.com.pl
Adres
wydawnictwa i redakcji:
ul. Na Ostrowiu 1
80-958 Gdańsk
Nr rachunku bankowego:
57 1050 1764 1000 0018 0203 7869
Prenumerata i sprzedaż
numerów archiwalnych:
Tel. (58) 307 15 54
Zamówienia na prenumeratę
krajową przyjmują:
Poczta Polska,
Ruch
SA, Kolporter SA
Oprać, graficzne i DTP:
Sławomir Włodarczyk
Autorzy:
Jakub
Bogucki, Hubert Biemdgarski,
Przemysław
Miller, Tomasz Konopacki,
Adam Woźniczka.
Stale współpracują:
Monika
Jankiewicz - Brzostowska.
Liliana
Giełdon. Jerzy Drzemczewski,
Marian
Lenz, Andrzej Perepeczko.
Marek Twardowski.
Druk:
Drukarnia SPARTAN sp. z o.o.
ul. Poleska 25, 81-321 Gdynia
Redakcja me ponosi odpowiedzialności
za treść ogłoszeń i reklam.
Materiałów me zamówionych nie zwracamy.
Zastrzegamy sobie prawo skracania
i
adiustacji tekstów oraz zmiany ich tytułów,
a także do zamieszczania kopii materiałów
drukowanych w .Naszym Morzu'
i .Budownictwie Okrętowym*
na strome WWW bez dodatkowego
wynagrodzenia.
obecnie ponad 19 tys. osób, w latach 70. było
ich ok. 50 tys.
Europejczycy zeszli na ląd. Chcą mieć stat­
ki i zarabiać na transporcie morskim, ale budo­
wać je i pływać na nich - niekoniecznie. Ktoś
jednak musi to robić. Tym bardziej, że prze­
mysł okrętowy należy do najważniejszych eks­
porterów w Unii Europejskiej sprzedając na­
bywcom spoza Unii ponad 50 proc. swej pro­
dukcji. Koniunktura w tym przemyśle jest taka,
że obecnie nawet stocznie dalekowschodnie
nie dają rady sprostać zamówieniom na budo­
wę nowych statków. Bogata Europa sięgnęła
więc po pracowników z Europy biedniejszej,
a także spoza niej. Do stoczni niemieckich, nor­
weskich, holenderskich i innych jadą Polacy,
Ukraińcy, Rosjanie. Jadą po wyższy zarobek.
W efekcie w polskich stoczniach brakuje rąk
do pracy.
Europa wymyśliła nową strategię Leader-
SHIP 2015. Chce konkurować z Dalekim
Wschodem, który buduje tanio, poprzez kon­
struowanie skomplikowanych technologicznie
statków, których tanio zbudować się nie da.
Przemysł 3 x D. staje się przemysłem Hi-Tech.
Europa się broni. Chce teraz odzyskać w prze­
myśle okrętowym to, co na własne życzenie
straciła. W końcu morze — to przyszłość. Tego
nie kwestionuje nikt rozsądny. Czy jeszcze nie
jest na to za późno? Miejmy nadzieję, że nie...
Nakład 3500 egz.
«mii mmmm
Grzegorz.Landowski@naszemorze.com.pl
Nasze
MORZE nr 4 kwiecień 2008
SPIS
treści
MORZE
mar*time magazine
nasze
MORSKIE INWESTYCJE
Sopot lepszy od Dubaju
str.
30v
_______________
LUDZIE MORZA
Bezpieczny promień
str.
32
\J
_______________ŚWIAT
Z BLISKA
Tunel pod Bosforem
str.
36
*3
OD REDAKTORA
Stocznie otworzą
drogi do świata?
str.
Będziemy tu budować statki
MORZE PRAWA
Przedstawiciel armatora
str.
38
3
WYDARZENIA
Będziemy tu budować statki
Stocznia bez prezesa
Rybak rybakowi nierówny
Życie pod żaglami
W arktycznym piekle
Za realizowane marzenia
str.
str.
str.
str.
str.
str.
5
9
11
^
\2\]
T4
18
>/
Wyspa w Sopocie
Za kilka lat wizytówką Trójmiasta nie
będzie Skwer Kościuszki w Gdyni, molo
w Sopocie, czy ul. Długa w Gdańsku.
Najbardziej charakterystycznym obiek­
tem Wybrzeża ma szansę stać się sztucz­
na wyspa na Zatoce Gdańskiej zbudo­
wana na granicy Gdańska i Sopotu. Z lą­
dem łączyć ją będzie półkilometrowej
długości ciąg komunikacyjny składający
się z trzech elementów. Samochody jeź­
dzić będą dołem (3,5 metra nad po­
wierzchnią morza), nad nimi spacerować
będą ludzie (na wysokości 8,5 metra)
a jeszcze wyżej (11 metrów nad lustrem
wody) jeździć będzie kolejka na podusz­
ce powietrznej.
V___________ -____________________
J
- Jestem prawnikiem, zajmuję się
głównie prawem cywilnym i handlo­
wym. Nie pracowałem w przemyśle
okrętowym. Znam jednak dobrze pol­
skie realia. Jestem i pracuję w Polsce
jako menedżer od czterech lat. Uczest­
niczyłem w tworzeniu grupy ISD w Pol­
sce od podstaw. Jestem członkiem rady
nadzorczej ISD Huta Częstochowa,
członkiem zarządu ISD Trade, proku­
rentem ISD Polska, dyrektorem depar­
tamentu administracyjno-prawnego
ISD Polska no i wiceprezesem Stoczni
Gdańsk. - mówi Igor Jacenko, wicepre­
zes Stoczni Gdańsk SA.
\_______________________ -___ 1-------
)
Z WIZYTĄ U...
Woda nie wybacza
str.
20
_________MORZE
OPOWIADAŃ
Meldorau, Meldorau
str.
56
PRZEWODNIK MORSKI
Co, gdzie i kiedy w morskim
świecie? - część 3
str.
26
OBRAZY MORZA
Tadeusz Popiel - piewca tradycji str.
60
MORZE KSIĄŻEK
Od Jagiellonów do U-Bootów
str.
64
\J
.
MORZE FILMÓW
Surfujące pingwiny
str.
65
PROMOCJA
Klimat dla biznesu
MAYDAY znaczy aktywizacja
str.
68
str.
71
Woda nie wybacza
Formoza jest jedną z najbardziej taj­
nych grup specjalnych w polskim woj­
sku. W intemecie i innych mediach o jej
działalności znaleźć można jedynie bar­
dzo skąpe informacje. Nie wiadomo, któ­
re są autentyczne, a które wyssane z palca.
- Ze względu na naszą specyfikę,
nie szukamy kontaktu z dziennikarza­
mi - mówi kmdr por. Jan Pawłowski,
dowódca Formozy, związany z nią od
ponad dwudziestu lat, jedyny żołnierz
tej jednostki, którego nazwisko mogli­
śmy ujawnić w tekście. - Dla
„Naszego
MORZA” zrobiliśmy wyjątek.
V________________ ________________
)
POCZTÓWKA Z MORZA
Pod żaglami
Zawiszy...
\J
str.
40
W dodatku
„Budownictwo Okrętowe":
Nowy zakup PŻM
„Pasażery” przypływają zimą
Żegluga Gdańska towarowa?
Ostatni dla Petera Döhle
Combi Dock II
spłynął na wodę
Bez
Samsona
nie da rady...
str.
2
str.
4
str.
7
str.
8
str.
9
str.
10
__________
ARCHIWUM MORZA
Ważne daty sprzed lat
str.
48
____________
MORZE TAJEMNIC
Mordercy i złodzieje?
\j
str.
50
WSPOMNIENIE „MORZA"
„Morze” nasze „Morze”
str.
54
■■
Nasze
MORZE nr 4 kwiecień 2008
WYDARZENIA
rozmowa miesiąca
- Jak wielu nowych menedżerów
zatrudniono od chwili przejęcia
Stoczni Gdańsk SA przez ISD Polska
i czy są to głównie menedżerowie
z Ukrainy? Pan objął swoje stanowi­
sko w grudniu 2007 r.
- Mamy zarówno zupełnie nowych, jak
i „nowych starych” przedstawicieli zarzą­
du, czyli osoby wytypowane z lokalnego
środowiska przemysłu okrętowego, zna­
jące dobrze Stocznię Gdańsk. Jeżeli cho­
dzi o nowych menedżerów pochodzących
z Ukrainy, to jest to 5-6 osób: dyrektor
handlowy, z-ca dyrektora generalnego,
osoba odpowiadająca za nadzór budowy
statków, jeszcze jedna osoba, która od­
powiada za zakupy i ja. Będzie jeszcze
prezes.
- Jest Pan wiceprezesem Stoczni
Gdańsk SA. W chwili, gdy rozmawia­
my - stanowisko prezesa nie jest jesz­
cze obsadzone. Jakie jest pańskie
doświadczenie zawodowe?
- Jestem prawnikiem, zajmuję się
głównie prawem cywilnym i handlowym.
Nie pracowałem w przemyśle okręto­
wym. Znam jednak dobrze polskie realia.
Jestem i pracuję w Polsce jako menedżer
od czterech lat. Uczestniczyłem w two­
rzeniu grupy ISD w Polsce od podstaw.
Jestem członkiem rady nadzorczej ISD
Huta Częstochowa, członkiem zarządu
ISD Trade, prokurentem ISD Polska, dy­
rektorem departamentu administracyjno-
prawnego ISD Polska, no i wiceprezesem
Stoczni Gdańsk.
Nowa Stocznia Gdańsk
Będziemy tu *
budować statki
F t.
P tr
B
Slareńczak
o
io
.
Z Igorem Jacenko, wiceprezesem Stoczni Gdańsk SA, rozmawiają
Miriam Fahey z międzynarodowego tygodnika żeglugowego „Fairplay"
i Piotr B. Stareńczak z
„Naszego
MORZA".
Nasze
MORZE nr 4 kwiecień 2008
Zgłoś jeśli naruszono regulamin