#
M y ś 1 i i L u d z i e
Filozofia nowożytnai współczesna
W a r s z a w a 1 9 7 4
«tv
M y ś I i i L u d z i e
Michał Hempoliński
Brytgjska
filozofia
analityczna
*
W i e dz a P o w s z e c h n a
^ W ■»
•
%
Obwoluta, oktndkn, kortn tytulowa
KRYSTYNA TARKOWSKA-GRUSZECKA
t
Reclaktor
DOODAN CHEŁSTOWSKI
Rednktor teehnleznyJANINA HAMMER
Korektor
ZDZISLAW BOCHKNSICI
Printed in Poland
PW ,,Wiedza powszocbm\" Wnrazawa l97fl. Wydnnle L Nnktad'3000+297 e82* Obi. 13,75 ark. \vyd., 10 nrk, druk. Pnplerdruk. sat. kL lV. 70 g, ozXl04. Oddano do skl. iU.5.73. Podp.
do dxuku 20*2.l974. Druk ukończono W marcu 1974.
GflqRtachowslde Zaklndy GrafleKne — Czqstochown, AleJn 52Nr znm. 1400 Ccnn zl Z2,— M-02l
PRZEDMOWA
Książka, którą CzyteUiik ma w ręku, nie możebyć uważana za przewodnik po współczesnej filo-zofii brytyjskiej. Zamierza ona jedynie zorientowaćCzy^Uiika w pewnym sposobie uprawiania filo-zofii znanym pod nazwą ,,anaUzy filozoficznej" lub„analizy lingwistycznej". NiójednoUte rozumienie„analizy" oraz programowa rezygnacja z angażo-wania się w rozważania „metafizyczne” i ideolo-giczne wywołały liczne kontrowersje w obrębiei wokół tego prądu filozofii współczesnej. Książkaskłada się z dwóch części: opracowania autorskie-go, zdającego sprawę z głównych problemów, roz-wiązań i dyskusji w obrębie brytyjsldego nurtufilozofii anaUtycznej, oraz z Wyboru pism, nazbytniestety szczupłego i pomyślanego jako zachętadla Czytelnika do samodzielnego sięgnięcia do piś-miennictwa filozofów analitycznych (zob.
0 rafia) K
Niektóre fragmenty części I opracowane zo-stały na podstawie fragmentów mojej książki Pro-
blemy percepcji
Teoria danych zmysłowych
iv brytyjskiej filozofii analitycznej. Przed odda-niem pracy do druku skorzystałem z wielu cen-nych uwag krytycznych doc. Jerzego Pelca i doc.Witolda Marciszewskiego. Pragnę im podziękowaćza trud uważnego przestudiowania maszynopisui szczegółową krytykę.
Niełatwo było zrezygnować z zamieszczeniaw Wyborze pism tłumaczeń tekstów takich auto-rów jak C. D. Broad, J. Wisdom, P. F. Strawson,A. M. Quinton i innych. Zamieścihśmy tyUco je-
f
den niewielki tekst Moore'a. Niektóre ważniejszeteksty Moore'a i Strawsona dostępne są w językupolskim (zob. Bibliografia). Dla J. Wisdoma, C. O.Broada, H. H. Price'a i wielu innych zabrakłomiejsca. Mimo jasnego i wyraźnego stylu filozo-fów analitycznych nie wszystkie partie fragmen-tów zamieszczonych w Wyborze pism. łatwe byłydo przetłumaczenia. Tym bardziej cenne okazałyslę uwagi zgłoszone przez prof. F. Studnicldęgoi doc. W. Marciszewskiego. Ukazanie się tego to-miku jest jednak głównie zasługą wydawnictwa,,Wiedza Powszechna”.
M. HEMPOLlŃSKl
•' ■
• Vi
. ..;· ,:.; vl·-*
■ Λ
ί
• >·' :i4f ψ ' ’·■ ■“ · · ^:&^ ■: **fW%^*K nra
I
J
. ■·. .- r -■ ' 1 ί · -V '■) ^- « ·-
.
'
*4
f i
I. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA FFLOZOFn
ANALITYCZNEJ
1. OLOWNE SZKOLY ANALIZY FILOZOFICZNEJ
Brytyjska filozofia analityczna XX w. powstaław wyniku sprzeciwu wobec wybujałej metafizykiidoaUstyoznej i jako rezultat refleksji nad zada-niami i ‘ metodami uprawiania filozofii. PrzełomXIX i XX w. charakteryzuje się przemożnymwplywem idealizmu F. H. Bradleya z Oksforduna życie umysłowe uniwersytetów brytyjskich.Ogłaszając swą metafizykę wszechobejmującegoAbsolutu, Bradley poddał jednocześnie burzącejkrytyce wszelkie znane twierdzenia religii, zdro-wego rozsądku, nauki i dotychczasowej filozofii.Szczególnie ostro zaatakował logikę formalną i jejpodmiotowo-orzecznikową* teorię zdań. Wedługniego twierdzenia logiki i logiczna struktura ję-zyka nauki, filozofii i zdrowego rozsądku są za-sadniczo wadliwe i prowadzą do nieuchronnychsprzeczności i fałszów..
Opozycję przeciwko idealizmowi zapoczątko-wał G. E. Mooro z Cambridge. Swoim artykułemRefutation of Idealism (Odrzucenie idealizmu)(„Mind", 1903) rozpoczął Moore nie tylko krytykęideaHzmu G. Berkeleya, lecz dal wzór analizy kry-tycznej sposobu filozofowania charakterystycznegodla idealizmu F. H. Bradleya, A. E. Taylora,J. M. E. McTaggarta, J. Royce’a i innych. Głów-nym zadaniem Moore'a byla obrona podstawowychtwierdzeń zdrowego rozsądku przed atakami filo-zofów ideaUstycznych. Twierdzenia ideaUstówuznał Moore za wynik niedokładnej i powierz-chownej, a nąwet zasadniczo błędnej, metody za-stosowanej w rozważaniach filozoficznych.
Jednocześnie Bertrand Russell, także filozofz Cambridge, w swym dziele Principles of
Matheinatics (Zasady matematyki, 1903) wykazał
przekonywająco, jak owocne wyniki daje zastoso-wanie metod logiki matematycznej w analizachzagadnień filozoficznych. Za pomocą udoskonalo-nych później narzędzi analizy, takich jak teoriadeskrypcji i metoda konstrukcji logicznych, opra-cował Russell swą filozofię znaną pod nazwą lo-gicznego atomizmu.
Trzecim wybitnym myślicielem, który obokMoore'a i Russella polożył podwaliny pod calyruch analizy lingwistycznej w naszym stuleciu,był Ludwig Wittgenstein. Bardziej nawet niż Moo-re i Russell, wskazał on na lingwistyczny charak-ter analiz filozoficznych, w odróżnieniu od ichcharakteru logicznego lub psychologiczno-pojęcio-wogo. Koncepcje Wittgensteina propagował i roz-wijał później w Cambridge John Wisdom.
Filozofowie z Cambridge utworzyli pierwsząna Wyspach Brytyjskich szkołę filozofii analitycz-nej (zwaną szkolą analityczną w Cambridge). W la-tach dwudziestych natomiast uformowała sięw Wicdniu nowa grupa uczonych, skupionych wo-kół Moritza Schlicka w tzw. Kole Wiedeńskim,która rozpoczęła nowy rodzaj analiz filozoficznych.Przedmiotem tych analiz był język nauk szczegó-łowych, głównie nauk przyrodniczych, a ich celembyło dążenie do skonstruowania za pomocą metodlogicznych jednolitego języka nauk empirycznych.Ten nowy rodzaj analizy filozoficznej, który poja-wił się nie bez pewnego wpływu szkoly analitycz-nej w Cambridge, a w szczególności Wittgensteina,zdobył sobie przed II wojną światową sławę jakotzw. neopozytywizm, czyli pozytywizm logicznylub empiryzm logiczny. Głównym rzecznikiem po-zytywizmu logicznego w Anglii był A. J. Ayer,którego praca Language, Truth and Logic (1936)rozpowszechniła myśli neopozytywizmu w uni-wersytetach brytyjskich.
Po II wojnie światowej następuje dalsze róż-nicowanie się koncepcji analizy filozoficznej. Neo-pozytywizm nie stanowi już jednolitego prądu fi-lozoficznego, a i w szkole analitycznej w Cambrid-ge pojawiają się istotne zmiany, wywołane nowymstanowiskiem Wittgensteina i wystąpieniem J. Wis-doma. Odmienne koncepcje analizy pojawiają sięw Oksfordzie, gdzie trzej wybitni filozofowie: G.Ryle, J. L. Austin i P. F. Strawson uprawiają filo-zoficzną analizę języka potoczneg...
superStaszek