Psychologia Ekonomiczna 6.pdf

(4327 KB) Pobierz
Nr 6
(2/2014)
Grudzień 2014 r.
PSYCHOLOGIA
EKONOMICZNA
p ó ł r o c z n i k
e
ISSN 2353-7132
ISSN
2084-137X
POLISH JOURNAL
OF ECONOMIC PSYCHOLOGY
DOI: 10.14659/pjoep.2014.06
lia .p
fo t. w w w .fo to
l/© Ar gu s
cznej
ologii
e
konomi
zySzenie
P
Sych
mickie
S
towAr
A
kAde
rAkowie
micznego w
k
rSytetu
e
kono
undAcjA
u
niwe
F
k
rAków
, 2014
Akademickie
Stowarzyszenie Psychologii Ekonomicznej (ASPE)
jest organizacją naukową gromadzącą badaczy z  takich
dziedzin jak: psychologia ekonomiczna, ekonomia behawio-
ralna, ekonomia eksperymentalna, finanse behawioralne, psy-
chologia organizacji. Członkami ASPE są również praktycy:
menedżerowie, analitycy finansowi, badacze rynku czy specjaliści
z zakresu reklamy.
Do głównych celów ASPE należą popularyzacja zastosowań
psychologii w ekonomii, a w szczególności w przedsiębiorczości,
finansach, reklamie, marketingu, public relations i zarządzaniu
ludźmi oraz działanie na rzecz transferu najnowszych osiągnięć
psychologii ekonomicznej do gospodarki. Cele te realizowane
są poprzez prowadzenie badań naukowych oraz promowanie
i wspieranie inicjatyw naukowych z obszaru szeroko rozumianej
psychologii ekonomicznej.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej stowarzysze-
nia http://www.aspe.info.pl/
Szanowni Państwo,
serię ciekawych artykułów na takie tematy, jak: percepcja pieniędzy, subiektywne
odwzorowywanie cen, spostrzeganie wielkości monet oraz różnice indywidualne
w wykorzystywaniu i nadużywaniu władzy. Mamy nadzieję, że teksty
zamieszczone w tym numerze będą ciekawe i inspirujące nie tylko dla badaczy
zainteresowanych różnymi aspektami psychologii ekonomicznej, ale także dla
praktyków zajmujących się ekonomią, finansami, bankowością, czy marketingiem.
Nasze pismo bardzo intensywnie się rozwija, z czego jesteśmy dumni. Od
to już szósty numer „Psychologii ekonomicznej”. Jak dotychczas, zawiera on
24. lutego 2015 roku jesteśmy indeksowani w prestiżowej bazie ERIH PLUS
(The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences). Jest
które spełniają rozmaite wymagania edytorskie i w tym sensie jest wskaźnikiem
layout. Mamy nadzieję, że będzie się Państwu podobał. Naszemu pismo nadano
rośnie liczba zgłaszanych do naszego pisma artykułów, dzięki czemu możemy
wartościowe teksty.
to dla nas bardzo ważne wydarzenie, gdyż ERIH PLUS obejmuje tylko te pisma,
rosnącej jakości „Psychologii ekonomicznej”. Od 6. lutego 2015 nieco zmienił się
również numery doi (także dla numerów opublikowanych już wcześniej). Stale
stosować coraz bardziej restrykcyjne kryteria oceny i publikować najbardziej
Autorom, Recenzentom i członkom redakcji, dzięki którym ten numer mógł
powstać.
Życząc Państwu interesującej i inspirującej lektury, dziękuję wszystkim
prof. dr hab. Tomasz Zaleśkiewicz
R
edaktoR naczelny
4
|
Akademickie Stowarzyszenie Psychologii Ekonomicznej
ul. Jagiellońska 57/59, 03-301 Warszawa
Katedra Rynków Finansowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
www.psychologia-ekonomiczna.com.pl
PSYCHOLOGIA EKONOMICZNA
– PÓŁROCZNIK
Rada programowa
Przewodniczący:
prof. dr hab. Jan Czekaj, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
prof. dr hab. Tadeusz Tyszka, Akademia Leona Koźmińskiego,
prof. dr hab. Dariusz Doliński, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej,
prof. UŚ dr hab. Małgorzata Górnik-Durose, Uniwersytet Śląski,
prof. David Leiser, Ben Gurion University of the Negev, Izrael,
dr Christoph Kogler, University of Vienna, Austria,
prof. dr hab. Aleksandra Tokarz, Uniwersytet Jagielloński,
prof. SGH dr hab. Adam Szyszka, Szkoła Główna Handlowa,
prof. SGGW dr hab. Piotr Zielonka, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego.
Redakcja
prof. dr hab. Tomasz Zaleśkiewicz,
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
dr Elżbieta Kubińska,
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
prof. SWPS dr hab. Agata Gąsiorowska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
dr Elżbieta Kubińska, Uniwersytet Ekonomiczny w
Krakowie
dr Łukasz Markiewicz, Akademia Leona Koźmińskiego
dr Tomasz Kopczewski, Uniwersytet Warszawski
dr Jarosław Plichta, Uniwersytet Ekonomiczny w
Krakowie
prof. UG dr hab. Anna Maria Zawadzka, Uniwersytet Gdański
Redaktor języka polskiego:
mgr Małgorzata Maciejas
Redaktor języka angielskiego:
Frederic W. Widlak, Ph.D.
Sekretarz Redakcji:
mgr Karolina Orzeł, Uniwersytet Ekonomiczny w
Krakowie
(
biuro@psychologia-ekonomiczna.com.pl)
Wydawca:
FUNDACJA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KRAKOWIE
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
Tel. +48 (12) 293 74 64
Redaktor naczelny:
Zastępca redaktora naczelnego:
Redaktor naukowy:
Redaktor statystyczny:
SPIS TREŚCI
39
59
73
76
80
7
21
Artykuły:
ICHAŁ BIAŁEK, MARTYNA ZAPADKA, ZOFIA PRZYMUS
M
System wartości a spostrzeganie pieniądza.
IOTR GASPARSKI
P
Za drogie czy za tanie?
Efekt niedopasowania.
GATA GĄSIOROWSKA
A
Odwzorowanie wielkości monet jako wskaźnik
subiektywnej wartości pieniędzy.
OMASZ SĘK, ANNA SZABOWSKA-WALASZCZYK,
T
Skala nadużywania władzy
– Polska adaptacja skali.
ANNA MARIA ZAWADZKA
Informacje o konferencjach:
UKASZ JACH
Ł
Sprawozdanie z IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej
„Psychologia – Konsumpcja – Jakość Życia”
17-18 października 2014 r., Katowice.
ELŻBIETA KUBIŃSKA
Konferencja Katedr Finansów 2014
Recenzja książki
IKTOR RAZMUS
W
„Psychologia konsumenta”
Katarzyny Stasiuk i Dominiki Maison
Zgłoś jeśli naruszono regulamin