Ostrza w mroku.pdf

(55673 KB) Pobierz
Publikacja Evil Hat Productions
www.evilhat.com • feedback@evilhat.com
@EvilHatOfficial na Twitterze
facebook.com/EvilHatProductions
We współpracy z One Seven Design
www.onesevendesign.com • oneseven@gmail.com
@john_harper na Twitterze
Blades in the Dark
Copyright © 2017 John Harper.
All rights reserved.
Ostrza w mroku
Copyright © 2020 Tomasz Chmielik.
Ostrza w mroku
Copyright © 2020 Stinger Press.
Evil Hat Productions i logo Evil Hat są znakami towarowymi należącymi
do Evil Hat Productions, LLC. Wszystkie prawa zastrzeżone.
ISBN: 978-83-63698-82-9
Wrzesień 2020, na podstawie wersji 8.2
Wydrukowano w Polsce.
Żadna część tej publikacji nie może być reprodukowana, umieszczana w sys-
temach przechowywania danych lub powielana elektronicznie i mechanicznie
lub w inny sposób bez zgody wydawcy.
Możesz jednak dokonać takiej reprodukcji na własny użytek. Jeśli pracujesz
w punkcie ksero: osoba, która stoi właśnie przed tobą, może to skserować. Oto
wyrażenie „jednoznacznej zgody”. Możesz spokojnie działać.
Książka została złożona za pomocą Adobe Creative Suite.
Użyto następujących fontów: Minion Pro, Kirsty, Ugly Qua.
Projektant i autor gry, jej szaty graficznej, ilustracji oraz map
John Harper
Stras Acimovic
Konsultant ds. projektu
Sean Nittner
Redaktor naczelny
Stras Acimovic, Vandel J. Arden,
Duamn Figueroa, Dylan Green,
Sean Nittner i Andrew Shields
Fred Hicks
Dodatkowe materiały
Dyrektor ds. operacyjnych w Evil Hat
Dyrektor ds. projektów w Evil Hat
Sean Nittner
Kierownik działu marketingu w Evil Hat
Carrie Harris
Kierownik ds. rozwoju sprzedaży Evil Hat
Chris Hanrahan
Tłumacz, składacz i redaktor naczelny polskiego wydania
Tomasz Chmielik
Marcin Segit i Rafał Piekarski
Redaktorzy polskiego wydania
Dodatkowe materiały graficzne
Mariusz Migałka
Księgi łotrów, karty szajek i inne materiały znajdziesz na:
www.facebook.com/ostrzawmroku/
PODZIĘKOWANIA
Adam Koebel, Adam Minnie, Alex Crossley, Andrew Shields, Anthony Turner, Asteyni,
Blake Hutchins, Brandon Amancio, Brandon Hilliard, Brendan Adkins, Chris Bennett,
Clinton Dreisbach, Daniel Levine, Dave Turner, Duamn Figueroa, Ed Ouellette, Eric
Levanduski, Fred Hicks, Greg Stolze, J.P. Glover, Jack Conte, James Stuart, Jared Sorensen,
Jason Morningstar, Jeannie Harper, John Tynes, Johnstone Metzger, Jonathan Tweet,
Jonathan Walton, Josephe Vandel, Kelsa, Kieran Magill, Kim Dachtler, Kira Magrann,
Larissa Barth, Leonard Balsera, Les Hilliard, Luke Crane, Mark Diaz Truman, Mark
Griffin, Matthew Gagan, Michael Atlin, Michael Prescott, Mike Pureka, Nadja Otikor,
Nathan Roberts, Neil Smith, Oliver Granger, Paul, Paul Riddle, Peter Adkison, Rachael
Storey Burke, Rachel Martin, Rachel Walton, Radek Drozdalski, Rob Donoghue, Robin
Laws, Sage LaTorra, Sara Williamson, Sean Winslow, Shannon Riddle, Stephen Shapiro,
Steve Harper, Steve Nix, Steve Sechi, Steve Segedy, Thor Olavsrud, Tom Dachtler, Tom
Richardson, Travis Stout, Vasco Brown, Wesley Flowers, Will Scott, Zane Mankowski.
Dodatkowe uwagi i poprawki:
Adam Sexton, Alex Blue, Andrew Shields, Arne
Jamtgaard, Aske Lindved, Ben Scerri, Benjamin Liepis, Brian Pullam, Bryan Lotz, C.R.
Harper, Carl Leonardsson, Carsten Bärmann, Chris Pipinou, Christopher Slifer, Craig
Reeder, Daniele Di Rubbo, David Barrena, Haakon Olav Thunestvedt, Jack Shear,
Jamarr P, Jamie Collette, Jason Eley, Jason Kottler, Jason Puckett, Jens Brandmeier,
Joerg Mintel, Johan Nilsson, John Dornberger, Jordan Lessing, Kai Tave, Kevin Denehy,
Kevin Heckman, Lukas Myhan, Michael Pureka, Michael Sands, Nathan Black, Oliver
Granger, Paul Drussel, Rouser Voko, S. C. Israel, Slade, SlyBebop, Stefan Struck,
Stras Acimovic, Troy Ellis, Wojciech „Onslo” Chelstowski, Zanakai, Zeke Mystique.
Moi „wspólnicy w zbrodni”:
Vincent Baker, Will Hindmarch, Harvey Smith i Matt Snyder.
Niszczycielska trójca:
Allison Arth, Keith Anderson i Mike Standish. Dziękuję wam za
zniszczenie świata.
Pierwsze łotry:
Ryan Dunleavy, Dylan Green, Zane Mankowski i Ed Ouellette. Bez was
projekt tej gry by nie przeżył.
Dynamiczna dwójca:
Stras Acimovic i Sean Nittner. Sprawiliście, że ta gra jest o wiele
lepsza, niż mój pierwotny projekt. Serdecznie dziękuję za waszą wnikliwość i przyjaźń.
INSPIRACJE
Kilka innych dzieł wpłynęło w różny sposób na
Ostrza w mroku.
Bez nich ta gra
zapewne by nie powstała.
Świat Apokalipsy
D. Vincenta Bakera
Stars Without Number
i
Other Dust
Ke-
i Meguey Baker.
Psy w winnicy
i
The Sun-
vina Crawforda.
dered Land
D. Vincenta Bakera.
Night Witches
Jasona Morningstara.
The Shadow of Yesterday
Clintona Dre-
Talislanta
Stephana Michaela Sechiego.
isbacha.
Fate
Roba Donoghue, Freda Hicksa, Le-
The Burning Wheel
i
Mouse Guard
Lu- onarda Balsera i innych.
ke'a Crane'a i innych.
Thief
(seria gier) and
Dishonored
(seria
Dream Askew, Monsterhearts
i
The Quiet
gier) Harveya Smitha i innych.
Year
Avery Alder.
Fallout: New Vegas
Josha Sawyera, Johna
Thou Art But a Warrior
Anny Kreider. R. Gonzaleza, Charlesa Staplesa i innych.
Bliss Stage
i
Polaris
Bena Lehmana.
spis treści
PODSTAWY
1
ZBIERANIE INFORMACJI .......... 36
PRZYKŁAD GRY ......................... 39
BG KONTRA BG .......................... 41
DUKATY I SKRYTKA .................. 42
FRAKCJE ..................................... 44
Krąg ........................................................44
Kontrola .................................................44
Rozwój ...................................................44
Teren.......................................................45
Status frakcji ..........................................45
Roszczenia .............................................46
ROZWÓJ ...................................... 48
Rozwój bohaterów ................................48
Rozwój szajki .........................................49
Zmienianie ksiąg łotrów lub szajek ....49
Gra ............................................................1
Świat .........................................................1
Gracze ......................................................2
Postacie ....................................................2
Szajka........................................................2
Mistrz Gry ...............................................3
Przebieg rozgrywki.................................3
Zanim zaczniesz grać .............................3
Inspiracje .................................................4
Czego potrzebujesz do gry ....................4
Dostosowanie gry ...................................5
PODSTAWY MECHANIKI.............6
Rozmowa .................................................6
Decyzje.....................................................6
Rzuty kośćmi ...........................................7
Struktura rozgrywki ...............................8
AKCJE I CECHY .......................... 10
STRES I TRAUMA ....................... 13
ZEGARY POSTĘPU ..................... 15
RZUT NA AKCJĘ ......................... 18
Podsumowanie rzutu na akcję ............22
EFEKT ......................................... 24
Konsekwencje .......................................27
POŁOŻENIE I EFEKT ................... 29
KONSEKWENCJE I KRZYWDA .. 30
ODPIERANIE I PANCERZ .......... 32
Śmierć ....................................................33
RZUT NA SZCZĘŚCIE ................. 34
BOHATER
51
TWORZENIE BOHATERA .......... 52
Podsumowanie tworzenia postaci ......57
Akcje ......................................................58
CZYHACZ.................................... 61
OGAR .......................................... 65
PAJĄK .......................................... 69
PIJAWKA ..................................... 73
SIEPACZ ...................................... 77
SZEPTUCH .................................. 81
ŚCIEMNIACZ .............................. 85
TYPOWE PRZEDMIOTY ............ 88
Zgłoś jeśli naruszono regulamin