Iwona Janowska, Ewa Lipińska, Agnieszka Rabiej, Anna Seretny, Przemysław Turek - Programy nauczania jezyka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2.pdf

(10599 KB) Pobierz
Biblioteka
„LingVariów”
Seria:
Podręczniki
T.
1
P
rogramy
nauczania
języka
polskiego
JAKO
OBCEGO
P
oziomy
Al
-
C2
Praca
zbiorowa
Pod
redakcją
Iwony
Janowskiej
Ewy
Lipińskiej
Agnieszki
Rabiej
Anny
Seretny
Przemysława
Turka
riil]
I
KSIĘGARNIA
1
AKADEMICKA
Księgarnia
Akademicka
Kraków
2011
Copyright
by
the
individual
authors,
Kraków
2011
Recenzent
dr
hab.
Wiesław
Tomasz
Stefańczyk
Redakcja
Mateusz
Kijewski
Korekta
Dorota
Bednarska
Skład
Małgorzata
Manterys-Rachwał
Okładka
Emilia
Dajnowicz
Publikacja
dofinansowana
przez
Centrum
Języka
i
Kultury
Polskiej
w
Świecie
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
oraz
przez
Wydział
Polonistyki
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
ISBN
978-83-7638-160-2
KSIĘGARNIA
AKADEMICKA
ul.
św.
Anny
6,
31-008
Kraków
tel./faks:
012
431-27-43,
012
663-11-67
e-mail:
akademicka@akademicka.pl
Księgarnia
internetowa:
www.akademicka.pl
Spis
treści
Przedmowa....................................................................................................................................................
11
Poziom
Al
..............................................................................................
Opis
programu.......................................................................................................................................
1.1.
Założenia
programu
......................................................................................................................
1.2.
Użytkownicy
programu
i
warunki
jego
realizacji........................................................................
2.
Cele
kształcenia
językowego.................................................................................................................
2.1.
Cele
ogólne.....................................................................................................................................
2.2.
Cele
szczegółowe............................................................................................................................
2.2.1.
Cele
nauczania
w
zakresie
poszczególnych
sprawności
językowych
(działań
komunikacyjnych).............................................................................................
2.2.2.
Cele
nauczania
w
zakresie
stosowania
środków
językowych
(kompetencja
lingwistyczna)
..........................................................................................
3.
Treści
nauczania
....................................................................................................................................
3.1.
Katalog
tematyczny........................................................................................................................
3.2.
Katalog
zagadnień
gramatyczno-syntaktycznych........................................................................
3.3.
Katalog
zagadnień
stylistycznych..................................................................................................
3.4.
Katalog
funkcjonalno-pojęciowy,
struktura
i
strategie
wypowiedzi,
role
komunikacyjne
.......
3.4.1.
Katalog
funkcjonalno-pojęciowy....................................................................................
3.4.2.
Struktura
i
strategie
wypowiedzi
....................................................................................
3.4.3.
Role
komunikacyjne........................................................................................................
3.5.
Katalog
zagadnień
socjolingwistycznych,
socjokulturowych
i
realioznawczych
.....................
4.
Realizacja
programu
.............................................................................................................................
4.1.
Założenia
metodyczne...................................................................................................................
4.2.
Formy
pracy....................................................................................................................................
4.3.
Rozwijanie
autonomii....................................................................................................................
4.4.
Techniki
nauczania
sprawności.....................................................................................................
4.4.1.
Techniki
nauczania
słuchania
.........................................................................................
4.4.2.
Techniki
nauczania
mówienia.........................................................................................
4.4.3.
Techniki
nauczania
czytania............................................................................................
4.4.4.
Techniki
nauczania
pisania..............................................................................................
4.5.
Techniki
nauczania
podsystemów
języka....................................................................................
4.5.1.
Techniki
nauczania
gramatyki
........................................................................................
4.5.2.
Techniki
nauczania
słownictwa
oraz
struktur
leksykalnych.........................................
4.5.3.
Techniki
nauczania
wymowy..........................................................................................
4.5.4.
Techniki
nauczania
pisowni
............................................................................................
4.6.
Rozwijanie
kompetencji
socjolingwistycznej,
socjokulturowej
i
realioznawczej
......................
5.
Kontrola
wyników
nauczania
...............................................................................................................
5.1.
Ewaluacja
osiągnięć
uczących
się..................................................................................................
1.
13
13
13
13
14
14
14
15
16
17
17
18
22
22
23
24
24
24
25
25
26
26
27
Tl
28
29
31
31
32
32
33
34
35
36
36
6.
5.1.1.
Testowanie
sprawności
receptywnych,
gramatyki
oraz
struktur
leksykalnych
............
5.1.2.
Testowanie
sprawności
produktywnych.........................................................................
Materiały
dydaktyczne
(wybór)
....................................................................................................
36
37
38
Poziom
A2
1.
41
41
41
41
42
42
42
2.
3.
4.
5.
6.
Opis
programu.......................................................................................................................................
1.1.
Założenia
programu
......................................................................................................................
1.2.
Użytkownicy
programu
i
warunki
jego
realizacji........................................................................
Cele
kształcenia
językowego.................................................................................................................
2.1.
Cele
ogólne.....................................................................................................................................
2.2.
Cele
szczegółowe............................................................................................................................
2.2.1.
Cele
nauczania
w
zakresie
poszczególnych
sprawności
językowych
(działań
komunikacyjnych).............................................................................................
2.2.2.
Cele
nauczania
w
zakresie
stosowania
środków
językowych
(kompetencja
lingwistyczna)
..........................................................................................
Treści
nauczania
....................................................................................................................................
3.1.
Katalog
tematyczny........................................................................................................................
3.2.
Katalog
zagadnień
gramatyczno-syntaktycznych
.......................................................................
3.3.
Katalog
zagadnień
stylistycznych..................................................................................................
3.4.
Katalog
funkcjonalno-pojęciowy,
struktura
i
strategiewypowiedzi,
role
komunikacyjne
........
3.4.1.
Katalog
funkcjonalno-pojęciowy....................................................................................
3.4.2.
Struktura
i
strategie
wypowiedzi
....................................................................................
3.4.3.
Role
komunikacyjne........................................................................................................
3.5.
Katalog
zagadnień
socjolingwistycznych,
socjokulturowych
i
realioznawczych
.......................
Realizacja
programu
.............................................................................................................................
4.1.
Założenia
metodyczne...................................................................................................................
4.2.
Formy
pracy...................................................................................................................................
4.3.
Rozwijanie
autonomii...........................................
4.4.
Techniki
nauczania
sprawności.....................................................................................................
4.4.1.
Techniki
nauczania
słuchania
.........................................................................................
4.4.2.
Techniki
nauczania
mówienia.........................................................................................
4.4.3.
Techniki
nauczania
czytania............................................................................................
4.4.4.
Techniki
nauczania
pisania..............................................................................................
4.5.
Techniki
nauczania
podsystemów
języka....................................................................................
4.5.1.
Techniki
nauczania
gramatyki
........................................................................................
4.5.2.
Techniki
nauczania
słownictwa
oraz
struktur
leksykalnych.........................................
4.5.3.
Techniki
nauczania
wymowy..........................................................................................
4.5.4.
Techniki
nauczania
pisowni
............................................................................................
4.6.
Rozwijanie
kompetencji
socjolingwistycznej,
socjokulturowej
i
realioznawczej
......................
Kontrola
wyników
nauczania
...............................................................................................................
5.1.
Ewaluacja
osiągnięć
uczących
się..................................................................................................
5.1.1.
Testowanie
sprawności
receptywnych,
gramatyki
oraz
struktur
leksykalnych
............
5.1.2.
Testowanie
sprawności
produktywnych
.........................................................................
Materiały
dydaktyczne
(wybór)
...........................................................................................................
43
44
45
45
46
51
51
51
53
53
53
55
55
55
56
56
56
58
59
60
61
61
62
63
64
65
66
66
66
67
68
Poziom
BI
1.
71
71
71
71
72
72
2.
Opis
programu.......................................................................................................................................
1.1.
Założenia
programu
......................................................................................................................
1.2.
Użytkownicy
programu
i
warunki
jego
realizacji........................................................................
Cele
nauczania
i
uczenia
się..................................................................................................................
2.1.
Cele
ogólne.....................................................................................................................................
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin