Beata Cyboran - Animacja w systemie zależności instytucjonalnych. Uwarunkowania rozwoju animacji społeczno-kulturalnej na tle polskiej polityki kulturalnej po 1989 roku.pdf

(2743 KB) Pobierz
Beata Cyboran
ANIMACJA
W SYSTEMIE ZALEŻNOŚCI
INSTYTUCJONALNYCH
Uwarunkowania rozwoju animacji społeczno-kulturalnej
na tle polskiej polityki kulturalnej po 1989 roku
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
RECENZENT
prof. zw. dr hab. Tadeusz Aleksander
PROJEKT OKŁADKI
Magdalena Warzecha
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Instytutu Pedagogiki
© Copyright by Beata Cyboran & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2018
All rights reserved
Niniejszy utwór ani żaden jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany i rozpowszechniany
w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających
i innych oraz nie może być przechowywany w żadnym systemie informatycznym bez uprzedniej pisemnej
zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-4438-4
ISBN 978-83-233-9806-6 (e-book)
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-663-23-80, 12-663-23-82, fax 12-663-23-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Spis treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Polityka kulturalna obszarem wsparcia rozwoju animacji społeczno-
-kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.
Animacja jako koncepcja pedagogiczna w działalności społeczno-kulturalnej .
. . . .
Definicje i charakterystyka zjawiska
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Interpretacja pojęcia w polskiej literaturze przedmiotu .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Koncepcje animacji jako działalności kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Koncepcje animacji w obszarze pracy środowiskowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bariery i ograniczenia w praktykowaniu animacji społeczno-kulturalnej
. . . . . . . . .
2. Polityka kulturalna jako dziedzina polityki publicznej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pojęcie i zakres polityki kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cele i funkcje polityki kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Modele polityki kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podmioty i instrumenty realizacji polityki kulturalnej .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
17
17
17
23
30
39
48
52
52
59
67
74
II. Badania polityki publicznej przestrzenią konceptualizacji analizy
uwarunkowań rozwoju animacji społeczno-kulturalnej w Polsce
. . . . . . . . .
1.
Polityka publiczna i jej badanie .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pojęcie i współczesne modele polityki publicznej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sposoby tworzenia i prowadzenia polityki publicznej .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Badania nad implementacją polityki publicznej .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podejście instytucjonalne w badaniach polityki publicznej .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Potencjał eksplanacyjny
path dependence
w badaniu polityki publicznej
. . . . . . . .
2. Koncepcja badań nad uwarunkowaniami rozwoju animacji społeczno-kulturalnej
. . .
Współczesne kierunki badań nad polityką kulturalną
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czynniki warunkujące profesjonalizację animacji jako praktyki edukacyjnej .
. . . . .
Aplikacja koncepcji
path dependence
do badań nad rozwojem animacji .
. . . . . . . . .
Cel i problematyka badawcza w kontekście przyjętych założeń koncepcyjnych
oraz opis procedury badawczej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
83
83
83
90
100
104
108
113
113
119
125
129
6
Spis treści
III. Transformacja systemowa a rozwój animacji społeczno-kulturalnej
w Polsce
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.
Przemiany w polskiej polityce kulturalnej okresu powojennego
. . . . . . . . . . . . . . . .
Sektor kultury i polityka kulturalna państwa w okresie PRL
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Polityka kulturalna w okresie przełomu lat osiemdziesiątych
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Początki transformacji ustrojowej i jej konsekwencje dla sektora kultury
. . . . . . .
Polityka kulturalna w latach dziewięćdziesiątych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Polityka kulturalna wobec wejścia Polski do Unii Europejskiej .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Polityka kulturalna a zmiana społeczna po 1989 roku
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Rozwój animacji w obszarze pracy socjalnej w Polsce
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zmiana systemowa w pomocy społecznej po 1989 roku
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CAL-owski model animacji środowiska lokalnego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Animacja w organizowaniu społeczności lokalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tendencje w profesjonalizacji pracowników socjalnych i animatorów
społecznych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
135
135
135
138
141
145
152
157
163
163
169
175
183
IV. Uwarunkowania polityczno-administracyjne rozwoju animacji społeczno-
kulturalnej na poziomie państwowym i samorządowym w Polsce
. . . . . . . .
1.
Polityka kulturalna państwa a rozwój animacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prawne instrumenty kształtowania polityki kulturalnej państwa
. . . . . . . . . . . . . . .
Animacja i demokracja kulturalna w dokumentach programowych i strategicznych
polityki kulturalnej państwa .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Polityka kulturalna w świetle
Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego
. . . . . . . . . .
Animacja w implementacji polityki kulturalnej państwa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Miejsce animacji w samorządowej polityce kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kierunki polityki kulturalnej na szczeblu samorządowym
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Proces tworzenia lokalnej polityki kulturalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podmioty realizujące lokalną politykę kulturalną
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Strategia animacyjna w działaniach społeczno-kulturalnych na poziomie
lokalnym
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Współpraca sektora rządowego i samorządowego w polityce kulturalnej
. . . . . . . .
189
189
189
192
198
202
208
208
217
227
231
234
V. Uwarunkowania instytucjonalne rozwoju animacji społeczno-kulturalnej
jako strategii działania i koncepcji kształcenia w Polsce
. . . . . . . . . . . . . . . . .
1.
Miejsce animacji społeczno-kulturalnej w działalności domów kultury
. . . . . . . . . .
Rozwój domów kultury w Polsce .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
239
239
239
Zgłoś jeśli naruszono regulamin