IRE_2018.pdf

(56079 KB) Pobierz
I
nformator
R
ynkowy
E
lektroniki
2018
®
Wybierz najlepszego dostawcę
PL ISSN 1732-808X
NAKŁAD 15 000 egzemplarzy
www.ElektronikaB2B.pl
Wydanie jest dodatkiem specjalnym
do magazynu Elektronik
Nadciąga trzecia fala
w rozwoju elektroniki
Przez wiele lat tempo rozwoju w elektronice dyktowały aplikacje profesjonalne
i specjalistyczne. Wojsko, kosmos, lotnictwo, medycyna były źródłem innowacji
i nowych technologii oraz jednocześnie głównymi odbiorcami nowoczesnych kom-
ponentów. Rozwiązania stosowane w tych sektorach z czasem przenikały do apli-
kacji konsumenckich, przemysłowych i tych wszystkich mniej poważnych obszarów
techniki. Wynikało to z wielu czynników: wysokich cen podzespołów, małej wielko-
ści rynku, a także z tego, że zapotrzebowanie wojska lub medycyny na elektronikę,
czyli inaczej mówiąc, potrzeba elektronizacji była w tych obszarach najsilniejsza.
Z czasem środek ciężkości rynku przesunął się w stronę aplikacji konsumenckich.
Urządzenia mobilne, komputery, sprzęt powszechnego użytku stały się jednymi
z najważniejszych odbiorców technologii i nowości oraz podobnie jak było to wcze-
śniej, rozwiązania opracowane dla elektroniki konsumenckiej przenikały do innych
sektorów, także do wojska, jako tzw. produkty COTS (Commercial Off-The-Shelf).
Ostatnią dekadę z pewnością można uznać za okres, kiedy dominacja elektroniki
konsumenckiej w rozwoju technologii elektroniki osiągnęła apogeum. Zasadne jest
zatem pytanie, co będzie dalej? Jaki segment techniki stanie się w kolejnych latach
źródłem innowacji i liderem technologicznym dla całej reszty?
Wydaje się, że rola ta przypadnie motoryzacji, która w zawrotnym tempie za-
czyna pozbywać się rozwiązań mechanicznych i staje się czołowym klientem na
nowoczesne rozwiązania z zakresu czujników, podzespołów mocy, komunikacji oraz
oczywiście mikrokontrolerów. Samochód przyszłości ma być po brzegi wypakowany
elektroniką zapewniającą nie tylko duże bezpieczeństwo, ale także wysoki komfort
i funkcjonalność oraz oczywiście również autopilota. Sektor ten już dzisiaj jest czo-
łowym odbiorcą czujników MEMS oraz półprzewodników mocy, bo jak już wiado-
mo, motoryzacja w przyszłości ma być elektryczna i autonomiczna. Nietrudno się
domyślić, że takie zaawansowane systemy elektroniczne będą skomplikowane i to,
co aktualnie jest oferowane przez Teslę, to w zasadzie pierwsze przymiarki, które
śmiało można nazwać prototypami. Dla motoryzacji producenci półprzewodników
przygotowują specjalne obudowy komponentów, rozwijają technologie oparte na
innych materiałach niż krzem (GaN, SiC) oraz tworzą zaawansowane czujniki, np. ja-
kości powietrza. Już dzisiaj mówi się o tym, że dla potrzeb samochodów powstaną
specjalne wyświetlacze zintegrowane z przednią szybą, a wnętrze otrzyma system
aktywnej redukcji hałasu. Opracowania analityków wskazują, że spore znaczenie
w rozwoju będzie miał też trend ochrony środowiska. Do tego, aby samochód był
przyjazny dla otoczenia, też będą potrzebne liczne czujniki i sterowniki.
Na koniec warto zauważyć, że samochody zostaną połączone w sieć komuni-
kacyjną. Już w 2022 roku 58% nowych pojazdów ma mieć w standardzie szybkie
łącze pozwalające wymieniać informacje z innymi samochodami i siecią naziemną
(V2V i V2I). W połączeniu z rozważanym systemem automatycznego tempomatu,
ogranicznika prędkości rozpoznającego treść znaków zakazu umieszczonych przy
drogach i odbiornika GPS podającego służbom ratowniczym pozycję samochodu
razem z sygnałem wezwania pomocy, stworzy z samochodów systemy, które tylko
z nazwy będą przypominać aktualne pierwowzory.
Motoryzacja jest już obecnie bardzo ważnym klientem dla producentów kom-
ponentów, a na skutek opisanych zjawisk jest bardzo prawdopodobne, że stanie się
w przyszłości odbiorcą kluczowym, zapoczątkowując trzecią falę w rozwoju. Czas
pokaże, czy będzie ona najsilniejsza.
Robert Magdziak
4
I N F O R M AT O R R Y N KO W Y E L E K T R O N I K I
2018
Zgłoś jeśli naruszono regulamin