Zarzadzanie-emocjami-–-krok-w-strone-zdrowia-psychicznego.pdf

(440 KB) Pobierz
Marta Jankowska
Zarządzanie
emocjami
Krok w stronę zdrowia psychicznego
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Opracowanie
Wydział Wychowania i Profilaktyki
Redakcja merytoryczna
Jolanta Zawór
Redakcja językowa i korekta
Karolina Strugińska
Redakcja techniczna i skład
Barbara Jechalska
Projekt okładki, layout
Barbara Jechalska
Projekt graficzny serii
Zdrowie psychiczne
Barbara Jechalska
Fotografie na okładce: © gemphoto; © lightsource/Photogenica
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2020
Publikacja jest rozpowszechniana na zasadach licencji
Creative Commons Uznanie Autorstwa – Użycie Niekomercyjne
(CC BY-NC)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/
ISBN 978-83-66047-93-8
Seria
Zdrowie psychiczne
ISBN 978-83-66047-92-1
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
www.ore.edu.pl
tel. 22 345 37 00
Spis treści
Wstęp ................................................................................................4
Inteligencja emocjonalna a zdrowie psychiczne ................................6
Kompetencje w inteligencji emocjonalnej .........................................7
Inteligencja emocjonalna w badaniach ...........................................10
Nazywanie emocji ...........................................................................13
Emocje i mikrogesty ........................................................................15
Emocje pierwotne i złożone ............................................................16
Funkcje emocji .................................................................................20
Potrzeby ..........................................................................................21
Emocje zblokowane w stereotypach ...............................................24
Uczucia rzekome .............................................................................27
Samokontrola ..................................................................................29
Samoregulacja .................................................................................31
Empatia ...........................................................................................33
Empatia w konflikcie .......................................................................35
Komunikacja – porozumienie bez przemocy ....................................36
Podsumowanie ................................................................................37
Bibliografia ......................................................................................39
Wstęp
W XXI wieku spektrum edukacji w tempie błyskawicznym poszerzo-
no o ochronę i promocję zdrowia psychicznego. Świat emocji ma bo-
wiem wpływ na poczucie własnej wartości każdego człowieka. To, jak
myślimy o sobie, wpływa na kreowanie własnego wizerunku – może
służyć promowaniu swej osoby. Może nas jednak także blokować i być
powodem wycofywania się z życia. Poszukując własnej ścieżki zawo-
dowej, uczniowie mogą korzystać ze wsparcia doradcy zawodowego.
Przeżywając emocjonalne trudności czy różnorodne konflikty z oto-
czeniem, mogą oczekiwać pomocy wychowawcy czy pedagoga szkol-
nego. Ale kto
de facto
jest ich autorytetem, wzorem do naśladowania
czy idolem?
Gdy realizowałam zajęcia doradztwa zawodowego z młodymi ludźmi,
okazywało się, że wielu z nich chce stać się milionerami. Nie mają po-
mysłu, jak zarobić milion ani jakim kosztem mogłoby się to odbyć. Mają
za to wizję pływania jachtem po oceanie. Takie stereotypy upowszech-
niane przez media zniekształcają rzeczywistość. Złudne wyobrażenia
na temat możliwości bezwysiłkowej realizacji marzeń często przyczy-
niają się do depresji i wycofania się z aktywności osób zawiedzionych
własnym życiem.
Szkoła oprócz tego, że przekazuje odpowiedni zasób teoretycznej wie-
dzy, ma przygotowywać uczniów do dorosłego życia. Zanim jednak
młody człowiek wejdzie na rynek pracy, powinien rozwinąć kompeten-
cje miękkie i samoświadomość. Umiejętności z tego zakresu pozwalają
bowiem znaleźć balans pomiędzy wygórowanymi oczekiwaniami co
do przyszłości a prozaicznymi realiami codziennego życia, a także wyjść
cało ze zderzenia z coraz większym osamotnieniem typowym dla ludzi
zagubionych w konsumpcyjnej rzeczywistości. Aby zdobyć te kompe-
tencje, uczeń potrzebuje nauczyciela – mentora, który wprowadzi go
w świat emocji i relacji. Świat stoi u progu zmiany, życie jakie znaliśmy
do tej pory, już nie wróci. Pandemia koronawirusa brutalnie odziera
z iluzji, objawiając wszechobecną próżność i egocentryzm. W sytuacji
zagrożenia dobitnie widać, że nikt nie jest samotną wyspą, a przez
kryzys najlepiej przechodzą jednostki posiadające silne wsparcie rodzin
i wspólnot lokalnych.
Mam nadzieję, że niniejsza publikacja posłuży czytelnikom jako kom-
pas w nawigowaniu po świecie emocji, a w szczególności stanie się
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin