Dziecko-w-sytuacji-kryzysowej.-wspierajaca-rola-pracownikow-oswiaty.pdf

(1057 KB) Pobierz
Dziecko w sytuacji kryzysowej
Wspierająca rola pracowników oświaty
Sylwia Kluczyńska
Lidia Zabłocka-Żytka
Dziecko w sytuacji kryzysowej
Wspierająca rola pracowników oświaty
Sylwia Kluczyńska
Lidia Zabłocka-Żytka
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2020
Opracowanie
Wydział Diagnozy i Współpracy z Poradniami
Psychologiczno-Pedagogicznymi
Redakcja merytoryczna
Karolina Domańska
Redakcja językowa
Karolina Strugińska
Redakcja techniczna i skład
Wojciech Romerowicz
Projekt okładki, layout
Wojciech Romerowicz
Fotografie: © pandionhiatus3/Bank zdjęć Photogenica,
© romrodinka/Bank zdjęć Photogenic, © rudi197/Bank zdjęć Photogenic,
© swinnerrr/Bank zdjęć Photogenic
ISBN 978-83-66047-99-0
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2020
Wydanie I
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
www.ore.edu.pl
tel. 22 345 37 0
Spis treści
1. Sytuacje trudne, kryzysowe i traumatyczne doświadczane
przez uczniów
1.1. Sytuacje trudne i kryzysowe w życiu dzieci i młodzieży
1.2. Zdarzenia traumatyczne w życiu dzieci i młodzieży
2. Sposoby i narzędzia służące rozpoznawaniu potrzeb osoby w sytuacji
trudnej, kryzysowej, traumatycznej – perspektywa szkoły i poradni
2.1. Rozmowa z uczniem
2.2. Wywiad z dorosłymi w sprawie ucznia
2.3. Obserwacja ucznia
3. Praktyczne przykłady pomocy uczniom w różnych
sytuacjach kryzysowych
3.1. Przewlekła choroba somatyczna ucznia
3.2. Żałoba przeżywana przez ucznia
3.3. Kryzys zdrowia psychicznego rodziców ucznia
3.4. Imigracja i nauka w obcym kraju
3.5. Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców
3.6. Przemoc wobec dziecka w rodzinie
3.7. Depresja dziecięca i kryzys samobójczy
4. Rola placówek doskonalenia nauczycieli w przygotowywaniu szkół
i poradni do właściwego reagowania w sytuacji trudnej,
kryzysowej i traumatycznej
4.1. Przykłady obszarów szkoleń i doradztwa
4.2. Scenariusze szkoleń
4.2.1. Scenariusz zajęć „Jak pomagać i wspierać ucznia
w sytuacji kryzysowej?”
4.2.2. Scenariusz zajęć „Nauczyciel w sytuacji konfliktowej –
jak sobie radzić i osiągnąć porozumienie”
5. Podsumowanie i wnioski dotyczące roli przedszkoli/szkół,
poradni, placówek doskonalenia
6. Bibliografia
7. Spis rzeczy
7.1. Spis rysunków
7.2. Spis tabel
6
6
9
14
14
17
18
20
20
22
23
27
30
34
40
45
45
46
46
58
66
67
69
69
69
Sylwia Kluczyńska ● Lidia Zabłocka-Żytka
1. Sytuacje trudne, kryzysowe i traumatyczne doświadczane
przez uczniów
„Przedszkole to mój drugi dom” – tak brzmią słowa hymnu jednej z warszawskich pla-
cówek edukacyjnych, śpiewanego przez trzylatki podczas uroczystości pasowania
na przedszkolaka. Dzieci przebywają w placówkach kilka godzin dziennie. Ich starsi ko-
ledzy spędzają w szkołach większość dnia. Z tego względu placówka oświatowa staje się
dla dzieci i młodzieży drugim domem. Młody człowiek nie tylko się tam uczy, zdobywa
nowe doświadczenia, ale także przeżywa różne emocje, uczucia. Ponadto poddawany
jest oddziaływaniom edukacyjnym i wychowawczym. Może się zdarzyć tak, że szkoła
jest jedynym bezpiecznym miejscem dla dziecka czy młodego człowieka. To w właśnie
w szkole oprócz zdobytej wiedzy uczeń może otrzymać także zrozumienie, wsparcie,
a nawet pomoc materialną czy posiłek. Wówczas placówka edukacyjna stanowi czynnik
chroniący w rozwoju emocjonalnym, poznawczym i społecznym ucznia, co ma istot-
ne znaczenie dla jego zdrowia psychicznego i całościowego rozwoju (Czabała, 2000;
Szymańska, 2012). Jednakże doświadczenia zdobywane podczas pobytu w placówce
edukacyjnej mogą stanowić również czynnik ryzyka, jeśli wiążą się z występowaniem
sytuacji trudnych, kryzysowych, a nawet traumatycznych. Przed dokonaniem analizy
metod oraz form udzielania pomocy dzieciom i młodzieży należy przede wszystkim
określić, z jakimi sytuacjami nastręczającymi problemów dany uczeń może się skon-
frontować w toku swojego rozwoju.
1.1. Sytuacje trudne i kryzysowe w życiu dzieci i młodzieży
Sytuacja trudna –
to sytuacja stresowa, która wiąże się z przeżywaniem nieprzyjem-
nych emocji i wymaga od osoby, która jej doświadcza, dużego wysiłku oraz mobilizacji
w radzeniu sobie z nią. Specyfikę przeżywania sytuacji trudnej stanowi konieczność
wyjścia z tzw. strefy komfortu. W szkole dzieci i młodzież przeżywają wiele sytuacji
stresowych związanych z funkcjonowaniem poznawczym, emocjonalnym i społecznym
w danym środowisku. Dla przykładu – sprawdzian z matematyki może być dla dziecka
trudnym doświadczeniem, wymagającym dodatkowego wysiłku poznawczego, ćwi-
czeń, kolejnych prób wykonania zadania i angażowania procesów myślowych, uwagi
i pamięci. Natomiast przykładem trudnej emocjonalnie sytuacji może być konieczność
zaprezentowania swojej wiedzy przed nauczycielem i resztą klasy (np. podczas recytacji
wiersza, odpowiedzi ustnej czy rozwiązywania zadania matematycznego z zapisem
na tablicy) – budząca lęk przed ekspozycją społeczną. Sytuacją trudną społecznie może
być początek nauki w nowej szkole czy przejście do innej klasy, gdzie zarówno nauczy-
ciele, jak i rówieśnicy są nieznani.
Związana z pandemią w 2020 roku kwarantanna
oraz wprowadzenie zdalnego nauczania także mogą być traktowane jako sytuacja
kryzysowa i powodować trudności we wszystkich wspomnianych sferach, a miano-
wicie poznawczej – inny niż dotąd sposób nauki; emocjonalnej – niepokój związany
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin