Poradnik_Innowacyjne metody dydaktyczne.pdf

(2400 KB) Pobierz
PORADNIK
MODEL
INNOWACYJNYCH METOD DYDAKTYCZNYCH
W ZAKRESIE SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO
Praca zbiorowa
___________________________________________________________________________
Projekt: „Model Innowacyjnych Metod Dydaktycznych w szkolnictwie zawodowym skutecznym elementem
procesu dydaktycznego”
Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.6. Projekty innowacyjne
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
OPRACOWANIE MATERIAŁÓW
Marianna Izydorczyk – Gołyńska
kierownik naukowy, dyrektor Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Koninie
Bronisława Kostrzewa
doradca metodyczny Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Koninie
Magdalena Matuszak
doradca metodyczny Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Koninie
Małgorzata Ptak
doradca metodyczny Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Koninie
Dorota Silska
doradca metodyczny Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Koninie
EKSPERCI
dr Kinga Kuszak
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
dr Anna Basińska
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
dr hab. Eliza Grzelak prof. UAM
Instytut Kultury Europejskiej UAM w Poznaniu
dr Grażyna Rura
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
RECENZENCI
dr hab. Hanna Krauze – Sikorska
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
dr hab. Eliza Grzelak prof. UAM
Instytut Kultury Europejskiej UAM w Poznaniu
dr hab. Tomasz Gmerek
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
3
Spis treści
WSTĘP
ZNACZENIE NOWOCZESNEGO SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO
METODY AKTYWIZUJĄCE
1. W
STĘP
2. M
ETODY AKTYWIZUJĄCE
-
ZA
!
I PRZECIW
?
3. R
ODZAJE METOD AKTYWIZUJĄCYCH
4. K
RÓTKA CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH METOD
5. E
TAPY WDROŻENIA WYBRANYCH METOD
6. S
CENARIUSZE ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM MAPY MENTALNEJ I
W
EB
Q
UESTU
7. B
IBLIOGRAFIA
METODA PROJEKTU
1. W
STĘP
2. Ź
RÓDŁA METODY PROJEKTU
3. P
ODSTAWOWE ZAŁOŻENIA METODY PROJEKTU
3. K
OMPETENCJE NAUCZYCIELA PRACUJĄCEGO METODĄ PROJEKTU
4. T
YPY PROJEKTÓW W EDUKACJI
5. E
TAPY PRACY METODĄ PROJEKTU
6. I
NSPIRACJE
7. B
IBLIOGRAFIA
8. Z
AŁĄCZNIKI
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
1. W
STĘP
2. O
CENIANIE W PRAKTYCE SZKOLNEJ
K
ILKA SŁÓW O OCENIANIU
U
WARUNKOWANIA PRAWNE OCENIANIA W PRAKTYCE SZKOLNEJ
R
ODZAJE OCENIANIA
3. O
CENIANIE KSZTAŁTUJĄCE WSPIERAJĄCE ROZWÓJ UCZNIA
D
LACZEGO WARTO PRACOWAĆ METODĄ OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
N
A CZYM POLEGA OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
D
ZIESIĘĆ ZASAD OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
O
CENIANIE KSZTAŁTUJĄCE W PRAKTYCE SZKOLNEJ WDRAŻANIE OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
J
AK WSPIERAĆ WDRAŻANIE
OK
W SZKOLE
W
ADY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
4. I
NNE ASPEKTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
M
ETODA NAUCZANIA OPARTA NA OCENIANIU KSZTAŁTUJĄCYM Z PERSPEKTYWY UCZNIA
M
ETODA NAUCZANIA OPARTA NA OCENIANIU KSZTAŁTUJĄCYM Z PERSPEKTYWY RODZICA
M
ETODA NAUCZANIA OPARTA NA OCENIANIU KSZTAŁTUJĄCYM Z PERSPEKTYWY NAUCZYCIELA
P
ROPOZYCJA DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z WDRAŻANIEM OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
5. B
IBLIOGRAFIA
5
6
8
8
8
11
12
25
30
42
44
44
45
48
51
53
55
69
106
79
108
108
108
108
114
116
117
117
120
126
128
130
130
130
130
138
140
145
154
4
KSZTAŁCENIE MODUŁOWE
1. O
PIS KONCEPCJI KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO
2. Z
ASADY ADAPTACJI I KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW MODUŁOWYCH
1. A
NALIZA WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH DLA ZAWODU
2. K
ONSTRUOWANIE DYDAKTYCZNEJ MAPY MODUŁOWEGO PROGRAMU NAUCZANIA W
ZAWODZIE
3. E
TAPY WDROŻENIA REALIZACJI PROGRAMÓW MODUŁOWYCH W SZKOLNICTWIE
ZAWODOWYM
3. P
ORADNIK
4. B
IBLIOGRAFIA
155
155
158
159
160
163
168
177
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin