Maria Łoszewska-Ołowska - Zakaz publikacji w prasie danych osobowych i wizerunku osób publicznych podejrzanych lub oskarżonych o przestępstwo.pdf

(11121 KB) Pobierz
Uniwersytet Warszawski
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
MARIA ŁOSZEWSKA-OŁOWSKA
Z A K A Z
PUBLIKACJI
W PRASIE
DANYCH OSOBOWYCH
I WIZERUNKÓW
OSÓB PUBLICZNYCH
PODEJRZANYCH
LUB OSKAR˚ONYCH
O PRZEST¢PSTWO
Warszawa 2018
Recenzenci:
prof. dr hab. Jacek Sobczak
dr hab. prof. ASW Joanna Taczkowska-Olszewska
Redakcja
Mirosława Zygmunt
Projekt okładki
Barbara Kuropiejska-Przybyszewska
© Copyright by Maria Łoszewska-Ołowska
© Copyright by Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 208
Wszelkie prawa zastrzeżone. Każda reprodukcja lub adaptacja całości bądź części
niniejszej publikacji, niezależnie od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej,
fotograficznej, komputerowej i in.), wymaga pisemnej zgody Autorki i Wydawcy.
Wydawca
Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR
e-mail: oficyna@aspra.pl
www.aspra.pl
ISBN 978-83-7545-841-1
Objętość: 23 ark. wyd.
Spis treści
Wstęp.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
ROZDZIAŁ I
Osoba publiczna – wokół znaczenia terminu
i sposobu jego definiowania w doktrynie i orzecznictwie
1. Zagadnienia wstępne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
2. Osoba publiczna a inne kategorie pojęciowe obecne w polskim
ustawodawstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
2.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2.2. Amerykańskie i niemieckie ujęcie osoby publicznej . . . . . . . . . . 32
2.3. Definiowanie osoby publicznej w polskiej doktrynie prawa . . . . 39
2.3.1. Kontrowersje wokół terminu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
2.3.2. Osoba wykonująca działalność publiczną w rozumieniu
art. 14 ust. 6 prawa prasowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
2.3.3. Osoba powszechnie znana wykonująca funkcję publiczną
w rozumieniu art. 81 prawa autorskiego . . . . . . . . . . . . . .45
2.3.4. Funkcjonariusz publiczny oraz osoba pełniąca funkcję
publiczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
3. Osoba publiczna w orzeczeniach sądów powszechnych oraz Sądu
Najwyższego wydanych na tle art. 14 ust. 6 prawa prasowego . . . . . .53
3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.2. Kontekst przywoływania pojęcia osoby publicznej w orzeczeniach
sądów pierwszej i drugiej instancji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
3.3. On, ona, czyli kto? Osoba publiczna w orzeczeniach sądów
powszechnych wydanych na tle art. 14 ust. 6 prawa prasowego . . . 60
Rozpoznawalność
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Stawanie się osobą publiczną
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Osoba publiczna a osoba prowadząca (wykonująca)
działalność publiczną
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Osoba publiczna a osoba niemająca takiego statusu
. . . . . . . . . . . . . . . 66
Osoba publiczna a osoba powszechnie znana
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Podmioty uznane w orzecznictwie za należące do osób
publicznych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Inne określenia osoby publicznej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
6
3.4. Osoba publiczna w orzecznictwie Sądu Najwyższego. . . . . . . . .70
3.5. Podsumowanie rozważań dotyczących pojęcia osoby publicznej
w orzeczeniach sądów powszechnych i SN . . . . . . . . . . . . . . . . .75
4. Osoba publiczna w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. . . . . .78
ROZDZIAŁ II
Stan prawny w zakresie ochrony wizerunku
i danych osobowych podejrzanych i oskarżonych
będących osobami publicznymi
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Wizerunek – zakres rozumienia pojęcia na tle art. 13 pr. pr. . . . . . . . .90
Dane osobowe – zakres rozumienia pojęcia na tle art. 13 pr. pr. . . . .100
Kamuflaż a identyfikacja podejrzanego lub oskarżonego. . . . . . . . . . 110
Osoba, przeciwko której toczy się postępowanie przygotowawcze
lub sądowe na tle art. 13 pr. pr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
6. Uchylenie zakazu publikacji wizerunku i danych osobowych . . . . . .128
6.1. Zgoda podejrzanego lub oskarżonego na ujawnienie wizerunku
i danych osobowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
6.2. Zezwolenie prokuratora lub sądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
6.2.1. Podmiot udzielający zezwolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
6.2.2. Forma zezwolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
6.2.3. Brak domniemania zgody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
6.2.4. Ważny interes społeczny jako przesłanka zezwolenia
na ujawnienie w prasie wizerunku i danych osobowych
podejrzanego i oskarżonego przez prokuratora lub sąd . . .146
6.3. Zakaz naruszania wizerunku i danych osobowych a inne
regulacje prawne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
6.3.1. Zakaz publikacji wizerunku i danych osobowych
podejrzanego i oskarżonego a art. 14 ust. 6 pr. pr. . . . .162
6.3.2. Art. 13 ust. 2 i 3 pr. pr. a art. 81 ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych . . . . . . . . . . . . . . . . . .169
6.3.3. Art. 13 ust. 2 i 3 pr. pr. a art. 5 ust. 3 ustawy o dostępie
do informacji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
7. Konsekwencje naruszenia zakazu publikacji wizerunku i danych
osobowych podejrzanego i oskarżonego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
1.
2.
3.
4.
5.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin