Małgorzata Lisowska-Magdziarz - Media powszednie.pdf

(1510 KB) Pobierz
Małgorzata Lisowska-Magdziarz
M edia powszednie
Środki kom unikow ania m asow ego
i szerokie paradygm aty medialne
w ży c iu codziennym Polaków
u progu XXI wieku
W ydaw nictw o Uniwersytetu Jagiellońskiego
Książka dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Zarządzania i Komunikacji
Społecznej oraz Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
RECENZENCI
Prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas,
dr hab. Maciej Mrozowski, prof. SWPS, UW
PROJEKT OKŁADKI
Agnieszka Winciorek
© Copyright by & Małgorzata Lisowska-Magdziarz & Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2008
All rights reserved
Książka, ani żaden jej fragment, nie może być przedrukowywana bez pisemnej zgody Wydawcy.
W sprawie zezwoleń na przedruk należy zwracać się do Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
ISBN 978-83-233-2636-6
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 012-631-18-81, tel./fax 012-631-18-83
Dystrybucja: ul. Wrocławska 53, 30-011 Kraków
tel. 012-631-01-97, tel./fax 012-631-01-98
tel. kom. 0506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Spis treści
WPROWADZENIE ........................................................................................................
NOWE TEKSTY, NOWE INTERPRETACJE ...........................................................
TYPY I STYLE KULTURY A ZMIANA USTROJOWA ..............................................
CZY ŻYJEMY JUŻ W KULTURZE MEDIÓW? ..........................................................
ODBIÓR ROZUMIEJĄCY I MOZAIKOWY ...............................................................
GATUNKI I SZEROKIE PARADYGMATY MEDIALNE ...........................................
KULTURA KONWERGENCJI ......................................................................................
TA KSIĄŻKA SKŁADA SIĘ Z DWÓCH CZĘŚCI ...................................................
CZ Ę Ś Ć I
MEDIA W STRUKTURZE CODZIENNOŚCI
1. POLACY NA SEMIOTYCZNYM POLIGONIE
..................................................
FASCYNACJA POPKULTURĄ Z ZACHODU ............................................................
MEDIA W PRL – SPOJRZENIE OD STRONY NADAWCY.......................................
MEDIA W PRL – SPOJRZENIE OD STRONY ODBIORCY ......................................
MIĘDZY PRL A WOLNYM RYNKIEM .......................................................................
ZAPPING
I DEKONCENTRACJA................................................................................
KULTURA PŁYNNYCH DEFINICJI............................................................................
2. PROJEKT ULICA
....................................................................................................
SEMIOTYKA ŻYCIA CODZIENNEGO I PROBLEM REFLEKSYWNOŚCI ...........
TYPOWE I REPREZENTATYWNE .............................................................................
JAK ŚREDNIA JEST KLASA ŚREDNIA? ...................................................................
HISTORIA I TOPOGRAFIA – TRWAŁOŚĆ I ZMIANA .............................................
PRYWATNE I PUBLICZNE ..........................................................................................
W STRONĘ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ.................................................................
3. BADANA ZBIOROWOŚĆ I JEJ STAN POSIADANIA
..................................
WIEK, PŁEĆ, WIELKOŚĆ GOSPODARSTW DOMOWYCH ...................................
WYKSZTAŁCENIE: WYŻEJ NIŻ ŚREDNIA ..........................................................
PRACA I ZATRUDNIENIE ...........................................................................................
DOMY, WARUNKI MIESZKANIOWE, STAN POSIADANIA...................................
WYPOSAŻENIE W MEDIA..........................................................................................
Telewizja ...................................................................................................................
Odtwarzacze dźwięku i obrazu .................................................................................
13
13
13
16
17
20
21
22
27
28
33
35
38
39
40
43
43
45
46
48
49
51
55
55
56
57
58
59
59
59
6
Radio .........................................................................................................................
Telefony .....................................................................................................................
Komputery i internet .................................................................................................
Prasa i książki ............................................................................................................
CO CZYTAMY?
..........................................................................................................
4. MEDIA NA CO DZIEŃ: TELEWIZJA
..................................................................
TELEWIZJA DOBRZE ZBADANA ............................................................................
TELEWIZJA A STATUS ................................................................................................
TELEWIZJA W SALONIE I SYPIALNI (ALE W ŁAZIENCE TEŻ) ..........................
OGLĄDANIE RODZINNE I SAMOTNE .....................................................................
MEDIUM ULUBIONE, MAŁO WAŻNE ......................................................................
CZAS I KONCENTRACJA ...........................................................................................
ODBIÓR CELOWY I ODRUCHOWY..........................................................................
TELEWIZJA I CODZIENNOŚĆ ...................................................................................
ZAPPING
I INNE ZAKŁÓCENIA.................................................................................
TELEWIZJA I WŁADZA?.............................................................................................
REPERTUAR TELEWIZYJNY: PROGRAMY WAŻNE I NIEWAŻNE ......................
OGLĄDANIE TELEWIZJI JAKO PRAKTYKA KULTURALNA ..............................
CO WŁAŚCIWIE ROBIĘ, GDY OGLĄDAM TELEWIZJĘ? ...............................................
PRZED DZIENNIKIEM, PO DZIENNIKU... W POSZUKIWANIU PUNKTU
ZACZEPIENIA
......................................................................................................
MAŁO MIEJSCA, MNÓSTWO EKRANÓW ........................................................................
W PIWNICY CZY NA MEBLOŚCIANCE? GDZIE UMIEŚCIĆ TELEWIZOR .................
59
60
60
60
62
63
64
64
65
66
69
71
73
74
75
76
79
82
84
87
79
66
5. MEDIA NA CO DZIEŃ: RADIO, GAZETA, MAGAZYN, SIEĆ
....................... 91
RADIO – MEDIUM OSOBISTE ................................................................................... 91
TŁO DŹWIĘKOWE I POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA ............................................ 92
POTRZEBA RADIA Z SENSEM I KULTURALNA AUTOIDENTYFIKACJA ......... 93
ZAPPING
I TAPETA DŹWIĘKOWA ............................................................................ 94
REPERTUAR RADIOWY: SŁUCHACZE SĄ LOJALNI ............................................ 95
PRASA CODZIENNA – MEDIUM DLA DOROSŁYCH............................................. 96
PO CO NAM PRASA? ................................................................................................... 97
REPERTUAR PRASOWY I LEKTURA W PRACY .................................................... 100
KOLEKCJONOWANIE PRASY: CIĄGŁOŚĆ CODZIENNYCH PRZYZWYCZA-
JEŃ............................................................................................................................ 101
CZYTELNICY MIGRUJĄ DO INTERNETU ........................................................... 102
PISMA ILUSTROWANE: PRYWATNIE, DLA PRZYJEMNOŚCI .............................. 104
LEKTURA MAGAZYNÓW A RODZAJ I WYKSZTAŁCENIE.................................. 104
MAGAZYNY ILUSTROWANE I KONSUMPCJA ...................................................... 106
INTERNET: DALEKO OD WEB 2.0 ............................................................................ 107
CO KUPUJEMY W INTERNECIE?
........................................................................... 109
6. UBOGIE I BOGATE KORZYSTANIE Z MEDIÓW (I MOŻLIWA
ALTERNATYWA)
................................................................................................... 111
MODEL UBOGI ........................................................................................................... 111
JAKIE PISMA ILUSTROWANE CZYTAJĄ KOBIETY, A JAKIE MĘŻCZYŹNI? .......... 105
WYKSZTAŁCENIE A LEKTURA PISM ILUSTROWANYCH
....................................... 105
7
OBOJĘTNY
................................................................................................................ 111
PRAKTYCZNIE, KOMPETENTNIE, BEZ ZAANGAŻOWANIA....................................... 113
ZMĘCZENI
................................................................................................................. 114
MODEL BOGATY .........................................................................................................
DUŻE ZAKUPY, MAŁO CZASU
.................................................................................
GĘSTO, NA MAŁEJ PRZESTRZENI
............................................................................
MODEL ALTERNATYWNY – SAMOOGRANICZENIE ............................................
POSŁUCHAJ, NAS MEDIA NAPRAWDĘ NIE INTERESUJĄ!
......................................
CZY BOGATY ODBIORCA TO DOBRY ODBIORCA? ............................................
ORIENTACJA NA TREŚĆ I NA TECHNOLOGIĘ ......................................................
KINO DOMOWE I SUKCES ................................................................................................. 124
TECHNOLOGIA JEST
FUN
.................................................................................................. 125
KINO DOMOWE I UDOMOWIONE
............................................................................ 126
115
115
119
120
121
123
123
C Z Ę ŚĆ II
SZEROKIE PARADYGMATY MEDIALNE I ICH INTERPRETACJE
7. GATUNKI MEDIALNE
...........................................................................................
SEGMENTACJA I STRUMIEŃ OBRAZÓW ...............................................................
ZAPPING
I ROZRÓŻNIENIA GATUNKOWE .............................................................
JAK DEFINIOWAĆ I BADAĆ GATUNKI? .................................................................
GATUNEK MEDIALNY JAKO KOD...........................................................................
8. ADAPTOWANIE, HYBRYDYZACJA, NOWE GATUNKI MEDIALNE
.........
WOLNY RYNEK I ERA NASYCENIA ........................................................................
ADAPTOWANIE OTWARTE I ZAMKNIĘTE .............................................................
TRANSFER TECHNOLOGICZNY...............................................................................
OD ADAPTOWANIA DO SERIALIZACJI ...................................................................
NOWE GATUNKI MEDIALNE A KULTURA KONWERGENCJI.............................
9. SERWISY INFORMACYJNE I
INFOTAINMENT
..............................................
TELEWIZYJNY SERWIS INFORMACYJNY – WYZNACZNIKI GATUNKOWE...
Prawdziwość i rzetelność, czyli pakt faktograficzny ................................................
Obiektywizm, bezstronność, zrównoważenie ...........................................................
Aktualność ................................................................................................................
„Naturalna” hierarchia ważności ...............................................................................
Władza i obowiązujący stan wiedzy .........................................................................
Legitymizujący charakter serwisu .............................................................................
INFOTAINMENT
......................................................................................................
Infotainment
a dobór informacji................................................................................
Infotainment
a wewnętrzna struktura
newsów ..........................................................
Infotainment
i tryb narracyjny ...................................................................................
Infotainment
i orientacja melodoksyjna ....................................................................
Infotainment
i estetyzacja ..........................................................................................
Infotainment,
czyli zmiana statusu dziennikarza.......................................................
Infotainment:
rozszerzanie paradygmatu ..................................................................
MECHANIKA MEDIÓW...............................................................................................
POSTDZIENNIKARSTWO ...........................................................................................
131
131
132
133
135
139
139
140
142
143
144
147
148
149
151
153
154
155
157
160
161
161
161
162
163
164
164
165
167
Zgłoś jeśli naruszono regulamin