Poradnik dla dowódcy grupy do realizacji szkol. boj. w ramach szkol. podstawowego_Poznań 2005 ab.pdf

(24465 KB) Pobierz
Centrum Szkolenia Wojsk
Lądowych
im. Hetmana Polnego Koronnego Stefana Czarnieckiego
Cykl Taktyki i Szkolenia Ogólnowojskowego
CSWLąd
wewn. 6/2005
PORADNIK
DLA DOWÓDCY GRUPY
DO REALIZACJI SZKOLENIA BOJOWEGO
W RAMACH SZKOLENIA PODSTAWOWEGO
Praca zbiorowa
pod kierunkiem mjr.
Jarosława MUSZYŃSKIEGO
POZNAŃ
2005
1
KOMENDANT
CENTRUM SZKOLENIA WOJSK
LĄDOWYCH
im. Stefana Czarnieckiego
Autorzy:
mjr
Jarosław Muszyński,
mjr Waldemar
Błądek,
mjr Artur Kaczmarek,
mjr Tadeusz
Stokłosa,
kpt. Arkadiusz Bogdanowicz, kpt. Ireneusz Buka,
kpt. Wojciech
Wiśniewski
Zalecam do
użytku
w Centrum Szkolenia Wojsk
Lądowych
im.
Stefana
Czarnieckiego
.Poradnik dla dowódcy grupy do realizacji szkolenia bojowego
w ramach szkolenia podstawowego•.
Redakcja techniczna
Bożena
Rynowiecka
c4~.
Korekta
~~7
Maria Ogórkiewicz
Skład, łamanie
i
oprawa
Sekcja Wydawnicza Centrum Szkolenia Wojsk
Lądowych
im. Hetmana Polnego Koronnego Stefana Czarnieckiego
w Poznaniu
2
SPIS
TREŚCI
Wstęp
..
.
.
.
..
.
...
.
..
.
..................
.
........
.
........
.
......
.
..
...... .
......
.
.......
.
...................
.
.....
.
..
7
1. Zasady realizacji wybranych przedmiotów w ramach szkolenia
bojowego
........................................................................ ........................
...
1.1. Podstawowe formy stosowane
w
szkoleniu bojowym
..........................
9
9
1.2. Przygotowanie
zajęć
przez kierownika grupy ...... .......
............
.............. 11
1.3. Organizacja i prowadzenie
instruktażu
do
zajęć
praktycznych
............
12
1.4.
Czynności
kierownika grupy w dniu
zajęć
.................. .......................... 15
2. Szkolenie bojowe ...........................................................
...........................
18
2.1. Taktyka
.................................................................................................
18
2.2. Powszechna OPL
............................................
....................................
37
2.3. Szkolenie
inżynieryjno
- saperskie
.............................
...
...................... 42
2.4. Obrona przed
bronią
masowego
rażenia
.....
....
..
..................................
46
2.5. Terenoznawstwo
...............
...................................................................
55
"
3.
Załączniki
................................
„.:······························································
61
4. Bibliografia
....
................
............................................................................
91
3
Wstęp
Poradnik przeznaczony jest dla dowódców kursów i grup
realizujących
szko-
·1enie
podstawowe. Kierowany jest zatem do kadry
Szkoły Młodszych
Specjalistów
oraz Kursu Szkolenia Rezerw Centrum Szkolenia Wojsk
treści,
Lądowych.
Poradnik ma charakter dokumentu pomocniczego do organizowania
i
realizo-
wania procesu szkolenia. Zawiera
działu
n
które
mogą stanowić uzupełnienie
progra-
mów szkolenia dla poszczególnych
specjalności
oraz
poradnika dowódcy podod-
(cz. 2) wydanego przez Dowództwo Wojsk
Lądowych
.
Obejmuje takie przed-
inżynieryjno
mioty szkolenia bojowego, jak:
Taktyka, Powszechna OPL, Szkolenie
-
saperskie, OPBMR i Terenoznawstwo.
Przy
każdym
z
wyżej
wymienionych przedmiotów opisane
zajęć
.
Wynikają
metodyczne
kadry dydak-
dydaktycz-
i
praktyczne porady do realizacji
one z
doświadczeń
tycznej Cyklu Taktyki i Szkolenia Ogólnowojskowego i
ną istniejącą
uwzględniają bazę
zmieniają
w Centrum. Autorzy nie
precyzują
ani nie
celów szkolenio-
do po-
wych zawartych w programach, ale
szczególnych
ścia
zajęć
przedstawiają
propozycje
zagadnień
oraz sposób ich realizacji.
zajęć
Przedstawione koncepcje
organizatora szkolenia.
pozwalają
nie
ograniczają
inicjatywy i twórczego podej-
Ułatwić mają pracę
nakładem
i
stworzyć możl iwość osiągnięcia
wys
iłku
celów szkoleniowych mniejszym
w
opracowaniu
z
zapoznać się
zagadnień
fomią
kosztów,
i czasu
.
Treści
zawarte
(grupy)
prowadzącemu
możliwym
zajęcia
dowódcy
kursu
i metodami, z
sposobem realizacji poszczególnych
oraz sposobem wykorzystania
w danym temacie, z
organizacją zajęć
środków materiałowo
- technicznego zabezpieczenia. Nie podano tu natomiast
poszczególnych tematów i
zagadnień
.
szczegółowego rozwinięcia
Do
każdego
z przedmiotqw
sz~olenia
(w poszc;zególnych
częściach
poradni-
ka>'
dołączono
wykaz literatury.
Podan~
tam pozycje
ułożone zostały
w
kolejności,
w jakiej
należy się
z nimi
zapoznać, przygotowując
konkretne
zajęcia
.
Wykaz
wszystkich pozycji
uwzględnionych
w opracowaniu zamieszczony
został
na
końcu
-
·
w bibliografii.
Korzystając
z poradnika
każdy
dowódca (kierownik) musi
pamiętać, że
w
pełn
i
ponosi
odpowiedzialność
za
całokształt
szkolenia
-
w
myśl
zasady:
„Dowodzisz
-
szkolisz - odpowiadasz".
4
1. Zasady realizacji wybranych przedmiotów w ramach szkolenia
bojowego
1.1. Podstawowe formy stosowane w szkoleniu bojowym
W okresie szkolenia podstawowego - w celu
osiągnięcia właściwych
wyników - stosuje
się
w zasadzie trzy podstawowe formy organizowania
i
prowadze-
nia
zajęć
dydaktycznych:
wykład, zajęcia
praktyczne,
musztrę bojową.
Formy te
określają
tylko
zewnętrzną, organizacyjną stronę każdych zajęć,
czynności
Każda
na które
składają się
o charakterze organizacyjnym, przestrzennym,
materiałowym
i czasowym.
forma
zajęć
stwarza
prowadzącemu
warunki do stosowania w jej ramach od-
inscenizację.
powiednich metod szkolenia, do których
zaliczyć można
m.in.:
instroktat, opis, pokaz
sprzętu,
filmy,
szkice,
Wykład.
Jest to forma
zajęć polegająca
na ustnym przekazywaniu odpowied-
żołnierzom
nio
uporządkowanych treści.
Jest on stosowany w celu przekazania
w sali
wykładowej
wie-
dzy teoretycznej.
Wykład należy prowadzić
lub innym pomiesz-
czeniu bazy gabinetowej lub polowej. Jest to jedna z tych form, które w szkoleniu
podstawowym
niem do
Wykład
niezwykle rzadko stosowane.
bloku tematycznego.
być
Najczęściej wykłady są
wprowadze-
określonego
powinien
tak przygotowany i przeprowadzony, aby szkoleni zro-
Dla urozmaicenia przekazu wiedzy
dotyczącej
zumieli
istotę
poruszanych
zagadnień
.
podstaw teoretycznych oraz zrozumienia istoty tematu
i w czasie
zdjęć.
zajęć posługiwać się odpowiednią liczbą
należy wcześniej przygotować
foliogramów, szkiców, tablic czy
ale starannie przygotowa-
materiał. Najczęściej
zajęć
Foliogram to nie „kserowana strona z
względem
podręcznika",
ny pod
merytorycznym, stylistycznym i graficznym
przez
niedoświadczonych
popełnianym błędem
kierowników
jest czytanie pod-
czas
wykładu treści
foliogramu, zamiast jego komentowania.
pożądany
W
czasi~ wykładu można wyświetlić
film szkoleniowy jako komunikat dydak-
tyczny. Komunikat dydaktyczny tylko wówczas odniesie
sformułowań,
skutek,
jeśli
po lub
w czasie prezentacji zostanie omówiony. W czasie
wykładu należy używać zwięzłych
nie
obciążać pamięci
szkolonych
zbędnymi
informacjami i liczbami.
Należy przekazywać wiadomości
potrzebne, dla· zrozumienia celu, jak
również
spo-
sobu wykonywania
czynności
podczas
zajęć
praktycznych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin