Archer Jeffrey_Ewangelia wedlug Judasza (2007).rtf

(10109 KB) Pobierz
Archer Jeffrey_Ewangelia wedlug Judasza (2007)


 

EWANGELIA
WEDŁUG JUDASZA

 

Spisał

BENIAMIN ISKARIOTA

 

Opowiedział

JEFFREY ARCHER

 

Pomagał mu

KS. PROF. FRANCIS J. MOLONEY SDB


Od wydawcy polskiego

 

Większość tekstów biblijnych zamieszczonych w tej książce jest swobodnie przytaczana lub parafrazowana przez autorów.

Pozostałe za: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallottinum, PoznańWarszawa 1989 i Pismo Święte. Stary i Nowy Testament (Biblia Poznańska), Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 2004.

Glosariusz jest wiernym umaczeniem oryginału wydawca nie dokonał w nim żadnych zmian.


Ewangelia według Judasza jest wynikiem intensywnej współpracy między pisarzem a uczonym.

Swego czasu Jeffrey Archer zwrócił się do kardynała Carla Marii Martiniego z proś o wskazanie kogoś, kto by mu posł za przewodnika w tym trudnym przedsięwzięciu. Kardynał Martini uznał, że spośd jego dawnych studentów Papieskiego Instytutu Biblijnego w Rzymie najlepiej nadaje się do tego ks. prof. Francis J. Moloney SDB, który ukończył instytut w 1972 r., a w 1975 uzyskał doktorat na Uniwersytecie Oxfordzkim.

Przedsięwzięcie było tyleż śmiałe, co proste. Archer miał napisać historię dla czytelników dwudziestego pierwszego wieku, a Moloney miał zadbać o to, by była ona wiarygodna dla chrześcijanina czy Żyda, którzy żyli w pierwszym wieku.



1.

OTO BARANEK BOŻY

 

 

1. Ewangelia ta została spisana, eby wszyscy mogli poznać prawdę o Judaszu Iskariocie i roli, jaką odegrał on w życiu i tragicznej śmierci Jezusa z Nazaretu.

2. Wielu innych opowiedziało dzieje Jezusa, zdając sprawę ze wszystkiego, co rzekł i uczynił w czasie swego krótkiego żywota na ziemi.

3. Niektórzy byli świadkami tego, co się naprawdę wydarzyło, i żydowskim zwyczajem podawania owa z ust do ust przekazywali, co widzieli i yszeli.

4. Inni spisali dalsze opowieści o życiu Jezusa Chrystusa, Syna Bożego. Z czasem zaczęto je nazywać ewangeliami [Ewangelie: Ewangelie zostały napisane w drugiej połowie pierwszego stulecia po Chrystusie (Marka: ok. 70 roku; Mateusza: ok. 85; Łukasza: ok. 85; Jana: ok. 100). Nie znamy tożsamości ewangelistów, gdyż imiona: Mateusz, Marek, Łukasz i Jan zostały dodane do rękopisów dopiero pod koniec drugiego stulecia. Prawdopodobnie żaden z ewangelistów nie był apostołem. Tradycja mówi, że Marek był bliskim towarzyszem Piotra w Rzymie, ale nie apostołem. Mateusz był wykształconym Żydem, który został chrześcijaninem (patrz Mt 13,52). Fakt, że poborca podatkowy (Lewi) u Marka 2,14 (patrz także Łk 5,27) przemienia się w Mateusza w Ewangelii według św. Mateusza 9,9 może stanowić samoidentyfikację apostoła Mateusza (patrz Mt 10,3, Mk 3,18, Łk 6,15), nie jest jednak ostatecznym dowodem. Ukochany uczeń z czwartej Ewangelii był pod koniec drugiego stulecia identyfikowany jako Jan. Autor czwartej Ewangelii był prawdopodobnie byłym uczniem Jana Chrzciciela, który stał się bliskim wyznawcą Jezusa, ale b może nie jednym z Dwunastu. Kościół chrześcijański uznaje cztery Ewangelie za Pismo święte. Są one narracyjnym opisem tego, co Bóg uczynił dla rodzaju ludzkiego poprzez żywot, nauki, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa].

5. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin