Visual_Studio_2013_Podrecznik_programowania_w_C_z_zadaniami_vs12pa.pdf

(675 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/vs12pa
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-6856-4
Copyright © Helion 2014
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ............................................................................................ 11
Cz
I
J zyk C# i platforma .NET ............................................. 13
Klasa Console ................................................................................................................. 15
Projekt aplikacji konsolowej .................................................................................... 15
Drukowanie napisów w konsoli i podpowiadanie kodu ............................................... 18
Czekanie na akceptacj u ytkownika ....................................................................... 19
Odczytywanie danych z klawiatury .......................................................................... 20
Korzystanie z bibliotek DLL. Komunikat „okienkowy” w aplikacji konsolowej ..... 21
Informacje o rodowisku aplikacji .................................................................................. 23
Podstawowe informacje o systemie i profilu u ytkownika ...................................... 23
Katalogi specjalne zdefiniowane w bie cym profilu u ytkownika ......................... 24
Odczytywanie zmiennych rodowiskowych ............................................................. 25
Lista dysków logicznych .......................................................................................... 26
Rozdzia 1. Pierwsze spotkanie ze rodowiskiem Visual Studio i j zykiem C# ..... 15
Rozdzia 2. O b dach i ich tropieniu ................................................................. 27
Program z b dem logicznym — pole do popisu dla debugera ....................................... 27
Kontrolowane uruchamianie aplikacji w Visual C# ....................................................... 28
ledzenie wykonywania programu krok po kroku (F10 i F11) ................................ 28
Run to Cursor (Ctrl+F10) ......................................................................................... 30
Breakpoint (F9) ........................................................................................................ 30
Okna Locals i Watch ................................................................................................ 31
Stan wyj tkowy .............................................................................................................. 33
Zg aszanie wyj tków ................................................................................................ 33
Przechwytywanie wyj tków w konstrukcji try..catch ............................................... 35
Wymuszenie kontroli zakresu zmiennych ................................................................ 37
Rozdzia 3. J zyk C# 5.0 .................................................................................. 39
Platforma .NET .............................................................................................................. 40
rodowisko uruchomieniowe ................................................................................... 40
Kod po redni i podwójna kompilacja ....................................................................... 40
Wersje ...................................................................................................................... 41
Skróty, które warto pozna ............................................................................................. 43
Podstawowe typy danych ............................................................................................... 44
Deklaracja i zmiana warto ci zmiennej .................................................................... 44
Typy liczbowe oraz typ znakowy ............................................................................. 45
Kup książkę
Poleć książkę
6
Visual Studio 2013. Podr cznik programowania w C# z zadaniami
Okre lanie typu zmiennej przy inicjacji (pseudotyp var) ............................................... 47
Operatory ................................................................................................................. 47
Konwersje typów podstawowych ............................................................................. 49
Operatory is i as ....................................................................................................... 50
a cuchy .................................................................................................................. 51
Typ wyliczeniowy .................................................................................................... 54
Leniwe inicjowanie zmiennych ................................................................................ 55
Metody ........................................................................................................................... 56
Przeci anie metod ................................................................................................... 57
Domy lne warto ci argumentów metod — argumenty opcjonalne .......................... 58
Argumenty nazwane ................................................................................................. 59
Warto ci zwracane przez metody ............................................................................. 59
Zwracanie warto ci przez argument metody ............................................................ 59
Delegacje i zdarzenia ............................................................................................... 61
Wyra enia lambda .................................................................................................... 64
Typy warto ciowe i referencyjne .................................................................................... 66
Nullable .................................................................................................................... 67
Pude kowanie ........................................................................................................... 68
Typy dynamiczne ........................................................................................................... 69
Sterowanie przep ywem ................................................................................................. 72
Instrukcja warunkowa if..else ................................................................................... 72
Instrukcja wyboru switch ......................................................................................... 73
P tle .......................................................................................................................... 74
Wyj tki ........................................................................................................................... 75
Dyrektywy preprocesora ................................................................................................. 77
Kompilacja warunkowa — ostrze enia .................................................................... 78
Definiowanie sta ych preprocesora .......................................................................... 78
Bloki ......................................................................................................................... 79
Atrybuty ......................................................................................................................... 80
Kolekcje ......................................................................................................................... 81
„Zwyk e” tablice ...................................................................................................... 81
P tla foreach ............................................................................................................. 83
Sortowanie ............................................................................................................... 84
Kolekcja List ............................................................................................................ 85
Kolekcja SortedList i inne s owniki ......................................................................... 87
Kolejka i stos ............................................................................................................ 88
Tablice jako argumenty metod oraz metody z nieokre lon liczb argumentów ...... 89
S owo kluczowe yield .............................................................................................. 90
Nowa forma inicjacji obiektów i tablic ........................................................................... 92
Caller Information .......................................................................................................... 93
Rozdzia 4. Programowanie obiektowe w C# ..................................................... 95
Przyk ad struktury (Ulamek) .......................................................................................... 96
Przygotowywanie projektu ....................................................................................... 96
Konstruktor i statyczne obiekty sk adowe ................................................................ 98
Modyfikatory const i readonly ................................................................................. 99
Pierwsze testy ........................................................................................................... 99
Konwersje na a cuch (metoda ToString) i na typ double ...................................... 100
Metoda upraszczaj ca u amek ................................................................................ 101
W a ciwo ci ........................................................................................................... 102
Domy lnie implementowane w a ciwo ci (ang. auto-implemented properties) ..... 104
Operatory arytmetyczne ......................................................................................... 105
Operatory porównania oraz metody Equals i GetHashCode .................................. 106
Operatory konwersji ............................................................................................... 108
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
7
Implementacja interfejsu (na przykładzie IComparable) .............................................. 109
Definiowanie typów parametrycznych ......................................................................... 110
Definiowanie typów ogólnych ............................................................................... 111
Określanie warunków, jakie mają spełniać parametry ............................................ 113
Implementacja interfejsów przez typ ogólny .......................................................... 114
Definiowanie aliasów ............................................................................................. 115
Typy ogólne z wieloma parametrami ..................................................................... 116
Rozszerzenia ................................................................................................................. 117
Typy anonimowe .......................................................................................................... 119
Dziedziczenie ............................................................................................................... 119
Klasy bazowe i klasy potomne ............................................................................... 120
Nadpisywanie a przesłanianie metod ..................................................................... 123
Klasy abstrakcyjne ................................................................................................. 124
Metody wirtualne ................................................................................................... 126
Polimorfizm ............................................................................................................ 127
Konstruktory a dziedziczenie ................................................................................. 129
Singleton ....................................................................................................................... 131
Interfejsy ....................................................................................................................... 134
Rozdział 5. Biblioteki DLL .............................................................................. 137
Tworzenie zarządzanej biblioteki DLL ........................................................................ 138
Dodawanie do aplikacji referencji do biblioteki DLL .................................................. 139
Przenośne biblioteki DLL ............................................................................................. 140
Rozdział 6. Testy jednostkowe ....................................................................... 143
Projekt testów jednostkowych ...................................................................................... 144
Przygotowania do tworzenia testów ............................................................................. 144
Pierwszy test jednostkowy ............................................................................................ 145
Uruchamianie testów .................................................................................................... 146
Dostęp do prywatnych pól testowanej klasy ................................................................. 147
Testowanie wyjątków ................................................................................................... 148
Kolejne testy weryfikujące otrzymane wartości ........................................................... 148
Test ze złożoną weryfikacją .......................................................................................... 149
Powtarzane wielokrotnie testy losowe .......................................................................... 151
Niepowodzenie testu .................................................................................................... 152
Nieuniknione błędy ...................................................................................................... 154
Rozdział 7. Elementy programowania współbieżnego ....................................... 159
Równoległa pętla for .................................................................................................... 159
Przerywanie pętli .......................................................................................................... 161
Programowanie asynchroniczne.
Modyfikator async i operator await (nowość języka C# 5.0) ..................................... 162
Część II
Projektowanie aplikacji Windows Forms ...................... 169
Projektowanie interfejsu aplikacji ................................................................................ 172
Tworzenie projektu ................................................................................................ 172
Dokowanie palety komponentów Toolbox ............................................................. 174
Tworzenie interfejsu za pomocą komponentów Windows Forms .......................... 175
Przełączanie między podglądem formy a kodem jej klasy ........................................... 176
Analiza kodu pierwszej aplikacji Windows Forms ....................................................... 176
Metody zdarzeniowe .................................................................................................... 182
Metoda uruchamiana w przypadku wystąpienia zdarzenia kontrolki ..................... 182
Testowanie metody zdarzeniowej .......................................................................... 183
Rozdział 8. Pierwszy projekt aplikacji Windows Forms .................................... 171
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin