Informatyka_Europejczyka_Podrecznik_dla_szkoly_podstawowej_Klasa_5_iepsp5.pdf

(3194 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Bezpieczna praca z komputerem, urządzeniami cyfrowymi
i sieciami komputerowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 1. Temat: Zaczynamy… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 2. Temat: Praca w chmurze — korzystamy z wirtualnego dysku OneDrive . . .
Lekcja 3. Temat: Słów kilka o komputerze i nośnikach danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 4. Temat: Praca w chmurze, przygotowanie wspólnego dokumentu
Historia komputera — od abakusa do iPhone’a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 5. Temat: Bezpiecznie w sieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 6. Temat: Poznajemy sposoby wyszukiwania informacji w internecie . . . . . . . .
Lekcja 7. Temat: Rozwiązujemy problemy z wykorzystaniem zasobów internetu . . . .
Lekcja 8. Temat: Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 9. Temat: Piszemy na klawiaturze komputera, tworzymy ogłoszenia,
dyplomy i zaproszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Realizacja projektów z wykorzystaniem
komputera, aplikacji i urządzeń cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 10. Temat: Tworzymy rysunki, korzystając z edytora grafiki,
poznajemy sztuczki ułatwiające rysowanie na komputerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 11. Temat: Robimy zrzuty ekranu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 12. Temat: Przekształcamy obraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 13. Temat: Tworzymy prace graficzne na zadany temat,
uzupełniamy grafikę tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 14. Temat: Tworzymy listy numerowane i punktowane, sortujemy dane . . . . .
Lekcja 15. Temat: Zmiana wyglądu punktora, przygotowanie
planu wycieczki klasowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 16. Temat: Poznajemy inne ciekawe efekty dostępne w edytorze tekstu . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
7
8
15
19
25
29
33
38
43
48
54
55
56
62
66
70
73
80
87
91
Rozdział 3. Programowanie i rozwiązywanie problemów
z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych . . . . . . . . . . 93
Lekcja 17. Temat: Rusz głową — nie taki problem straszny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Lekcja 18. Temat: Rysujemy figury geometryczne w programie Scratch
z użyciem pętli
powtórz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
3
Lekcja 19. Temat: Tworzymy grę w programie Scratch
z użyciem pętli
zawsze
i
zmiennych
x, y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 20. Temat: Programowanie z wykorzystaniem pętli
zawsze
i instrukcji warunkowej
jeżeli
w programie Scratch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 21. Temat: Programujemy w środowisku Baltie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 22. Temat: Ćwiczenia w programowaniu z wykorzystaniem
programu Baltie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4. Poznajemy różne narzędzia informatyczne
i ich zastosowanie do analizy i rozwiązywania problemów . . . . . . . . . .
Lekcja 23. Temat: Projektowanie prezentacji multimedialnej —
opracowanie i realizacja projektu
Najpiękniejsze miejsca w Polsce
. . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 24. Temat: Animowanie obiektów w prezentacji multimedialnej,
przygotowanie pokazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 25. Temat: Poznajemy ścieżki ruchu, wstawiamy dźwięk —
realizacja projektu
Najpiękniejsze miejsca w Europie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 26. Temat: Korzystamy z urządzeń techniki cyfrowej —
do tworzenia elektronicznych tekstów, obrazów, dźwięków, filmów i animacji . . .
Lekcja 27. Temat: Kalkulator jako narzędzie wspomagające
rozwiązywanie problemów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 28. Temat: Rozwiązujemy problemy, zbieramy i analizujemy dane
w arkuszu kalkulacyjnym, dowiadujemy się, co widać na wykresach . . . . . . . . . . .
Lekcja 29. Temat: Wykonujemy obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym,
poznajemy funkcje SUMA, ŚREDNIA, MIN, MAX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 30. Temat: Projektujemy rebus do gazetki szkolnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
106
113
118
126
132
135
136
141
146
151
154
160
166
169
174
Źródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Kup książkę
Poleć książkę
4
Spis treści
WSTĘP
DROGA PIĄTOKLASISTKO,
DROGI PIĄTOKLASISTO!
Przed Wami kolejny rok nauki z komputerem. Książka, którą trzymacie w rękach,
poprowadzi Was przez świat informatyki. Poznacie najważniejsze zagadnienia związane
z bezpieczną pracą z komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi,
będziecie realizować projekty z wykorzystaniem komputera, aplikacji i urządzeń
cyfrowych. Nauczycie się programować i rozwiązywać problemy z użyciem komputera
i innych urządzeń cyfrowych, a także poznacie różne narzędzia informatyczne i ich
zastosowanie do analizy i rozwiązywania problemów.
Nauka programowania to świetna zabawa, dzięki której można zdobyć ważną umiejętność
życiową. Rozwija ona logiczne myślenie i zdolność rozwiązywania problemów, co jest
bardzo przydatne w wielu dziedzinach życia, na przykład w inżynierii i medycynie.
Naucz się programować, a cyfrowy świat stanie przed Tobą otworem!
Pamiętaj! Każdy może być odkrywcą!
Życzymy miłej nauki i wielu sukcesów!
Autorki
Kup książkę
Poleć książkę
Droga Piątoklasistko, drogi Piątoklasisto!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin