Marcin Rychlewski - Książka jako towar. Książka jako znak.pdf

(4863 KB) Pobierz
Recenzja: prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska
Copyright © Wydawnictwo Naukowe Katedra 2013
Copyright © Marcin Rychlewski 2013
Wszystkie prawa zastrzeżone
Publikacja dofinansowana z funduszy
Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM
Wydanie pierwsze
Gdańsk 2013
Projekt okładki: Anna M. Damasiewicz
Projekt layoutu i skład:
biuro@dialoog.pl; www.dialoog.pl
ISBN 978-83-63434-88-5
Wydawnictwo Naukowe Katedra
http://wnkatedra.pl
email: redakcja@wnkatedra.pl
Spis treści
Wstęp .................................................................................... 7
Rozdział 1
Po co nam dziś socjologia literatury?
..............................
Tekst – produkcja – konsumpcja .........................................
Pole rynku wydawniczego i pole instytucji konsekrujących ...
Pasmo przenoszenia i pasmo estetyczne .............................
Stephen King, Ryszard Kapuściński i Chuck Norris ..........
Za i przeciw strukturze ........................................................
Rozdział 2
obiegi wydawnicze
............................................................
Obieg główny ......................................................................
Obiegi o mniejszym zasięgu ...............................................
Obieg naukowy ...................................................................
Obieg religijny .....................................................................
Obieg literacki .....................................................................
Obiegi literackie czy obiegi wydawnicze? .........................
11
16
22
29
36
39
43
55
60
61
63
65
68
Rozdział 3
Pasmo estetyczne, teoria recepcji i socjologia czytelnictwa
..... 73
Indywidualne – zbiorowe .................................................... 82
Materia i znaczenie ............................................................. 84
Literackie – nieliterackie ..................................................... 88
Pasmo estetyczne jako narzędzie ideologii ......................... 91
Rozdział 4
interpretacja – recepcja – konsumpcja
........................
Interpretacja i dystrybucja .................................................
Czy wydawcy wszystko wolno? .......................................
Czytelnik – konsument – producent .................................
Interpretacja jako towar ....................................................
Rozdział 5
Materia książki
................................................................
Okładka .............................................................................
Wartość sensoryczna .........................................................
Wartość znakowa ..............................................................
Przypadki szczególne ........................................................
Opis handlowy ..................................................................
Ilustracja ............................................................................
Czcionka ...........................................................................
Rozdział 6
Książka wczoraj i dziś
....................................................
Zasada multimedialnego przenoszenia .............................
Zasada ograniczonej konwergencji ...................................
Proroctwa McLuhana ........................................................
Prognozy na przyszłość .....................................................
97
105
110
117
130
137
144
145
150
154
156
159
165
175
180
181
185
188
Nota wydawnicza .............................................................. 193
Bibliografia ....................................................................... 195
Indeks ................................................................................ 199
Zgłoś jeśli naruszono regulamin