Transalpina pl.pdf

(13763 KB) Pobierz
TRANSALPINA
JOLANTA POL
Jolanta Pol,
Dojazd do przełęczy Urdele
Krzysztof Pol,
Spotkanie z osiołkiem na Transalpinie
Zdjęcia na okładce
Kontakt
joolbook@o2.pl
www.joolbook.eu
Copyright © Jolanta Pol
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt jest kosztowny, przygotowanie publikacji to ogrom czasu i pracy. Bardzo
chcemy go kontynuować, bo jest przydatny, pomaga wielu podróżującym zwró-
cić uwagę na ciekawe zabytki, o których brakuje informacji. Nawet drobna wpłata,
którą przekażesz, pomoże rozwijać ten projekt. Ty też możesz zostać wydawcą,
sponsorem czy twórcą publikacji, pokazać innym fantastyczne miejsca.
Dotuj darmowe e-przewodniki: www.joolbook.eu/dotacje.html
TRANSALPINA
Fot. Jolanta Pol
Widok przy Stâna Ștefanu
Transalpina to droga krajo-
wa DN67C, najwyżej położona
w Rumunii. Za miejscowością
Rânca (1600 m n.p.m.) znajduje
się jej najwyższy punkt – prze-
łęcz Urdele, leżąca na wysokości
2145 m n.p.m.
Informacje ogólne
Ukraina
Węgry
PŁN. – ZACH.
Mołdawia
PŁN.– WSCH.
CENTRALNY
ZACHODNI
PŁD.–WSCH.
POŁUDNIOWY
Bukareszt
Ukraina
Zaczyna się w Sebeş (Tran-
sylwania), kończy w Novaci
(Oltenia), u podnóża gór Parâng.
Przecina z północy na południe
góry Parâng, położone w Karpa-
tach Południowych, drugie co
do wysokości pasmo górskie ru-
muńskich Karpat.
Jest nieprzejezdna w miesiącach
zimowych. Nie ma stałych termi-
nów jej otwarcia i zamknięcia,
zależy to od warunków pogodo-
wych, stopnienia śniegu.
Serbia
PŁD.– ZACH.
Morze
Czarne
Bułgaria
Regiony administracyjne Rumunii
MARAMUREŞ
BUCOVINA
MOLDOVA
CRIŞANA
TRANSILVANIA
BANAT
MUNTENIA
OLTENIA
DOBROGEA
Regiony historyczne Rumunii
Niektóre źródła podają, że drogę zbudowały już legiony rzymskie. Przez
stulecia fragmenty były wykorzystywane przez pasterzy, zwano ją Ścieżką
Diabła (Poteca Dracului). W końcu XIX w. powstała droga służąca do pozy-
skiwania drewna z tutejszych lasów.
W latach 1934–1939, z polecenia króla Karola II, została utwardzona
kamieniem i wybrukowana, z tego powodu jest też nazywana Drogą Kró-
lewską (Drumul Regal). Prace te zwieńczył przejazd rodziny królewskiej
i premiera Gheorghe Tătărescu. Podczas II wojny Niemcy przebudowali ją
na cele wojskowe. Potem nie była remontowana i użytkowana, co miało też
pozytywny skutek: w okolicy zachowała się dzika przyroda.
Asfalt zaczęto kłaść w 2009 r. Obecnie cała trasa ma asfaltową
nawierzchnię.
4
Kliknij nazwę na mapce. Powróć do mapki, klikając nagłówek.
Pianu de Sus
Râpa Roșie
Sebeș
DŁUGOŚĆ TRASY
OK. 135 KM
Masa Jidovului
Oașa
Tău Bistra (jezioro i tama)
Rânca
Novaci
Obârșia Lotrului
Stâna Ștefanu
Przełęcz Urdele (Pasul Urdele)
2145 m n.p.m.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin